Dacia

Dacia

Testy aut marki Dacia

Ostatnie wiadomości dla marki Dacia

Niewielu zdaje sobie sprawę, że największe firmy motoryzacje współpracują ściśle z bankami. Ma to na celu stworzenie oferty idealnie dopasowanej do klienta, który pragnie zakupić model konkretnej marki i skorzystać z atrakcyjnej opcji finansowania. W ostatnich latach auta Dacii znacznie zyskały na popularności. Za sukcesem tym stoi połączenie relatywnie niskiej ceny wraz z wysoką jakością wykonania. Klienci zaufali Dacii, co widać po wynikach sprzedażowych. Kompleksowość...

» Czytaj więcej
Data publikacji:

Portal Autokult.pl przeprowadził plebiscyt na Rodzinny Samochód Roku 2012. W jury plebiscytu znaleźli się dziennikarze czołowych serwisów motoryzacyjnych oraz członkowie honorowi poszczególnych kategorii. Grono dziennikarskie zadecydowało, że tytuł Rodzinnego Samochodu Roku 2012 należy się Dacii Lodgy. Konkurs na Rodzinny Samochód Roku 2012, jako honorowy członek jury, wsparła Dorota Zawadzka (Superniania, parenting.pl). Dacia Lodgy to kolejny samochód z gamy Dacii...

» Czytaj więcej
Data publikacji:

Dacia Duster zajęła 1. miejsce w rankingu Internetowego Samochodu Roku 2012 w kategorii Nowe samochody osobowe. Ranking powstaje od ośmiu lat na podstawie zainteresowania internautów poszczególnymi modelami aut w serwisach motoryzacyjnych Grupy Allegro: otoMoto.pl i mojeauto.pl. Dacia Duster zyskała zaufanie polskich kierowców, którzy doceniają niezawodność tego modelu, atrakcyjny design a także bezkonkurencyjny stosunek jakości do ceny - mówi Fabrice Crevola Dyrektor Marketingu...

» Czytaj więcej
Data publikacji:

Trzecia edycja konkursu organizowanego przez miesięcznik HURT & DETAL spotkała się z bardzo dużym zainteresowaniem wśród uczestników! Do rywalizacji o „Złote Paragony" stanęło ponad 430 produktów w 60 kategoriach. Do konkursu mogły nieodpłatnie przystąpić wszystkie produkty, które znajdowały się na półkach sklepowych w ubiegłym roku. Dodatkowo - oprócz kategorii produktowych - nagrodzono również firmy, które według Kupców posiadają najlepsze usługi skierowane do...

» Czytaj więcej
Data publikacji:

Magazyn „Fleet" już po raz drugi ogłosił zwycięzców branżowego wydarzenia „Fleet Derby", w którym wyłaniane są najlepsze samochody wchodzące w skład firmowych flot. Laureatem kategorii „Duży MPV", czyli najlepszym dużym pojazdem wielofunkcyjnym, została Lancia Voyager. „Fleet Derby" to plebiscyt mający na celu wskazanie wiodących pojazdów, produktów i usług na polskim rynku flotowym. Składają się na niego test samochodowy, w którym przeszło stu niezależnych...

» Czytaj więcej
Data publikacji:

Historia marki

Dacia - marka rumuńskich samochodów osobowych, powstała w 1952 roku pod nazwą Uzina de Autoturisme Piteşti w mieście Mioveni. Od samego początku współpracowała z Renault. Nazwa pochodzi od Dacji. Obecnie jest filią francuskiego producenta samochodów Renault. Jest największym rumuńskim eksporterem z 10-procentowym udziałem w rynku eksportowym.

Historia

Historia rumuńskiej marki wiąże się z powstaniem firmy Uzina de Autoturisme Piteşti z fabryką w Piteşti, gdzie od 1943 wytwarzane były części samolotowe. Od niemal samego początku Dacia współpracuje z Renault. Wykorzystuje technologie francuskiego koncernu oraz produkuje auta na jego licencji. W 1966 zakończono budowę fabryki samochodów. Rumuni próbowali stworzyć własny model pod nazwąMioveni jednak po dwóch latach podpisali z Renault oficjalną umowę o współpracy.

Pierwszym autem marki była produkowana na licencji Renault 8 - Dacia 1100. W 1969 została zastąpiona serią aut 1300/1210/1310/1410bazujących w całości na Renault 12. Oznaczenie modelu zależało od pojemności silnika. Zbudowano także wersję kombi auta, w której silnik zapożyczono od Volkswagena Golfa.

W 1976 roku Dacia podjęła decyzję o zakończeniu współpracy z Renault i kontynuuje produkcję we własnym zakresie wykorzystując technologie innych producentów[. W latach 80. rumuński rząd zdecydował o stworzeniu przez Dacię małolitrażowego, taniego samochodu - Dacii 500 Lăstun. Auto produkowano do 1989 roku ponieważ nie cieszył się za dużym powodzeniem - jakość wykonania auta pozostawiała wiele do życzenia, a same auto nie spełniało wymagań średniej rodziny. W 1995 roku wprowadzono do produkcji nowy model - Dacię Nova. Auto opracowali tylko rumuńscy konstruktorzy na płycie podłogowej i z wykorzystaniem rozwiązań technologicznych Peugeota 309.

W 1999 roku marka została wykupiona przez Renault z zamiarem utworzenia z niej Rumuńskiego centrum rozwoju samochodów w Europie Środkowej i Wschodniej. Do francuskiego koncernu należy 99,43% akcji. Koncern całkowicie zreformował proces produkcji elementów wyposażenia pojazdów tej marki. Grupa Renault zainwestowała w Dacię ponad miliard euro w odnowienie i rozwój zakładu produkcyjnego Piteşti oraz utworzenie Renault Technologie Roumanie i Renault Design Central Europe. Dzięki tym inwestycjom zakłady Dacii osiągnęły najwyższe standardy i wprowadziły metody pracy obowiązujące w innych zakładach Renault. Pierwszy nowym modelem powstałym po przejęciu firmy przez Renault była Dacia SuperNova, która w 2003 została zastąpiona przez Dacie Solenze. Była to jednak próba Renault przed wprowadzeniem rok później nowego modelu kończącego erę złych Dacii oraz wprowadzenie pracowników do nowych wymogów produkcyjnych auta - Dacii Logan. Samochód odniósł wielki sukces dlatego postanowiono powiększyć ofertę o kombi i vana. Wersję pick-up zaprezentowano w2005 roku. W 2000 roku powstała specjalna, luksusowa wersja samochodu pod nazwą Dedicatie. Wyposażono ją w specjalne aluminiowe felgi, zderzaki w kolorze nadwozia oraz elektrycznie sterowane szyby i lepsze wykończenie wnętrza.

Po tak wielkim sukcesie Logana postanowiono zbudować mniejsze auto klasy kompaktowej (hatchbacka) - model Sandero, który w dużej mierze bazuje na swoim poprzedniku Loganie. Wraz z nowym modelem zaprezentowano nowe logo marki. Pod koniec 2008 roku przeprowadzono gruntowny face lifting modelu Logan w wersji sedan oraz kombi.. Logan FL jest kolejnym modelem po Sandero stylizowanym według nowego kierunku stylizacyjnego. Odmiany pickup i van pozostały bez żadnych zmian stylizacyjnych. W 2009 zaprezentowano lekko uterenowioną wersjęSandero - odmianę Stepway, która powstała na bazie brazylijskiej odmiany Dacii oferowanej na tamtejszym rynku pod nazwą Renault Sandero. Od zwykłej odmiana ta różni się podwyższonym nadwoziem oraz nakładkami mającymi nadać autu sportowy charakter.

Na początku 2010 roku zadebiutował nowy terenowy model Dacia Duster.

Obecnie prowadzone są prace nad flagowym modelem klasy średniej (Grande), którego konstrukcja oparta zostanie na przedłużonej płycie podłogowej modelu Renault Fluence, premiera nowego auta przewidywana jest w 2011 rokuPlanowane jest również zaprezentowanie i wdrożenie do produkcji pod koniec 2011 roku drugiej generacji Logana oraz w 2012 roku modelu Dacia City, samochodu będącego przedstawicielem segmentu A, wykorzystującego płytę podłogową i podzespoły Renault Clio[7]. Obecnie Dacia pracuje także nad Hamsterem, czyli ekologicznym modelem, który pojawi się w 2012 roku.

Modele Dacii

Wycofane z produkcji

  • 1100
  • D6
  • Seria Dacii 1300 (Berlină, Break, Pick-Up)
    • 1300 – Standard
    • 1300 – Super
    • 1300 – Lux
    • 1300 – Lux Super
    • 1301
    • 1400
    • 1210
    • 1310
    • 1320
    • 1325
    • 1410
    • 1420
  • 2000 – (na bazie Renault 20)
  • 500 Lăstun
  • Nova
  • SuperNova
  • Solenza
  • Pick-Up (1302, 1304, 1305, 1307, 1309)

Obecnie produkowane

  • Logan
  • Logan MCV
  • Logan Van
  • Logan Pick-Up
  • Sandero
  • Sandero Stepway
  • Duster (od maja 2010)

Prototypy

  • Dacia Sport-Braşovia (1980)
  • Dacia MD87 (1987)
  • Dacia Star (1991)
  • Dacia Nova MPV (minivan na bazie Dacii Novy 1998)
  • Dacia D33 (1997)
  • Dacia Logan Steppe (2006)
  • Dacia Hamsterem (2012)

Silniki

  • Benzynowe:
    • 1.2 16V 75 KM
    • 1.4 MPI 75KM
    • 1.6 MPI 84KM
    • 1.6 16V 105KM
  • Diesla:
    • 1.5 dCi 75 KM
    • 1.5 dCi 90KM FAP eco2
    • 1.5 dCi 107/109KM FAP
  • Biopaliwo:
    • 1.6 16V 105 KM

Ekologia

Dacia eco2 zapewnia ekonomiczne i ekologiczne rozwiązania. Znak ten został zaprezentowany w 2008 roku, a do sprzedaży w samochodach wszedł w 2009. Dacia eco2 spełnia identyczne wymagania co Renault eco2. Jest to wnoszenie swojego wkładu na rzecz Renault w celu ochrony środowiska. Poziom emisji CO2 w autach wyposażonych w silnik eco2 nie przekracza 140g/km. Oferowane są także auta napędzane biopaliwami.

Bezpieczeństwo

Dzięki wiedzy i doświadczeniu koncernu Renault, wszystkie auta Dacii wyposażone są w zaawansowane technicznie rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa biernego i czynnego. Wszystkie auta seryjnie wyposażone są w ABS oraz system wspomagania nagłego hamowania. Pasażerowie chronieni są poprzez trzypunktowe pasy bezpieczeństwa (w zależności od modelu z napinaczami pirotechnicznymi) oraz komplet czołowych i bocznych poduszek powietrznych. Dodatkowo w modelu Duster do wersji z silnikiem 1.5 dCi 107/109 KM Laureate można zamówić systemy ESP+ASR.

Fabryki

  • Brazylia - Sao José dos Pinhais
  • Indie
  • Iran
  • Kolumbia - Medellín
  • Maroko
  • Rosja - Moskwa
  • Rumunia - Mioveni
  • Rumunia - Timişoara


Źródło: Wikipedia