Dacia Duster 1.6 16V

Dacia Duster 1.6 16V

Wstęp

Zastanawiali się kiedyś państwo, czy można nabyć auto o napędzie 4×4 za niecałe 50 tyś. złotych ? Oczywiście, że tak. Udowadnia nam to najnowszy crossover SUV rumuńskiego koncernu Dacia. Auto to diametralnie różni się od swojego prototypu Duster Concept, który mogliśmy zobaczyć już w roku 2009. Rumuński koncern po raz kolejny pokazuje nam, że można stworzyć kompaktowy funkcjonalny samochód oscylujący w granicach pięćdziesięciu tysięcy złotych. Duster zbudowany został na płycie podłogowej Dacii Logan. Znajdziemy w nim też kilka elementów od znanego Nissana Quashqaia.

Stylistyka

Dacia Duster wyraźnie wyróżnia się ze wszystkich modeli rumuńskiego koncernu. Auto z zewnątrz wydaje się być bardzo przestronne. Charakterystycznymi cechami dla tego modelu są poszerzone błotniki oraz mocno zarysowane nadkola. Wyróżniają go także osłony ochronne oraz bardzo wysoki prześwit – ponad 20 cm, co robi bardzo duże wrażenie na kliencie. Relingi dachowe w kolorze matowego chromu oraz aluminiowe wstawi podpowiadają nam, że mamy do czynienia z bogatszymi wersjami. Dzięki swoim kompaktowym rozmiarom (4,31 m długości i 1,82 m szerokości), pojazd całkiem dobrze sprawdza się zarówno w mieście jak i w terenie. Dla „mieszczuchów” potrzebujących samochodu tylko z wyższym zawieszeniem, by bez problemu pokonywać różnego rodzaj krawężniki oraz progi, przewidziano odmianę 4×2.

Wyposażenie

Auto w środku jest wykończone materiałem z najniższej półki. Tworzywa są bardzo twarde. Jednak trzeba też zwrócić uwagę na te dobre strony. Obsługa urządzeń pokładowych nie sprawi nam najmniejszego problemu, a wszystkie wskaźniki są bardzo czytelne. Tryb napędu wybiera się wygodnym pokrętłem umieszczonym zaraz za skrzynią biegów. Kolejnym atutem jest bardzo dobrze wygospodarowana ilość miejsca. Dacia nie skąpi swoim użytkownikom przestrzeni co można zauważyć po przednich siedzeniach. Atutem są niemal pionowo ustawione burty i szyby boczne. W efekcie, pomimo małej szerokości i wysokości, pasażerowie mają w niej poczucie bardzo dużej przestrzeni. Najmniej miejsca mają pasażerowie tylnej kanapy na kolana, co na pewno nie da im swobody oraz większego komfortu w jeździe. Klienci nie mogą narzekać także na przestrzeń bagażową, której pojemność wynosi 408L, zaś po złożeniu foteli aż 1570L.

W aucie zabraknie nam tylko dużej ilości schowków, co jest bardzo przydatne. 16-calowe koła zamontowane w Dusterze to standard, zaś aluminiowe felgi już nie – klient musi dopłacić za nie kwotę tysiąca dziesięciu złotych.


Auto posiada napęd na cztery koła. Kierowca Dustera ma do wyboru trzy tryby napędu: Auto, Lock i 4×2. W pierwszym przypadku napęd przeniesiony jest standardowo na przednia oś, a gdy pojazd traci przyczepność, automatycznie uruchamiana jest oś tylna. Napęd można również zablokować na stałe na przód i tył. Rozwiązanie to zalecane jest w trudnych warunkach drogowych i może być używane wyłącznie przy niskich prędkościach. Ostatniego trybu na pewno nie musimy już państwu wyjaśniać. Duster po prostu staje się samochodem przednionapędowym.

Silnik i właściwości jezdne

Terenowy Duster dostępny jest z trzema jednostkami napędowymi do wyboru, znanymi nam już z wielu modeli Renault: jednostka benzynowa 1.6 16V o mocy 110 KM lub turbodiesel 1.5 dCi w wersji 85- lub 110-konnej. Osiągi auta nie są zbyt dobre, ale Dacia ma swoją zasadę „mniej to więcej” – co oznacza, że w mały silnik musi się nasilić, żeby wydobyć z siebie 110 koni mechanicznych. Silnik Dacii pomimo swojej mocy jest ospały i paliwożerny. Niestety w ofercie rumuńskiego koncernu nie ma już nic mocniejszego. Auto zbudowane zostało na bardzo dobrym, miękkim zawieszeniu. W im gorszym stanie jest nawierzchnia, tym lepszym samochodem staje się Dacia. Duster ma duży rozstaw osi, który połączono z bardzo długimi skokami zawieszenia. To wszystko daje nam bardzo wysoki komfort podróżowania. Auto jest wstanie przejechać po niemal każdej niedoskonałości.

Podsumowanie

Koszty zakupu takiego auta oscylują w granicach 50 tysięcy złotych- co pokazuje nam, że terenówka rodem z Rumunii jest bezkonkurencyjną mistrzynią cenową. Cena ustawia Dustera wśród samochodów miejskich z segmentu B. Auto ma bardzo duże luki w wyposażeniu – ESP za dopłatą oraz brak kurtyn. Więc nasuwa się pytanie czy cena auta zrekompensuje braki w wyposażeniu oraz wyraźne oszczędności w wykończeniu auta. Najwyraźniej klienci nie robią z tego sobie największego problemu. Auto cieszy się dużym powodzeniem na rynku, co niestety przedłuża czas oczekiwania na swój egzemplarz nawet do kilku miesięcy.

Dane techniczne samochodu

  • Silnik:
  • Benzyna
  • Pojemność silnika:
  • 1598 cm3
  • Moc maksymalna:
  • 105KM @ 5750
  • Skrzynia biegów:
  • Manualna, 6-biegowa
  • Typ napędu:
  • 4x4
  • Pojemność bagażowa:
  • 408/1570 l
  • Zbiornik paliwa:
  • 50 l
  • Typ nadwozia:
  • SUV
  • Ilość miejsc / drzwi:
  • 5/5
  • Wymiary:
  • 4315/1822/1625 mm
  • Rozstaw osi:
  • 2673 mm
  • Masa własna / ładowność:
  • 1250/550 kg

Osiągi

  • Spalanie:
  • 10,4/7,0/8,0 l/100km
  • Emisja CO2:
  • 185 g / km
  • Prędkość maksymalna:
  • 160 km/h
  • Przyspieszenie:
  • 12,8 s

Gwarancja / Cena

  • Gwarancja mechaniczna:
  • 3 lata
  • Gwarancja perforacyjna:
  • 6 lat
  • Cena wersji podstawowej:
  • 39 900 zł
  • Cena wersji testowanej:
  • 56 450 zł

Redaktor: Kamil Gruszfeld / Zdjęcia: Michał Woliński
Kopiowanie i rozpowszechnianie bez zgody redakcji zabronione!