Seat Exeo 1.8T

Seat Exeo 1.8T

Wstęp

… i nadać indywidualności. Hiszpański koncern ponad dwa lata temu zastosował perfekcyjny chwyt marketingowy. Do swojego nowego dzieła jakim jest Seat Exeo zaprezentowany w 2008 roku na Paris Motor Show przypisał atrybuty kultowego modelu Audi. Dokonał tego poprzez przeszczepienie niemal wszystkich komponentów solidnego A4 B7. Zaufanie wobec spółki z Ingolstadt przyniosło wymierne korzyści zrzeszonemu z marką Seatowi. Exeo jest wierną kopią pierwowzoru pod względem technologii i aranżacji wnętrza. Tym, co czyni z niego wyjątkową jednostkę w segmencie D jest osobliwa stylistyka. Bez wątpienia pełna elegancji i magnetyzmu. Przyswojenie patentu niemieckich inżynierów przyczyniło się do rozpowszechnienia wschodzącego modelu Seata, czego owocem był znaczny wzrost zainteresowania hiszpańskim produktem.

Stylistyka

W wyglądzie zewnętrznym testowanego Seata Exeo dostrzec można inspirację wciąż biegnącym, i intensywnie prowadzonym życiem. Dynamizm bryły nadwozia oraz dosyć agresywna stylizacja stworzyły wizerunek drapieżnika. Jego celem jest hipnotyzowanie potencjalnych nabywców. Pod względem designu auto dostosowuje się do współczesności i nie małych wymagań społeczeństwa. Futurystyczna koncepcja przeplata się z kunsztem. Wysmakowany styl i gracja Seata Exeo czynią z niego godnego i za razem trudnego konkurenta w swojej klasie. Klasyczne, sferyczne linie wraz z typowymi dla Seata pikantnymi detalami. Exeo jest drapieżnikiem, w którym drzemie ogromna siła. Jednocześnie jest też szlachetnym, unikatowym i wytwornym dziełem. Szeroka gama lakierów, kuriozalnych detali i felg pozwala na stworzenie specyficznej kreacji. Testowany egzemplarz pod tym względem wynosimy na piedestał. Czerń nadwozia doskonale uzupełniają chromowane akcenty tj. finezyjne listwy ozdobne czy ogromne, aluminiowe felgi, na których osadzono niskoprofilowe opony. Przód auta bez wątpienia przypada do gustu. Żywiołowość i hardość auta podkreślają soczewkowe reflektory o awangardowym kształcie, szeroka atrapa zdobiona połyskującym tworzywem a także halogeny i dyskretne przetłoczenia. Linia boczna jest bardzo harmonijna i doskonale podkreśla majestatyczny charakter Exeo. Tył auta jest prosty, pozbawiony wszelkich możliwych ozdób. Elementem urozmaicającym klapę bagażnika jest jedynie emblemat marki z nazwą modelu. Ogólna ocena wyglądu zewnętrznego prezentowanego Seata jest pozytywna.

Wnętrze

We wnętrzu pojazdu odzwierciedlony został projekt A4 poprzedniej generacji. Hiszpański koncern dał Audi nową duszę, zachowując jego walory. Ciemna kolorystyka może trochę przytłaczać, ale jej plusem jest odporność eksploatację. Wnętrze jest stonowane i dokładnie przemyślane. Idea niemieckich konstruktorów znalazła uznanie również wśród szefostwa koncernu z półwyspu Iberyjskiego. Sferycznie wyprofilowana deska rozdzielcza wykonana została z wysokiej jakości miękkiego plastiku. Pomimo upływu lat wnętrze pojazdu nadal prezentuje się doskonale. Jego zaletą jest perfekcyjna ergonomia i elegancki wygląd. Kokpit urzeka prostotą, którą urozmaicono stylowymi detalami w postaci listew ozdobnych czy aluminium. Panel centralny jest czytelny, co znacznie ułatwia obsługę wielofunkcyjnego radia z monochromatycznym wyświetlaczem, dwustrefowej klimatyzacji automatycznej oraz innych jego elementów. Estetyczne i solidne wykonanie składowych kabiny pasażerskiej jest kluczem do sukcesu. Właśnie dzięki wysokiej jakości tworzyw i precyzji w spasowaniu komponentów produkt cieszy się uznaniem wśród potencjalnych klientów. Przemyślana aranżacja i innowacje czynią auto atrakcyjnym. Dużą, doskonale dopasowaną do dłoni kierownicę obszyto skórą i wzbogacono o przyciski obsługi systemu audio. Za nią znalazły się stylizowane na sportowe wskaźniki prędkości i obrotów. Czerwone, działające na zmysły podświetlenie spełnia się również w kwestii czytelności. Pomiędzy zegarami wygospodarowano miejsce na komputer pokładowy monitorujący między innymi stan paliwa, zasięg i dane techniczne pojazdu. Futurystyczne akcenty deski rozdzielczej znacznie urozmaicają wnętrze Exeo. Pojazd w dobie współczesności został całkowicie zautomatyzowany. Komfort użytkowania samochodu zapewniają między innymi elektrycznie regulowane szyby, elektryczne, podgrzewane lusterka zewnętrzne, tempomat i system monitorowania ciśnienia w oponach. Elektryka stanowi istotny element w ułatwianiu życia pasażerom, jednakże nie miałaby większego znaczenia gdyby nie wygodne, świetnie wyprofilowane i wszechstronnie regulowane fotele. W testowanej wersji siedziska zostały zaprojektowane na wzór tych z aut sportowych. Ich boczne podparcia zapewniają poprawne trzymanie boczne w każdych warunkach, dzięki czemu podróżujący czują się bezpiecznie. Doskonałe wykorzystanie przestrzeni pozwala na komfortowe pokonywanie dalekich dystansów również na tylnej kanapie. Zasobna ilość miejsca na nogi oraz wokół siebie pozwala na pełną swobodę ruchów. Czas spędzany w aucie uprzyjemnia ponadto wysokiej klasy system audio z zestawem ośmiu głośników, z których wydobywa się niczym niezakłócony dźwięk. Istotną kwestią w dziedzinie bezpieczeństwa i bezstresowej podróży są inteligentne systemy wspomagające kierowcę w czasie jazdy. Ich zadaniem jest zapobieganie niekontrolowanym zachowaniom auta. W standardzie Exeo wyposażone jest w system stabilizacji toru jazdy, kontrolę trakcji TCS, system optymalizacji przyczepności podczas hamowania silnikiem MSR oraz wspomaganie hamowania awaryjnego EBA. Model posiada również czujnik przechyłu, alert przypominający o niezapiętych pasach bezpieczeństwa i komplet poduszek powietrznych czuwających nad bezpieczeństwem biernym. Istotną sprawą jest obecność zagłówków typu WOKS, które w razie kolizji chronią przed urazami szyi i głowy. Przedmioty osobiste możemy mieć zawsze pod ręką dzięki wielu schowkom i kieszeniom. Wybierając się na wczasy z pewnością usatysfakcjonuje nas 460 l przestrzeni bagażowej.

