Nissan Navara 2.5 dCi

Nissan Navara 2.5 dCi

Wstęp

Nissan Navara posiada ugruntowaną pozycję na rynku. Od 1986 roku, kiedy to miała miejsce premiera pierwszej wersji, samochód przeszedł wiele zmian i poprawek. Testowana przez naszą redakcję Navara to już trzecia generacja tego modelu, która dodatkowo przeszła face-lifting w zeszłym roku. Niegdyś auto do pracy w trudnym terenie, dziś często jako samochód służbowy dyrektora korporacji. W czym ten japoński pickup jest lepszy od konkurencji z Niemiec i Ameryki? Spróbujemy znaleźć odpowiedź na to pytanie w dzisiejszym teście.

Stylistyka

Pod względem stylistycznym testowana Navara nie odbiega zbytnio od innego modelu widniejącego w ofercie Nissana – Pathfindera, jednego z większych aut marki. Nadwozie naszego samochodu obfituje w kanciaste linie, masywne przetłoczenia oraz nadkola. Powoduje to, że Navara wygląda bardzo bojowo. Linia boczna nie wyróżnia się od linii pozostałych aut w tej klasie, jest niemal identyczna do linii bocznej Toyoty Hilux. Mimo, że auto jest japońskie, to wszystkie elementy są wielkie i masywne, niczym w amerykańskich autach. Duże szyby boczne spełniają dwie funkcje – są częścią masywnego wyglądu oraz poprawiają widoczność kierowcy. Maska auta opada na ogromny, chromowany grill, który zamontowany jest na równie wielkim zderzaku. Na obu końcach atrapy zamontowane są klosze lamp. Tył Navary to przede wszystkim listwa zderzaka pokryta chromem. Zderzak ten chroni nie tylko auto, ale również ładunek, który przewozimy na pace. Wymiary przestrzeni bagażowej naszej Navary to: 1611 mm / 1560 mm / 457 mm (długość, szerokość, wysokość), a jej pojemność to 1148 litrów przy zamkniętej przykrywie. Moim zdaniem jest to wartość wystarczająca zarówno do pracy przy przewożeniu mniejszych ładunków budowlanych, jak również dla osób, które będą taką przestrzeń wykorzystywać w inny sposób.

Wyposażenie

W porównaniu z poprzednią generacją, kabina testowanej Navary zyskała na przestronności, głównie dzięki powiększonym wymiarom nadwozia. Zmianie uległa także stylistyka wnętrza. Z prostej, typowej dla aut roboczych stała się bardziej miła i przytulna, wzorowana na modelu X-Trail. Wykończeniowcy zadbali o dobrej jakości materiały oraz staranne wykonanie kabiny. Na uwagę zasługują elektrycznie sterowane fotele. Zostały wyposażone w osiem konfiguracji ustawienia. Kabina ponadto posiada wiele skrytek i zakamarków. Po zajęciu pozycji kierowcy na pierwszy rzut oka idą bardzo proste i czytelne zegary. Znajdują się one za multimedialną kierownicą, która posiada 12 dodatkowych przycisków do sterowania komputerem pokładowym oraz tempomatem. Ekran komputera został umieszczony w standardowym miejscu dla Nissanów, czyli górnej środkowej części deski rozdzielczej. Pod nim znajdziemy rozszerzone przyciski i pokrętła sterujące między innymi radiem, nawigacją oraz wbudowanym telefonem. Jeszcze niżej znajduje się obsługa wewnętrznej klimatyzacji auta. Nasza Navara została wyposażona w automatyczną, pięciostopniową skrzynię biegów. Jest to idealne rozwiązanie zarówno do jazd w terenie jak i po mieście.

Bezpośrednio za skrzynią biegów znajdziemy pokrętło do przełączania napędu a obok przyciski: blokada drzwi, wyłączenie systemów kontroli trakcji, podgrzewanie fotela kierowcy, podgrzewanie fotela pasażera. Testowany model posiada wbudowany szyberdach. Dzięki niemu wnętrze auta jest lepiej rozświetlone i nawet wiele czarnych materiałów użytych w wykonaniu nie jest w stanie tego zmienić. Wręcz przeciwnie, wnętrze bardzo dobrze wygląda i każdy czuje się w nim miło.

