Awaria hamulców może mieć wiele przyczyn. Hamulce samochodowe to system o stosunkowo mało skomplikowanym działaniu, jednak istnieje wiele elementów, które mogą ulec uszkodzeniu.

Układ hamulcowy to jeden z najważniejszych układów w całym samochodzie, który bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów podczas jazdy. Pomimo to, wielu kierowców zaniedbuje swoje obowiązki związane z dbaniem o jego bezawaryjne działanie, co skutkować może niebezpiecznym zjawiskiem blokowania się kół.

Najczęstsze przyczyny blokowania kół

Awaria hamulców może mieć wiele przyczyn. Hamulce samochodowe to system o stosunkowo mało skomplikowanym działaniu, jednak istnieje wiele elementów, które mogą ulec uszkodzeniu. Pierwszym z nich są tłoczki. Ich zabrudzenie lub skorodowanie może utrudniać wycofanie się po zwolnieniu pedału gazu. W efekcie klocki nadal trą o tarcze hamulcowe. Najczęstszą przyczyną blokowania kół jest nadmierne zużycie klocków i tarcz hamulcowych. Starte klocki ustawiają się w stosunku do tarcz pod niewłaściwym kątem, co powoduje „zaciskanie się” hamulca, a co za tym idzie, blokowanie kół.

Równie często jak zużycie klocków i tarcz pojawia się efekt zabrudzenia pompy hamulcowej. Wraz z upływającym czasem, w płynie hamulcowym wytwarza się substancja, która swoją konsystencją przypomina szlam. Substancja ta upośledza działanie tłoka, który bez problemu wysuwa się, jednak nie może do końca powrócić na swoje miejsce. Sytuacja ta jest szczególnie prawdopodobna, jeżeli płyn hamulcowy nie był regularnie wymieniany. Blokowanie kół ma także swoją przyczynę w awarii hamulca ręcznego. Zapieczona dźwignia, która steruje rozpierakami klocków lub szczękami, nie pozwala hamulcowi „odpuścić”. Powodem takiego stanu jest gromadzący się brud oraz rdza.

Jak zapobiegać awariom układu hamulcowego?

Większości występujących awarii można zapobiec, regularnie dbając o stan części samochodowych. Klocki i tarcze powinny być cyklicznie wymieniane. Ich stan można kontrolować, np. przy każdej zmianie kół/opon. Regularna wymiana powinna dotyczyć również płynu hamulcowego. Dobrze jest także czyścić niektóre elementy, np. styki klocków hamulcowych z jarzmem zacisku.

Na skutek awarii hamulców i zablokowania się kół może dojść do kolizji lub wypadku drogowego. Istnieje jednak szereg objawów, których zauważenie może uchronić kierowcę przed tą nieprzyjemną sytuacją. Dwa pierwsze objawy są zauważalne dla każdego: moc samochodu znacznie spada i zwiększa się spalanie silnika. Auto nie jest tak dynamiczne jak wcześniej i wolniej się rozpędza. Jednocześnie odczyty spalania na komputerze pokładowym podnoszą się, a wizyty na stacji paliw stają się coraz częstsze.

Zbliżającą się awarię hamulców można również rozpoznać przez wyciek płynu hamulcowego na felgę lub wyraźnie podniesioną temperaturę felgi nawet po pokonaniu krótkiego dystansu. Charakterystyczny jest również zapach rozgrzanego metalu.

Co zrobić, kiedy zablokują się koła? Blokada kół na skutek awarii hamulców to usterka, którą ciężko jest usunąć na własną rękę. Niezbędna może okazać się wizyta w warsztacie samochodowym. Najlepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z fachowej pomocy, jaką zapewnia serwis ASO.

Tagi:

Data publikacji: