W branży motoryzacyjnej: koła i opony to bardzo istotna sprawa, a szczególnie, jeśli chodzi o samochody tworzone z myślą o osiągach. Wielkość obręczy kół, stanowi podstawę do uzyskania nietuzinkowego wyglądu auta, ale i do spotęgowania osiągów maszyny. Na rynku znaleźć możemy całą paletę kół o różnej średnicy. Jednakże jak wybrać rozmiar dedykowany naszemu autu? Czy spośród poszczególnych egzemplarzy można wybrać jeden – najlepszy?

Dziś na rynku znaleźć możemy najczęściej koła o średnicy od 14-19 cali. Wybór odpowiedniej średnicy może w dużej mierze zaważyć o wyglądzie, jak i osiągach auta. Ówcześnie opony zimowe 15 calowe były podstawą wyścigowych aut, dziś odbiega się od tego modelu, gdyż na ten moment podstawą jest minimum 16 cali.

Jak wybrać opony zimowe?

Decydując się na nowe opony, warto na początku uświadomić sobie, jakie jest ich główne przeznaczenie. W czasie zimy to bezpieczeństwo jest najważniejsze, jednakże to nie wszystko. Grube opony już jakiś czas temu przeszły do lamusa, a na ich miejsce stosuje się opony na kołach o większych średnicach.

Gwarantuje to estetyczny wygląd, jednak często odbija się na komforcie jazdy. Bardzo ważne jest odpowiednie podejście do zmiany kół. Zwyczajne przełożenie kół na większe, nie zawsze wchodzi w grę, gdyż rozmiar tj. obwód koła nie może się zmienić. Im większa średnica felgi, tym mniej gumy. Gwarantuje to zmieszczenie się koła w nadkolu, co ma szczególny wpływ na wartości prędkościomierza i bezpieczeństwo jazdy.

Opony zimowe r16 montowane były fabrycznie w większości samochodów. Dziś ten trend się zmienił i zazwyczaj stosuje się rozmiary o 1 bądź 2 cale większe. Jednakże jak się to ma do samej jazdy?

Każde powiększenie średnicy felg zmniejsza ilość gumy w oponie, co tym samym zmniejsza jej warstwę amortyzującą. Jazda może i stanie się bezpieczniejsza, gdyż auto będzie prowadzić się lepiej. Jednakże ucierpi na tym komfort jazdy.

Różnice w kołach

Wiemy, że zmiana wielkości koła ma wpływ na komfort jazdy, jednak czy w praktyce jest to tak zauważalne?
Jeśli chcemy założyć w naszym aucie opony zimowe 18 calowe musimy być świadomi tego, że jazda autem może stać się mniej przyjemna. Podczas jazdy na bliżej nieokreślonym terenie tj. wyboistym bądź z dużą ilością krawężników może okazać się, że samochód będzie jechać dość „twardo”. Koła o dużych średnicach często bardzo słabo tłumią nierówności na drodze. Oczywiście ma to również swoje plusy, gdyż czucie kierowcy będzie lepsze.

Oczywiście dobór odpowiedniego rozmiaru kół zależy od naszych preferencji, a w tym decyzji na temat tego, co jest dla nas najważniejsze (wygląd, komfort, bezpieczeństwo jazdy).
Do aut osobowych proponuje się wybór:
- Opony zimowe 16 – calowe
- Opony zimowe 17 – calowe

Dlaczego wybór odpowiedniej średnicy kół jest tak ważny?

Miłośnicy aut doskonale wiedzą, iż dobór większego koła decyduje o atrakcyjności samochodu, jednakże nie zawsze ma się to do bezpieczeństwa i osiągów automobilu. Duża średnica kół zdecydowanie sprawdza się podczas wyścigów i eventów motoryzacyjnych. Jednakże podczas codziennej jazdy o wiele ważniejsze jest bezpieczeństwo oraz komfort podczas pokonywania trasy.
Przykładem mogą tutaj być auta, które fabrycznie wykorzystując opony r16 charakteryzują się wręcz kapitalną przyczepnością do drogi (minicooper).

Według wielu specjalistów w warunkach zimowych o wiele lepiej sprawdzą się opony o mniejszej średnicy. Jednakże na ten moment znajdzie się wiele opinii deklasujących tę tezę. W przypadku śniegu, bardzo dobrze sprawdzą się opony o odpowiednim profilu i wysokości, które to charakteryzują się lepszą przyczepnością do drogi.

Szczególnie interesująca jest również cena kół. Drastyczna zmiana średnicy z 16 na 19 cali może okazać się bardzo kosztowna, dlatego takie modyfikacje nie dość, że mogą obniżyć komfort jazdy, to również mogą mocno uszczuplić nasz portfel.

Tagi:

Data publikacji: