Sprzęgło wraz z kołem dwumasowym to dość kosztowny element, którego wymiana jest czasochłonna i zwykle przychodzi za nią zapłacić również sporo. Niewielu kierowców jednak zdaje sobie sprawę z tego, jakie mogą być objawy i przyczyny awarii tego zestawu lub jednego z jego elementów i również nie zdają sobie sprawy, jak należy obsługiwać skrzynię biegów, aby przedłużyć żywotność jej elementów – w tym sprzęgła. Czasami też awaria dwumasy lub ślizgające się sprzęgło jest mylone z innymi mniej groźnymi usterkami, a nieświadomy niczego kierowca daje się naciągnąć w warsztacie na wymianę tych najdroższych podzespołów.

Oczywiście nie zaszkodzi wymienić sprzęgła z kołem dwumasowym, jeśli mamy w kieszeni nadmiar gotówki lub jeśli nasze auto przejechało już sporo tysięcy kilometrów od zakupu. W poniższym artykule przedstawiamy kilka istotnych porad na temat tego, jak jeździć, by wydłużyć żywotność sprzęgła z kołem dwumasowym oraz jak poznać awarię tego zestawu i jak może wyglądać awaria innego elementu związanego ze sprzęgłem.

Sprzęgło z kołem dwumasowym – co to jest?

Sprzęgło jest jedynym podzespołem, który jest non-stop włączony, a naciśnięcie nogą dźwigni sprzęgła wyłącza ten element, odłączając jednocześnie wał korbowy silnika od skrzyni biegów. Wraz ze sprzęgłem, jego tarczą i dociskiem współpracuje we współczesnych samochodach dodatkowy element zwany „kołem dwumasowym”. W kole dwumasowym współpracują dwie tarcze, czyli tak zwane dwie masy, z których jedna pełni rolę koła zamachowego wspomagającego ruch obrotowy wału skrzyni biegów (użyteczny przy rozruchu i pracy na niskich obrotach), a także druga tarcza, której zadaniem jest współpraca z tą pierwszą i tłumienie drgań powstałych w wyniku pracy silnika i skrzyni biegów, i przenoszeniu ogromnych naprężeń z jednego elementu na drugi. Tarcze względem siebie mogą się wychylać nawet o ponad 90 stopni, ale dzięki temu zapewniają wyższą kulturę pracy silnika i mniejsze drgania przy dużym obciążeniu na niskich obrotach. Ciągłe wychylanie się tych współosiowych elementów powoduje ich częste zużycie się i spadek wydajności tłumienia wstrząsów. Jeśli na czas nie wymieni się koła dwumasowego wstrząsy oraz uderzenia obracających się elementów mogą być tak duże że spowodują poważne awarię skrzyni biegów lub innego elementu współpracującego z całym układem. Sprzęgło z kołem dwumasowym to zwykle zestaw wymieniany jednocześnie, ponieważ zapewnia to dobre dopasowanie do siebie istotnych elementów i równe ich zużywanie się, dzięki czemu można mieć spokój na nawet 120 tys. przejechanych kilometrów i nie trzeba wymieniać każdego z tych elementów osobno, do czego zwykle trzeba rozmontować cały silniki i wyjąć skrzynię biegów.

Sprzęgło z kołem dwumasowym – objawy awarii

Ślizgające się sprzęgło natomiast można łatwo zdiagnozować, próbując ruszyć „na pół sprzęgła”. Jeżeli samochód tylko drży i przy prawie całkowicie puszczonym sprzęgle nie może ruszyć, znaczyć to będzie, że raczej w naszym samochodzie ślizga się sprzęgło, jednak i to nie musi oznaczać całkowicie zużytej tarczy i powierzchni ciernej zestawu. Zużyta tarcza sprzęgła i jego uślizgi odczuwalne są też również na wyższych biegach, kiedy wrzuca się czwarty bieg, dodaje mocno gazu, obroty rosną, a auto prawie że nie przyspiesza. W takim przypadku należy niezwłocznie udać się do warsztatu, jednak należy pamiętać, że podobne objawy może dawać na przykład uszkodzony wysprzęglik, który odciąga docisk sprzęgła rozłączający silnik od skrzyni biegów. Jeśli wysprzęglik nie pracuje prawidłowo, objawy mogą być podobne, zarówno jeśli chodzi o uszkodzenie dwumasy jak i tarczy sprzęgła. Dlatego właśnie należy poczytać na specjalistycznych forach internetowych lub stronach w internecie, jakie są typowe objawy takich awarii dla danego modelu i marki.

Jak jeździć, by sprzęgło z kołem dwumasowym miało dużą żywotność?

Żywotność sprzęgła i całego układu wraz z kołem dwumasowym zależy w dużym stopniu od stylu jazdy danego kierowcy. Aby wydłużyć żywotność tych podzespołów i po prostu ich nie zniszczyć, należy unikać przede wszystkim gwałtownego ruszania z piskiem opon i nagłego puszczania pedału sprzęgła. Zminimalizuje to zużycie powierzchni ciernej tarczy sprzęgła i tym samym przedłuży jej sprawność. Należy pamiętać także że ruszanie na „półsprzęgle” tak, jak często uczy się młodych kierowców podczas szkolenia na prawo jazdy, również powoduje szybkie zużywanie się samej tarczy sprzęgła wraz z dociskiem.

Aby przedłużyć żywotność koła dwumasowego, należy unikać jazdy na zbyt niskich obrotach, co jest częstą praktyką w samochodach z silnikiem diesla. Nie bójmy się nieco wyższych obrotów, pod warunkiem że będzie to różnica zaledwie kilku punktów na skali obrotomierza. Jazda na wysokim biegu przy nieco ponad 1000 obrotów na minutę powoduje nadmierną pracę koła dwumasowego i szybsze jego wybijanie się, co może doprowadzić do jego awarii nawet po kilkunastu tys. kilometrów. Pamiętajmy również, aby kupować podzespoły dobrej jakości i inwestować dobrego i zaufanego mechanika, co zapewni, że nasze sprzęgło z kołem dwumasowym pozostanie zdrowe na dłużej i nie będzie nas sobą kłopotało!

Sprawdź cenę sprzęgła z kołem dwumasowym do HYUNDAI SANTA FÉ I w sklepie Sprzeglo.com.pl

Tagi:

Data publikacji: