Audi

Audi

Testy aut marki Audi

Ostatnie wiadomości dla marki Audi

Sport i sportowe osiągnięcia od wielu dziesięcioleci wpisane są w charakterystykę marki Audi. Jej legenda to przede wszystkim sporty motorowe - historyczne już zwycięstwa Audi quattro w rajdach samochodowych, współczesne sukcesy np. w wyścigach długodystansowych FIA-WEC z prestiżowym 24-godzinnym wyścigiem w Le Mans na czele, czy wyścigi serii DTM. Cztery pierścienie angażują się również w wiele innych dyscyplin. Sporty zimowe czy golf są tego najlepszym przykładem. Audi...

» Czytaj więcej
Data publikacji:

W nowy sezon wyścigowy 2016, Audi Sport customer racing wkracza mocnym wydarzeniem: Załoga Alain Ferté/Stuart Leonard/Michael Meadows/Laurens Vanthoor reprezentująca Belgian Audi Club Team WRT i jadąca nowym modelem Audi R8 LMS, odniosła pierwsze dla czterech pierścieni zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu w Dubaju. Zespół C.Abt Racing w składzie Daniel Abt/Matias Henkola/Christer Jöns/Isaac Tutumlu Lopez/Andreas Weishaupt, również ulokował się na podium – na miejscu trzecim....

» Czytaj więcej
Data publikacji:

W roku 2015, Audi AG ustanowiło nowy rekord sprzedaży. W ubiegłym roku, na całym świecie, koncern oddał do rąk klientów 1 803 250 samochodów, czyli o 3,6 procent więcej niż w roku 2014. Tak dobry wynik osiągnięto nawet pomimo tego, że najnowsze wersje modeli A4, Q7 i R8 nie były jeszcze dostępne we wszystkich regionach świata. W Europie i w Chinach Audi potwierdziło swoją najmocniejszą pozycję wśród producentów premium, a w USA sprzedaż czterech pierścieni rosła dwa...

» Czytaj więcej
Data publikacji:

Audi A4 allroad quattro i samochód koncepcyjny Audi h-tron quattro concept. Prezentacja tych właśnie dwóch pojazdów podczas wystawy samochodowej North American International Auto Show (NAIAS) w Detroit, pozwala Audi na szczegółowe pokazanie innowacyjnych zagadnień z takich obszarów jak: Audi quattro, connectivity oraz ogniwa paliwowe.Zaprezentowane w Detroit nowe Audi A4 allroad quattro podkreśla swą wyostrzoną stylistykę – z wyrazistym przodem i typowym wyglądem „allroad“....

» Czytaj więcej
Data publikacji:

Nowe Audi A4 allroad quattro to ucieleśnienie jedynej w swoim rodzaju koncepcji: połączenia wysokiego komfortu jazdy z zaletami offroad. Samochód ten cieszy się wyjątkową w swoim segmencie pozycją. Dzięki standardowo montowanemu napędowi na cztery koła quattro i zwiększonemu prześwitowi, może poruszać się także tam, gdzie kończą się utwardzone drogi. Nowe Audi A4 allroad quattro zdefiniowane jest przez jedyny w swoim rodzaju wygląd. Wysunięte, wyraziście zarysowane...

» Czytaj więcej
Data publikacji:

Salony Audi, Dealerzy Audi

Historia marki

Audi  – niemiecka marka samochodów osobowych, koncernu Volkswagen, produkowana przez spółkę Audi AG z siedzibą w Ingolstadt.

Samochody te produkowane są w Niemczech w Ingolstadt, Neckarsulm, węgierskim Győr i Sao José dos Pinhais (Brazylia).

Historia przedsiębiorstwa Audi sięga 1899 roku, kiedy to August Horch (1869-1951) założył w Kolonii przedsiębiorstwo Horch. Potem przeniósł zakład w 1904 do Zwickau. Po kłopotach finansowych i problemach w zarządzie odszedł w 1909 ze spółki i założył nowe przedsiębiorstwo. Ponieważ z nowym przedsięwzięciem nie mógł już łączyć swojego nazwiska, nazwał je przez przetłumaczenie swojego nazwiska (horch to tryb rozkazujący od horchen, czyli nasłuchiwać) na łacinę – czyli „audi”. W 1932 przedsiębiorstwo Audi łącząc się z zakładami Horch, Wanderer i DKW weszło do spółki Auto Union, której logo (cztery przeplatające się pierścienie, symbolizujące czterech udziałowców spółki) jest do dzisiaj używane przez Audi.

Audi współpracuje z firmami Bose (samochodowe systemy audio) oraz Bang & Olufsen (wyższa klasa). Z Bose Sound System oferowany jest każdy model Audi, natomiast z Bang & Olufsen takie modele jak: A4, A5, A6, A8, Q5, Q7. Modele z tym systemem nagłośnienia charakteryzują się wysokim prestiżem i ekstrawagancją, przede wszystkim znakomitą jakością dźwięku.

Historia

Dzisiejsze Audi AG zawdzięczamy firmom Horch, Audi, DKW, Wanderer, które tworzyły Auto Union GmbH, jak również NSU. Koncern powstał w swojej aktualnej formie w marcu 1969 wskutek wspólnego postanowienia NSU Motorenwerke AG i Auto Union GmbH z Ingolstadt. Nowa siedziba firmy mieściła się w Neckarsulm i nosiła nową nazwę Audi NSU Auto Union AG. W końcu w 1985 przeniesiono siedzibę główną do Ingolstadt znów zmieniając nazwę tym razem na Audi AG.

Przedsiębiorstwo Audi zostało założone 16 lipca 1909 przez Augusta Horcha jako August Horch Automobilwerke GmbH w Zwickau, po tym jak sam założyciel musiał wystąpić ze swojej poprzedniej firmy „August Horch & Cie“. Nazwę spółki zmieniono 25 kwietnia 1910 na Audi Automobilwerke GmbH, bo zabroniono założycielowi używania jego nazwiska w nazwie firmy.

Nazwę Audi zawdzięczamy dziesięcioletniemu chłopcu. Po przegranej wyżej wspomnianej rozprawie sądowej Horcha, w pokoju mieszkalnym Franza Fikentschera, przyjaciela Augusta Horcha, odbyła się dyskusja nad nową nazwą przedsiębiorstwa. Uczestniczyli przy niej także trzej synowie Fikentschera. Wówczas dziesięcioletni Heinrich Fikentscher przetłumaczył nazwisko Horch na łaciński. „słuchać”, lub dokładniej „słuchać się”, tłumaczy się na łaciński jako audire, forma rozkazująca od tego brzmi audi. Tak właśnie narodziła się nazwa firmy Audi.

W lipcu 1910 pierwszy pojazd z nazwą Audi opuścił zakład w Zwickau. W 1915 założono Audi Werke AG. W 1928, wskutek finansowych trudności Audi, miało miejsce przejęcie spółki przez DKW. W 1932 firmy samochodowe Audi, DKW, Horch i Wanderer połączyły się pod znakiem czterech pierścieni w Auto Union z siedzibą w Chemnitz. Celem połączenia było uchronienie się przed światowym kryzysem gospodarczym.

Po drugiej wojnie światowej Auto Union AG rozpłynęło się w strefie okupowanej przez sowietów. Firma produkowała jako VEB Automobilwerk Zwickau model AWZ P70, a w 1958 dołączono poprzednie zakłady Horcha z terenu byłego NRD. W nowym VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau do 1991 produkowano trabanty. W zachodnich Niemczech firma istniała pod starą nazwą, jednakże od strony prawnej była kompletnie nowo założoną spółką. Wielu pracowników ze zniszczonych zakładów w Zwickau osadziło się w Ingolstadt i podjęło na nowo produkcję; pojazdy Auto Union produkowano pod marką DKW.

W 1958 Daimler-Benz AG przejął 87% kapitału akcyjnego Auto Union, a w 1959 posiadał już 100%. W 1964 Volkswagen kupił zakład w Ingolstadt i sprawił, że nazwa Audi odżyła przejmując logo Auto Union – cztery pierścienie od czterech połączonych producentów samochodów –. W 1965 Auto Union wreszcie wypuścił na rynek samochód pod marką Audi. Pierwszy model był dalszym rozwinięciem DKW F102 i nie otrzymał żadnych typowych oznaczeń. W 1968 były pracownik Daimler-Benz Ludwig Kraus zaprezentował ówczesnemu głównemu dyrektorowi zakładu Volkswagenwerk Wolfsburg Heinrichowi Nordhoffowi samodzielnie zaprojektowanego Audi 100. Ten był zachwycony projektem i zgodził się na produkcję. Od tego czasu pojazdy były oznaczone odpowiadającymi im liczbami koni mechanicznych (przykładowo Audi 60, Audi Super 90). Pojazdy tej serii otrzymały tzw. silnik średnioprężny. Za ich rozwój był odpowiedzialny Daimler-Benz AG, jako że nadal posiadał większość akcji w Auto Union. Stopień sprężania w tych silnikach było na poziomie między silnikami benzynowymi a diesla.

W 1969 doszło do fuzji Auto Union GmbH z NSU AG Neckarsulm. Przedsiębiorstwo przyjęło nazwę Audi NSU Auto Union AG i miało od tego czasu drugi zakład i (do 1948) siedzibę w Neckarsulm. W styczniu 1971 po raz pierwszy pojawił się slogan Vorsprung durch Technik (pol. przewaga dzięki technice) przy okazji reklamy NSU Ro 80 (z silnikiem Wankla). Po tym jak produkcja modelu Ro 80 została uruchomiona, zaprzestano używania nazwy NSU jako oznaczenia produktów. 1 stycznia 1985 Audi NSU Auto Union AG przyjęło nazwę AUDI AG. W tym samym czasie przedsiębiorstwo zmieniło swoją kwaterę główną z Neckarsulm na Ingolstadt. Od tamtego czasu produkty i sama firma noszą tą samą nazwę.

Od 1993 Audi jest aktywne również na Węgrzech. W węgierskim mieście Győr oprócz montażu Audi TT tworzono także silniki.

Od roku 2000 Audi wspólnie z Seatem i Lamborghini jako Audi-Gruppe tworzy markę samochodów sportowych w koncernie Volkswagen, obok Volkswagena ze Škodą, Bentleyem iBugattim.

W 2005 roku Audi świętowało 25-lecie quattro, a 30 września i 1 października 2006 podczas drzwi otwartych z początkiem produkcji Audi R8 świętowano jubileusz 100 lat budowy samochodów w Neckarsulm. Kilkukrotnie wyróżniano reklamy telewizyjne i prasowe, między nimi znajdują się także takie które urosły już do miana kultowych.

W 2009 roku marka Audi obchodzi 100. urodziny. Z tej okazji Audi Tradition zaplanowało wiele imprez: pierwszą z nich jest specjalna wystawa „Spotkanie generacji – efektywność przez lata”. Można ją było zwiedzać od 26 stycznia do 28 lutego 2009 roku w Audi museum mobile w Audi Forum Ingolstadt.

Aktualna struktura kapitałowa Audi wygląda następująco: Volkswagen AG posiada 99,14% akcji, pozostała część akcji (0,86%) jest rozsiana i handluje się nią na giełdach papierów wartościowych: Berlin-Brema, Düsseldorf, Frankfurt nad Menem, Hamburg, Monachium i Stuttgart.

Technika

Audi zasłynęło następującymi rozwiązaniami technicznymi:

  • Audi A2 1.2TDI auto spalające średnio 3l/100 km oleju napędowego
  • silnik podwójnie widlasty W12 o pojemności 6 litrów i mocy 420 KM (Audi A8 od 2001)
  • Silnik widlasty diesla 6.0 V12 zaprezentowany po raz pierwszy w Audi Q7 (1000 Nm i 500 KM).
  • Napęd na 4 koła Quattro.