Silnik i właściwości jezdne

Pod maską testowanego modelu znalazł się mocny 1.8 litrowy silnik turbo benzynowy. Dysponuje on mocą 150 KM, za sprawą których auto jest bardzo żwawe, dynamiczne i chętne do współpracy. Pełne werwy Exeo osiąga pierwszą setkę po 9,3 sek. Prędkość maksymalna jaką może z siebie wykrzesać sięga 217 km/h. Z jednostką doskonale współpracuje sześciobiegowa skrzynia manualna. Komfort jazdy gwarantuje optymalnie zestrojone zawieszenie, ograniczające hałas i minimalizujące efekty poruszania się po nierównych nawierzchniach. Exeo świetnie trzyma się również w zakrętach.

Spory potencjał silnika nie musi oznaczać rozpaczy przy wizycie na stacji benzynowej. W przypadku Exeo spalanie w cyklu miejskim wynosi 11.8 l/100km. Na trasie wartość ta maleje do 7,3 l a w cyklu mieszanym oscyluje na poziomie 9,5 l.

Podsumowanie

Atrybuty Seata Exeo niejednemu potencjalnemu kupcowi przypadną na stałe do gustu. Hiszpanie proponują solidne, dynamiczne, bogate w nowoczesne rozwiązania technologiczne auto za niewygórowaną cenę. Koszt zakupu podstawowej wersji Reference z 1.6 litrowym silnikiem benzynowym wynosi 78 tyś zł. W tej cenie otrzymujemy wszystkie niezbędne gadżety wpływające na komfort jazdy. Za testowany egzemplarz (wersja Sport)musimy zapłacić niespełna 88 tyś. Konkurencja Exeo oferując produkty w tej cenie niestety nie wyposaża ich aż tak zasobnie. Seat gwarantuje zainteresowanym niemiecką jakość, dbałość i solidność, a w komplecie dorzuca hiszpański temperament.

Dane techniczne samochodu

  • Silnik:
  • Bi-turbo
  • Pojemność silnika:
  • 1781 cm3
  • Moc maksymalna:
  • 150 KM @ 5700
  • Skrzynia biegów:
  • Manualna, 6-biegowa
  • Typ napędu:
  • Przedni
  • Pojemność bagażowa:
  • 470 l
  • Zbiornik paliwa:
  • 70 l
  • Typ nadwozia:
  • Sedan
  • Ilość miejsc / drzwi:
  • 5/4
  • Wymiary:
  • 4661/1772/1430 mm
  • Rozstaw osi:
  • 2642 mm
  • Masa własna / ładowność:
  • 1400 / 560 kg

Osiągi

  • Spalanie:
  • 11,8/7,3/9,5 l/100km
  • Emisja CO2:
  • 184 g/km
  • Prędkość maksymalna:
  • 217 km/h
  • Przyspieszenie:
  • 9,3 s

Gwarancja / Cena

  • Gwarancja mechaniczna:
  • 2 lata
  • Gwarancja perforacyjna:
  • 12 lat
  • Cena wersji podstawowej:
  • 77 589 zł
  • Cena wersji testowanej:
  • 87 589 zł

Redaktor: Olga Sawska / Zdjęcia: Michał Woliński
Kopiowanie i rozpowszechnianie bez zgody redakcji zabronione!