Silnik i właściwości jezdne

Obecnie w ofercie na polskim rynku dostępne są dwie wersje silnikowe tego modelu. Wysokoprężna jednostka o pojemności 2,5 litra oraz 3 litrowa benzynowa V6-ka o mocy 231 koni mechanicznych. Navara, z która miałem przyjemność spędzić tydzień, wyposażona była w ten pierwszy. Moc 2,5-litrowego turbodiesela została zwiększona podczas zeszłorocznego face-liftingu do 190 koni mechanicznych przy 4000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wzrósł do 450 Nm z 403 w wersji przed liftingiem przy tych samych, co dotąd, 2000 obr./min. Auto zachowuje się pewnie i jeździ precyzyjnie jeżeli jedziemy z prędkością poniżej 100km/h. Po przekroczeniu tej granicy odczuwalne są lekkie drgania kierownicy a także mniej precyzyjne manewrowanie. Średnie spalanie osiągnięte w teście to 10,2 litrów na 100 przejechane kilometrów, a prędkość maksymalna wynosi 178 km/h. Bak ma pojemność 80 litrów, co starcza na przejechanie 750 kilometrów. Testowana Navara nie jest także proekologiczna. Emisja CO2 sięga aż 238 g/km! Mimo wszystko autem jeździ się przyjemnie i to o tym powinniśmy pamiętać.

Bezpieczeństwo

Nissan Navara uzyskał 3 na pięć możliwych gwiazdek w teście Euro NCAP. Mowa tu o wersji z przed liftingu, jednak tej samej generacji. Był to drugi test, podczas pierwszego stwierdzono spóźnione otworzenie poduszek powietrznych po czym 170 000 egzemplarzy musiało przejść akcję serwisową. Obecna Navara pozbawiona jest tej wady. Testowane auto wyposażone jest w sześć poduszek powietrznych (dwie przednie, dwie boczne oraz dwie kurtyny). Masywność auta na pewno zwiększa poczucie bezpieczeństwa i nie są to tylko pozory.

Podsumowanie

Samochody klasy pickup przeżywają swoje drugie życie. Z aut, które według założeń miały służyć do jazdy i pracy w trudnym terenie, stają się luksusowymi SUV-ami, które upodobali sobie ludzie mało związani z pracą fizyczną w błocie i nierównościach. Coraz częściej spotykamy Navarę na parkingu podziemnym galerii handlowej, do której właściciel na pakę zamiast łopat i innych narzędzi ładuje cotygodniowe zakupy spożywcze lub sprzęt RTV/AGD. Moim zdaniem coraz więcej osób decyduję się na zakup tego typu auta nie tyle do pracy, co dla wygody. Nissan Navara jest jednym z tańszych w swojej klasie, ale na pewno nie gorszym. Za cenę niespełna 150 tysięcy zł dostajemy w pełni sprawnego Pickupa.

Dane techniczne samochodu

  • Silnik:
  • Turbodiesel
  • Pojemność silnika:
  • 2488 cm3
  • Moc maksymalna:
  • 190KM @ 4000
  • Skrzynia biegów:
  • Automatyczna, 5-biegowa
  • Typ napędu:
  • Przedni
  • Pojemność bagażowa:
  • 1148 l
  • Zbiornik paliwa:
  • 80 l
  • Typ nadwozia:
  • Pick-up
  • Ilość miejsc / drzwi:
  • 5/4
  • Wymiary:
  • 5396/1848/1913 mm
  • Rozstaw osi:
  • 3200 mm
  • Masa własna / ładowność:
  • 2000/805 kg

Osiągi

  • Spalanie:
  • 13,4/8,6/10,2 l/100km
  • Emisja CO2:
  • 238 g / km
  • Prędkość maksymalna:
  • 178 km / h
  • Przyspieszenie:
  • 10,7 s

Gwarancja / Cena

  • Gwarancja mechaniczna:
  • 3 lata lub 100000 km
  • Gwarancja perforacyjna:
  • 6 lat
  • Cena wersji podstawowej:
  • 99 400 zł
  • Cena wersji testowanej:
  • 149 900 zł

Redaktor: Michał Woliński / Zdjęcia: Michał Woliński
Kopiowanie i rozpowszechnianie bez zgody redakcji zabronione!