Obecnie produkowane modele (2011)

  • Audi A1
  • Audi A3/A3 Sportback/A3 Cabriolet
  • Audi S3/S3 Sportback
  • Audi RS3 Sportback
  • Audi A4/A4 Avant
  • Audi S4/S4 Avant
  • Audi A4 allroad quattro
  • Audi A5/A5 Cabriolet/A5 Sportback
  • Audi S5/S5 Cabriolet/S5 Sportback
  • Audi RS5
  • Audi A6/A6 Avant
  • Audi S6/S6 Avant
  • Audi RS6/RS6 Avant
  • Audi A6 allroad quattro
  • Audi A7 Sportback
  • Audi A8
  • Audi S8
  • Audi Q3
  • Audi Q5
  • Audi Q7
  • Audi TT Coupé/TT Roadster
  • Audi TTS Coupé/TTS Roadster
  • Audi TT RS Coupé/ TT RS Roadster
  • Audi R8

Modele wyścigowe

  • Audi R8R LMP
  • Audi R8C
  • Audi R8 LMP
  • Audi R10 TDI
  • Audi R15 TDI
  • Audi R18 TDI
  • Audi S1 Quattro Sport

Modele i typy

Auta małe

  • Audi 50 (Typ 86) 1974-1978
  • Audi A2 (Typ 8Z) 1999-2005
  • Audi A1 2010

Auta kompaktowe

  • Audi A3/ A3 Sportback 1996-2003
  • Audi A3/ A3 Sportback 2003

Auta klasy średniej

  • Audi F103 1965-1972
  • Audi 80 (B1/Typ 80) 1972-1976
  • Audi 80 (B1/Typ 82) 1976-1978
  • Audi 80 (B2/Typ 81/85) 1978-1984
  • Audi 4000 (B2/Typ 81/85) 1978-1984
  • Audi 80 (B2/Typ 81/85) 1984-1986
  • Audi 90 (B2/Typ 81/85) 1984-1986
  • Audi 4000 (B2/Typ 81/85) 1984-1986
  • Audi 80 (B3/Typ 89/8A) 1986-1991
  • Audi 90 (B3/Typ 89/8A) 1987-1991
  • Audi 80/ 80 Avant (B4/Typ 8C) 1991-1995
  • Audi A4/ A4 Avant (B5/Typ 8D) 1994-2000
  • Audi A4/ A4 Avant (B6/Typ 8E) 2000-2004
  • Audi A4/ A4 Avant (B7/Typ 8F) 2004-2007
  • Audi A4/ A4 Avant (B8/Typ 8G) 2008
  • Audi A5 Sportback 2009

Auta klasy wyższej

  • Audi 100 C1 1968-1976
  • Audi 100/100 Avant (C2/Typ 43) 1976-1982
  • Audi 200 (C2/Typ 43) 1979-1982
  • Audi 5000 (C2/Typ 43) 1979-1982
  • Audi 100/100 Avant (C3/Typ 44) 1982-1991
  • Audi 200/200 Avant (C3/Typ 44) 1983-1991
  • Audi 5000/5000 Avant (C3/Typ 44) 1983-1991
  • Audi 100/100 Avant (C4/Typ 4A) 1991-1994
  • Audi A6/A6 Avant (C4/Typ 4A) 1994-1997
  • Audi A6/A6 Avant (C5/Typ 4B) 1997-2004
  • Audi A6/A6 Avant (C6/Typ 4F) 2004-2011
  • Audi A6/A6 Avant (C7) 2011
  • Audi A7 Sportback 2010

Auta luksusowe

  • Audi V8 (D1/Typ 4C) 1989-1994
  • Audi A8 (D2/Typ 4D) 1994-2002
  • Audi A8 (D3/Typ 4E) 2002-2010
  • Audi A8 (D4/Typ 4H) 2010

Auta typu coupé

  • Audi 100 S Coupé (C1) 1969-1975
  • Audi Coupé GL/GT (B2/Typ 85) 1980-1984
  • Audi Coupé GT/quattro (B2/Typ 85) 1984-1987
  • Audi Quattro (B2/Typ 85) 1980-1991
  • Audi Sport Quattro (B2/Typ 85) 1984
  • Audi Coupé (B3/Typ 8B) 1988-1991
  • Audi Coupé (B4/Typ 8B) 1991-1995
  • Audi TT (Typ 8N) 1998-2006
  • Audi TT (Typ 8J) 2006
  • Audi A5 Coupé 2007

Kabriolety

  • Audi A3 Cabriolet (Typ 8P) 2008
  • Audi Cabriolet (Typ 89/8G) 1991-2000
  • Audi A4 Cabriolet (B6/Typ 8H) 2002-2006
  • Audi A4 Cabriolet (B7/Typ 8H) 2006-2009
  • Audi A5 Cabriolet 2007
  • Audi TT Roadster (Typ 8N) 1998-2006
  • Audi TT Roadster (Typ 8J) 2006

Auta terenowe

  • Audi A4 allroad quattro 2009
  • Audi A6 allroad quattro (Typ 4B) 2000-2005
  • Audi A6 allroad quattro (Typ 4F) 2006
  • Audi Q5 2008
  • Audi Q7 (Typ 4L) 2005

Modele „S” i „RS”

  • Audi S2 1991-1995
  • Audi S3 1998-2003
  • Audi S3/ S3 Sportback 2006
  • Audi S4/ S4 Avant 1997-2001
  • Audi S4/ S4 Avant/ S4 Cabriolet 2003-2004
  • Audi S4/ S4 Avant/ S4 Cabriolet 2004-2008
  • Audi S4/ S4 Avant 2008
  • Audi S5/ S5 Cabriolet/ S5 Sportback 2007
  • Audi 100 S4/100 S4 Avant 1992-1994
  • Audi S6/ S6 Avant 1994-1997
  • Audi S6/ S6 Avant 1998-2004
  • Audi S6/ S6 Avant 2006
  • Audi S8 D2 1996-2000
  • Audi S8 D3 2005
  • Audi RS2 1994-1996
  • Audi RS3 Sportback 2010
  • Audi RS4 Avant 2000-2001
  • Audi RS4/RS4 Avant/RS4 Cabriolet 2005-2009
  • Audi RS5 2010-
  • Audi RS6/RS6 Avant 2002-2004
  • Audi RS6/RS6 Avant 2008-2010
  • Audi R8 2006
  • Audi TTS Coupé/Roadster 2008
  • Audi TT RS Coupé/Roadster 2009

Projekty i samochody przyszłości

  • Audi A4 e-tron
  • Audi Avantissimo
  • Audi Avus
  • Audi e-tron
  • Audi LeMans Quattro
  • Audi Mini e-tron
  • Audi Nuvolari quattro
  • Audi Pikes Peak quattro
  • Audi R4
  • Audi Roadjet
  • Audi Rosemeyer
  • Audi RSQ
  • Audi Shooting Brake
  • Audi Spyder e-tron
  • Audi Steppenwolf

Samochody produkowane dla USA

  • Audi 4000 – odpowiednik Audi 80
  • Audi 5000 – odpowiednik Audi 100

Serie Limitowane

  • Audi R8 GT

Reklama i sponsoring

Audi sponsoruje kluby piłkarskie, przede wszystkim rodzimy FC Ingolstadt 04. Wspiera także inne zespoły z Europy: Ajax Amsterdam, Manchester United F.C., Real Madryt, Bayern Monachium, AC Milan czy FC Barcelona. Angażuje się również w sponsoring różnych imprez sportowych (m.in. Puchar Świata w narciarstwie alpejskim).


Źródło: Wikipedia