10 studentów z Politechniki Wrocławskiej i Uniwersytetu Wrocławskiego, pięć spotkań z ekspertami z Europejskiej i Niemieckiej Agencji Kosmicznej oraz Szwedzkiej Korporacji Kosmicznej, 8640 godzin pracy i jeden balon stratosferyczny były potrzebne do przygotowania eksperymentu do projektu FREDE 2015 (FREon Decay Experiment). Projekt ten jest realizowany w ramach programu edukacyjnego BEXUS (Balloon Experiments for University Students) tworzonego przez Agencje Kosmiczne Niemiecką, Szwedzką i Europejską. Dzięki tej inicjatywie wrocławscy studenci mogli wysłać do stratosfery zaprojektowaną przez nich sondę, która bada zjawiska rozpadu związków CFC (chloro-fluoro-węglowodorów), popularnie zwanych freonami, odpowiadających za powiększanie się dziury ozonowej. Zespół złożony z Doroty Budzyń, Andrzeja Dziedzica, Szymona Dzwończyka, Jędrzeja Górskiego, Krzysztofa Grunta, Ewy Just, Daniela Karczmita, Jędrzeja Kowalewskiego, Joanny Kuźmy, Julii Marek, Adrianny Niemiec oraz Mikołaja Podgórskiego przygotował platformę badawczą wykorzystującą worki zawierające związki CFC o różnych stężeniach, które miały zostać wyeksponowane na działanie promieniowania słonecznego na wysokości około 27 kilometrów nad ziemią, a następnie przepuszczone przez specjalną aparaturę chemiczną, której zadaniem jest określenie powstałych w wyniku reakcji rozpadu związków.

W celu realizacji badań na początku października sześcioosobowa reprezentacja młodych naukowców udała się w podróż do położonego na kole podbiegunowym szwedzkiego ośrodka Esrange Space Center, skąd miał wystartować balon stratosferyczny. Studenci na miejsce badań pojechali samochodami Alfa Romeo Giulietta.

Technicznie eksperyment odniósł pełen sukces – studenci przeprowadzili dziewięć analiz, z których pierwsza zaczęła się dokładnie na wysokości 21 981 m n.p.m., zaś sam balon wzniósł się na wysokość maksymalną 27 065 m n.p.m. Wstępne wyniki naukowe ich analiz wskazują na to, że z freonu przebywającego w stratosferze po około 30 minutach pod wpływem promieniowania UV-C oddziela się szkodliwy dla warstwy ozonowej atom chloru. Pełne wyniki naukowe zostaną zaprezentowane po serii badań naziemnych, czyli za około dwa miesiące.

Młodzi naukowcy wyruszyli samochodami Alfa Romeo do Esrange Space Center z Warszawy, przez Wrocław, skąd zabrali aparaturę, szwedzkie Malmö i dalej wzdłuż Morza Bałtyckiego na północ. W drodze powrotnej zajechali do norweskiego Narwika, a następnie objechali Zatokę Botnicką i wrócili przez Finlandię, Estonię, Łotwę i Litwę, pokonując dwoma Giuliettami łącznie 6630 kilometrów i spędzając 95 godzin w trasie. „W każdym aucie jechały po trzy osoby, było więc bardzo przestronnie” – podsumowują młodzi naukowcy. „Można było spokojnie wypocząć, a gdy trzeba, słuchać muzyki na świetnym audio. Trzymaliśmy się razem dzięki krótkofalówkom. Ze względu na przewagę płci pięknej, do komend roboczo nazwaliśmy auta „Alfa Romeo” i „Beta Giulietta”. Dziewczyny cieszyła tapicerka pasująca dopasowana do koloru garderoby i ust, a facetów możliwości skorzystania z trybów selektora DNA, dzięki czemu podróż minęła nam bardzo wygodnie, oszczędnie i szybko”. Pełną relację z podróży i wysłania eksperymentu można przeczytać na stronie www.frede.pwr.edu.pl.

Alfa Romeo Giulietta to jeden z najbardziej wyróżniających się samochodów kompaktowych na rynku, wielokrotnie nagradzany za stylowy design, sportowe podwozie i układ jezdny stworzone do szybkiej jazdy i precyzyjnego pokonywania zakrętów. W zależności od wersji wyposażenia – od funkcjonalnej Progression, przez komfortową Distinctive, sportową Sprint, elegancką i bogatą w multimedia Exclusive po topową, słynną Quadrifoglio Verde – Giulietta jest dostępna z pięcioma wydajnymi silnikami benzynowymi: 1.4 Turbo o mocy 105 lub 120 KM, 1.4 Turbo MultiAir 150 lub 170 KM z manualną skrzynią 6-biegową lub automatyczną przekładnią TCT z podwójnym sprzęgłem oraz 1750 Turbo 240 KM z TCT, zapewniającym przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,0 sekund. Do wyboru mamy również trzy elastyczne i oszczędne jednostki wysokoprężne: 1.6 JTDM 105 KM i 2.0 JTDM-2 o mocy 150 lub 175 KM, ten ostatni z TCT.

Cena Alfy Romeo Giulietta w wersji Progression napędzanej 105-konnym silnikiem 1.4 Turbo w jesiennej wyprzedaży rocznika 2015 zaczyna się już od 65 237 zł, z trzecim rokiem gwarancji gratis do końca tego roku. Warto zwrócić uwagę na bardziej „bogate” wersje, które można nabyć po bardzo atrakcyjnej cenie. Szczegóły u autoryzowanych dealerów Alfa Romeo.

Pełna oferta dostępna u dealerów oraz na stronie www.alfaromeo.pl.

Tagi:

Data publikacji:

Ostatnie wiadomości dla marki Alfa Romeo

10 studentów z Politechniki Wrocławskiej i Uniwersytetu Wrocławskiego, pięć spotkań z ekspertami z Europejskiej i Niemieckiej Agencji Kosmicznej oraz Szwedzkiej Korporacji Kosmicznej, 8640 godzin pracy i jeden balon stratosferyczny były potrzebne do przygotowania eksperymentu do projektu FREDE 2015 (FREon Decay Experiment). Projekt ten jest realizowany w ramach programu edukacyjnego BEXUS (Balloon Experiments for University Students) tworzonego przez Agencje Kosmiczne Niemiecką,...

» Czytaj więcej
Data publikacji:

10 studentów z Politechniki Wrocławskiej i Uniwersytetu Wrocławskiego, pięć spotkań z ekspertami z Europejskiej i Niemieckiej Agencji Kosmicznej oraz Szwedzkiej Korporacji Kosmicznej, 8640 godzin pracy i jeden balon stratosferyczny były potrzebne do przygotowania eksperymentu do projektu FREDE 2015 (FREon Decay Experiment). Projekt ten jest realizowany w ramach programu edukacyjnego BEXUS (Balloon Experiments for University Students) tworzonego przez Agencje Kosmiczne Niemiecką,...

» Czytaj więcej
Data publikacji:

10 studentów z Politechniki Wrocławskiej i Uniwersytetu Wrocławskiego, pięć spotkań z ekspertami z Europejskiej i Niemieckiej Agencji Kosmicznej oraz Szwedzkiej Korporacji Kosmicznej, 8640 godzin pracy i jeden balon stratosferyczny były potrzebne do przygotowania eksperymentu do projektu FREDE 2015 (FREon Decay Experiment). Projekt ten jest realizowany w ramach programu edukacyjnego BEXUS (Balloon Experiments for University Students) tworzonego przez Agencje Kosmiczne Niemiecką,...

» Czytaj więcej
Data publikacji:

10 studentów z Politechniki Wrocławskiej i Uniwersytetu Wrocławskiego, pięć spotkań z ekspertami z Europejskiej i Niemieckiej Agencji Kosmicznej oraz Szwedzkiej Korporacji Kosmicznej, 8640 godzin pracy i jeden balon stratosferyczny były potrzebne do przygotowania eksperymentu do projektu FREDE 2015 (FREon Decay Experiment). Projekt ten jest realizowany w ramach programu edukacyjnego BEXUS (Balloon Experiments for University Students) tworzonego przez Agencje Kosmiczne Niemiecką,...

» Czytaj więcej
Data publikacji:

10 studentów z Politechniki Wrocławskiej i Uniwersytetu Wrocławskiego, pięć spotkań z ekspertami z Europejskiej i Niemieckiej Agencji Kosmicznej oraz Szwedzkiej Korporacji Kosmicznej, 8640 godzin pracy i jeden balon stratosferyczny były potrzebne do przygotowania eksperymentu do projektu FREDE 2015 (FREon Decay Experiment). Projekt ten jest realizowany w ramach programu edukacyjnego BEXUS (Balloon Experiments for University Students) tworzonego przez Agencje Kosmiczne Niemiecką,...

» Czytaj więcej
Data publikacji: