Suzuki

Suzuki

Testy aut marki Suzuki

Ostatnie wiadomości dla marki Suzuki

Suzuki SX4 S-CROSS dołączył do grona najbezpieczniejszych samochodów w Europie. Zgodnie z wynikami testów zderzeniowych Euro NCAP, nowemu crossoverowi Suzuki przyznano najwyższą możliwą ocenę – 5 gwiazdek. Najnowszy crossover z segmentu C, Suzuki SX4 S-CROSS zdobył najwyższą ocenę 5 gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP. Dodatkowo nowy model otrzymał bardzo wysoki wynik w określonych kategoriach oceny Euro NCAP (np. ochrona pieszych), który wyniósł znacznie ponad...

» Czytaj więcej
Data publikacji:

Każdego dnia jako kierowca spędzasz dużo czasu w samochodzie. Wraz z nadejściem coraz cieplejszych dni, Suzuki zachęca do zwrócenia szczególnej uwagi na stan klimatyzacji i czystość swojego samochodu. Suzuki we współpracy z firmą Tunap, produkującą nowoczesne preparaty antyalergiczne do czyszczenia układu klimatyzacji, zapraszają do wzięcia udziału w programie „Lato z Suzuki”. W okresie 15 maja – 30 czerwca 2013 roku klienci będą mogli skorzystać z wybranego pakietu...

» Czytaj więcej
Data publikacji:

Podczas trwającego obecnie międzynarodowego salonu samochodowego w Szanghaju debiutuje koncepcyjny model Suzuki - Authentics. Suzuki przedstawia najnowszą wizję komfortowego samochodu z segmentu C. Niskie nadwozie, długi rozstaw osi oraz ostre i sportowe linie stylistyczne nadają temu konceptowi wyjątkowy charakter nowoczesnego, eleganckiego sedana. Nazwa Authentics wywodzi się z połączenia angielskich słów „authentic”, czyli autentyczny, oraz „sedan”, sugerując, że model...

» Czytaj więcej
Data publikacji:

Produkcyjna wersja nowego crossovera Suzuki zadebiutuje na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie, który potrwa od 5 do 17 marca 2013 r. Crossover segmentu C został stworzony w oparciu o koncepcyjny model S-Cross, przedstawiony podczas paryskiego salonu motoryzacyjnego we wrześniu 2012 roku. Dzięki nadwoziu crossovera, przestronnemu wnętrzu i jednej z największych przestrzeni bagażowych dostępnych w segmencie C nowy model będzie oferował wyjątkową wszechstronność....

» Czytaj więcej
Data publikacji:

Po 8 latach od wprowadzenia modelu Suzuki Swift jego skumulowana sprzedaż w styczniu 2013 roku osiągnęła poziom 3 000 000 sztuk. Swift został wprowadzony na światowy rynek w 2004 roku jako model o strategicznym znaczeniu dla japońskiej marki. Suzuki Motor Corporation w latach 2004-2013 sprzedało łącznie trzy miliony sztuk Swifta. Z tej liczby na rynek europejski trafił prawie co czwarty Swift (23%), na japoński 13%, a z kolei niemalże co drugi Swift (45%) znalazł kupca w Indiach....

» Czytaj więcej
Data publikacji:

Historia marki

Suzuki Motor Corporation– japońskie przedsiębiorstwo produkujące wiele modelisamochodów, motocykli, silników do motorówek i wiele innych silników spalinowych różnego zastosowania. Należy do wielkiej czwórki (Suzuki, Yamaha, Honda oraz Kawasaki) największych dystrybutorów motocykli na świecie. Suzuki posiada 15 fabryk w 14 krajach i 133 dystrybutorów w 119 krajach.

Historia

W roku 1909 Michio Suzuki założył przedsiębiorstwo Suzuki Loom Company w małej nadmorskiej wiosce Hamamatsu w Japonii. Przedsiębiorstwo bardzo się rozwinęło, kiedy Suzuki rozpoczął sprzedaż krosien tkackich dla japońskiego przemysłu jedwabniczego. Głównym pragnieniem Suzuki było tworzenie lepszych, łatwiejszych w obsłudze krosien. W 1929, Suzuki wynalazł nowy typ maszyny tkackiej, która była eksportowana do innych krajów. Suzuki zgłosił 120 patentów. Przez pierwsze 30 lat istnienia przedsiębiorstwa, krosna tkackie były głównym produktem i kierunkiem jej rozwoju.

Pomimo niebywałego sukcesu jego krosien, Suzuki zdał sobie sprawę, że jego przedsiębiorstwo musi rozwijać się w wielu kierunkach, w związku z czym zaczął poszukiwać nowych branż, w których mógłby działać. Na podstawie obserwacji zapotrzebowań klientów, zdecydował on, że najbardziej praktyczne dla nowego przedsięwzięcia byłoby stworzenie małego samochodu. Projekt rozpoczął się w roku 1937, a już po dwóch latach Suzuki posiadał kilka prototypów niewielkich samochodów. Te pierwsze pojazdy było zasilane wówczas nowatorskimi, chłodzonymi cieczą, czterosuwowymi, czterocylindrowymi silnikami. Karter i skrzynia biegów odlewane były zaluminium. Silnik ten wytwarzał 13 KM przy pojemności poniżej 800 cm3.

W związku z wybuchem II wojny światowej, plany produkcyjne Suzuki zostały przerwane w związku z ogłoszeniem przez rząd, że cywilne samochody osobowe są „towarem o niekluczowym znaczeniu”. Pod koniec wojny, Suzuki wrócił do produkcji krosien. Dalszy rozwój ich produkcji związany był ze zgodą rządu amerykańskiego na import bawełny przez Japonię. Rynek powiększał się dzięki zwiększonym zamówieniom od krajowych producentów tekstyliów. Boom skończył się jednak załamaniem rynku w roku 1951.

Musząc zmierzyć się z gwałtownymi zmianami, Suzuki wrócił do myśli o produkcji pojazdów. Po wojnie, w Japonii istniało wielkie zapotrzebowanie na niedrogi i pewny sposób transportu. Wiele przedsiębiorstw zaczęło sprzedawać benzynowe silniki, które można było doczepić do zwykłego roweru. Pierwszym produktem Suzuki w branży transportowej był rower z silnikiem o nazwie „Power Free”. Został on zaprojektowany jako tani i prosty w konstrukcji i utrzymaniu. Model z roku 1952 posiadał dwusuwowy silnik o pojemności 36 cm3. Unikalną właściwością tego silnika był system podwójnych zębatek, dzięki któremu można było pedałować korzystając z pomocy silnika, pedałować bez silnika, albo odłączyć pedały i korzystać tylko z silnika. System ten był tak pomysłowy, że urząd patentowynowo utworzonego, demokratycznego rządu, przyznał Suzuki dotację na kontynuację badań w zakresie inżynierii motocyklowej. Tak narodziło się przedsiębiorstwo Suzuki Motor Corporation.

W roku 1953 pojazd marki Suzuki po raz pierwszy zwyciężył w wyścigu. Był to „Diamond Free” z silnikiem o pojemności 60 cm3, który zajął pierwsze miejsce w rajdzie po zboczach góry Fudżi.

Do roku 1954 Suzuki produkowało już 6000 motocykli miesięcznie i oficjalnie zmieniło firmę na Suzuki Motor Co., Ltd. Po pierwszych sukcesach motocykli, Suzuki stworzył jeszcze popularniejszy pojazd: „Suzulight” z roku 1955.

Suzuki od samego początku prac pokazał swoje zainteresowanie innowacjami technicznymi. Suzulight posiadał przedni napęd, niezależne zawieszenie każdego z kół i nowoczesne przeniesienie ruchów kierownicy na koła – cechy, które stały się w samochodach powszechne dopiero pół wieku później.

Kalendarium

  • 1909 – Michio Suzuki zakłada przedsiębiorstwo Suzuki Loom Works w Hamamatsu, Prefektura Shizuoka.
  • 1920 – Zreorganizowana i z kapitałem 500 000 jenów Suzuki Loom Manufacturing Co. z Michio Suzuki jako prezesem.
  • 1952 – Rozpoczęcie sprzedaży „Power Free”.
  • 1954 – Zmiana nazwy na Suzuki Motor Co., Ltd.
  • 1955 – Samochód ‘Suzulight’ (360 cm3, dwusuw) rozpoczyna erę lekkich samochodów w Japonii.
  • 1961 – Założenie firmy Suzuki Loom Manufacturing Co. poprzez wyodrębnienie z firmy oddziału produkującego maszyny tkackie; rozpoczęcie sprzedaży lekkiej ciężarówki „Suzulight Carry”.
  • 1962 – Suzuki wygrywa mistrzostwa w klasie 50 cm3 na Wyspie Man (Wielka Brytania)
  • 1963 – Otwarcie w Los Angeles U.S. Suzuki Motor Corp, oddziału handlowego.
  • 1965 – Rozpoczęcie sprzedaży ‘D55′ – silnika do motorówek (5,5 km, dwusuw) i Fronte 800.
  • 1967 – Otwarcie lokalnej fabryki montażowej Thai Suzuki Motor Co.
  • 1968 – Rozpoczęcie sprzedaży Suzuki Carry w wersji van.
  • 1970 – Rozpoczęcie sprzedaży samochodu terenowego Suzuki LJ.
  • 1971 – Rozpoczęcie sprzedaży motoru GT750.
  • 1973 – Otwarcie Suzuki Canada Ltd. w Ontario (Kanada).
  • 1974 – Otwarcie P.T. Suzuki Indonesia Manufacturing w Dżakarcie (Indonezja); wejście na rynek sprzętu medycznego przez rozpoczęcie sprzedaży wózka inwalidzkiego Suzuki Motor Chair Z600 z napędem elektrycznym; rozwój w polu nieruchomości przez rozpoczęcie sprzedaży prefabrykowanych domów „Mini-House” i trzech rodzajów magazynów.
  • 1975 – W Manili (Filipiny) została założona Antonio Suzuki Corp., spółka joint venture.
  • 1976 – Rozpoczęcie sprzedaży motocyklów serii GS.
  • 1977 – Rozpoczęcie sprzedaży samochodu terenowego LJ80 i początek eksportu motoru GS1000H
  • 1979 – Rozpoczęcie sprzedaży Alto.
  • 1980 – W Sydney (Australia) zostało założone przedsiębiorstwo Suzuki Australia Pty. Ltd.; wejście na rynek silników ogólnego przeznaczenia przez rozpoczęcie sprzedaży trzech modeli generatorów prądu elektrycznego.
  • 1981 – Podpisanie umów z General Motors i Isuzu Motors, Ltd.
  • 1982 – Produkcja samochodów terenowych rozpoczęta w PAK Suzuki Motor Co., Ltd., Karaczi (Pakistan); siódme z rzędu mistrzostwo producenta na World Road Race Grand Prix 500
  • 1983 – Rozpoczęcie sprzedaży modeli Cultus/Swift – jednolitrowych samochodów osobowych; Maruti Udyog Ltd. w New Delhi (Indie) rozpoczyna produkcję samochodów terenowych.
  • 1984 – Założenie Suzuki New Zealand Ltd. w Wanganui (Nowa Zelandia). Początek eksportu modelu Chevrolet Sprint do Stanów Zjednoczonych. Podpisanie kontraktu na wsparcie techniczne z China National Aerotechnology Import & Export Beijing Corporation. W Heppenheim (Niemcy) rozpoczęła funkcjonować Suzuki Motor GmbH Deutschland.
  • 1985 – Założenie Suzuki of America Automotive Corp. wraz z zaprezentowaniem samochodu Samurai i motocykla GSX-R750. Rozpoczęcie produkcji skuterów w Avello S.A. (Hiszpania). Zgoda na produkcję samochodów Suzuki w fabryce Santana Motors wLinares (Hiszpania).
  • 1986 – Założenie American Suzuki Motor Corp. Połączenie U.S. Suzuki Motor Corp z Suzuki of America Automotive Corp. Rozpoczęcie sprzedaży Suzuki Swift GTi/Cultus GT-i.
  • 1987 – Rozpoczęcie produkcji w Kolumbii modeli Cultus/Swift. Łączna liczba eksportowanych samochodów osiąga dwa miliony.
  • 1988 – Rozpoczęcie sprzedaży samochodów terenowych Escudo/Vitara. Produkcja samochodów osiąga 10 milionów sztuk.
  • 1989 – W Ontario rozpoczęła funkcjonować CAMI Automotive Inc. W USA rozpoczęcie sprzedaży modelu Sidekick. Rozpoczęcie sprzedaży drugiej generacji Suzuki Swift. wprowadzenie sedana.
  • 1990 – Zmiana nazwy przedsiębiorstwa na Suzuki Motor Corporation.
  • 1991 – Rozpoczęcie produkcji samochodów w Korei poprzez umowy z Daewoo Shipbuilding & Heavy Machinery Ltd. Rozpoczęcie sprzedaży dwumiejscowego modelu Cappuccino.
  • 1991 – Face lifting modelu Swift.
  • 1993 – Rozpoczęcie produkcji i sprzedaży samochodów osobowych w Suzuki Egypt S.A.E. Ceremonia otwarcia nowej fabryki samochodów w Magyar Suzuki Corp., Esztergom (Węgry). Wprowadzenie modelu Wagon R.
  • 1994 – Produkcja w Maruti Udyog Ltd. (Indie) produkuje łącznie milion sztuk.
  • 1995 – Łączny eksport motocykli osiągnął 20 milionów sztuk. Rozpoczęcie sprzedaży Suzuki Baleno.
  • 1996 – Rozpoczęcie produkcji w Wietnamie. Rozpoczęcie produkcji modelu Swift, na Węgrzech.
  • 1997 – Osiągnięcie łącznie 10 milionów pojazdów sprzedanych na zamorskich rynkach. Czterosuwowe silniki do motorówek zdobyły Nagrodę Innowacji na targach International Marine Trade Exhibit and Conference (IMTEC) w Chicago.
  • 1998 – Suzuki i General Motors podpisały umowę o partnerstwie strategicznym. Chongqing Chang’an Suzuki Automobile Co., Ltd. dostało oficjalne pozwolenie władz Chin na produkcję samochodów osobowych. Rozpoczęcie sprzedaży modelu Grand Vitara. Drobny face lifting Suzuki Baleno.
  • 1999 – sumaryczna produkcja motocykli osiągnęła 40 milionów sztuk. Jiangxi Changhe Suzuki Automobile Co., Ltd. dostało oficjalne pozwolenie władz Chin na produkcję pojazdów dostawczych. Face lifting Suzuki Baleno
  • 2000 – Firma obchodziła 80. rocznicę. Sumaryczna produkcja fabryki Kosai osiągnęła 10 mlionów sztuk. Suzuki rozpoczęło produkcję w General Motors Argentina S.A.
  • 2001 – Sumaryczna ogólnoświatowa sprzedaż samochodu Suzuki Samurai osiągnęła 2 miliony sztuk, a Suzuki Alto – 4 miliony sztuk. Rozpoczęcie sprzedaży modeli Grand Vitara XL-7 i Liana, face lifting modelu Swift.
  • 2002 – Sumaryczna, ogólnoświatowa sprzedaż osiągnęła 30 milionów sztuk. Wprowadzenie gwarancji „100 000/7 lat” na samochody. Rozpoczęcie sprzedaży Suzuki Wagon R+ drugiej generacji.
  • 2003 – Suzuki jest największym sprzedawcą samochodów segmentu Kei trzydziesty rok z rzędu. Wprowadzenie na rynek modeluTwin, pierwszego w Japonii samochodu z napędem hybrydowym. Zakończenie produkcji Suzuki Swift V generacji.
  • 2004 – Sumaryczne dane sprzedaży krajowej osiągnęły 15 milionów sztuk. Face lifting Suzuki Liana.
  • 2005 – Suzuki Swift został samochodem roku.
  • 2006 – Wprowadzenie modelu XL7, z naciskiem na rynek północnoamerykański. General Motors sprzedał 92,36 milionów akcji, zmniejszając swój udział do 3%..
  • 2008 – Zaprezentowanie w Paryżu V generacji modelu Alto równocześnie z bliźniaczym Nissanem Pixo. Produkcja rozpocznie się windyjskim Delhi w grudniu 2008. Będzie „światowym” modelem.

Samochody

  • Aerio/Liana
  • Alto
  • APV/Carry
  • Baleno/Esteem/Cultus Crescent
  • Suzuki Beidouxing
  • Suzuki Chervo
  • Cultus/Swift/Forsa
  • Vitara/Sidekick/Escudo
  • Grand Vitara
  • Ignis
  • Landy
  • Lapin
  • Splash
  • Jimny/Jimny Sierra
  • SJ-Series/Samurai/Sierra/Santana
  • SX4
  • XL-7
  • X-90

Modele na rynek amerykański:

  • Forenza
  • Fun
  • Reno
  • Verona

Samochody

  • Alto/Alto Works
  • Cappuccino
  • Cara
  • Carry/Every
  • Cervo/Cervo Mode/SC100/Whizzkid
  • Fronte
  • Jimny
  • LJ-Series
  • Kei/Kei Works
  • Lapin/Lapin SS
  • MightyBoy
  • MR Wagon
  • SJ-Series
  • Supercarry
  • Suzuki Twin
  • Wagon R

Motocykle

Suzuki rozpoczęło produkcję motocykli w roku 1952. Pierwsze modele były zmotoryzowanymi rowerami. W latach 50., 60. i przez większą część lat 70., firma produkowała tylko motocykle z silnikami dwusuwowymi – największym modelem był chłodzony wodą, trójcylindrowy Suzuki GT750. Pierwszy model z silnikiem czterosuwowym został wprowadzony dopiero w roku1976 – były to motocykle z serii GS, GS400 i GS750. Od tego czasu Suzuki ugruntowało swoją pozycję jako producent dobrze zaprojektowanych i skonstruowanych motocykli sportowych.

W latach 70. Suzuki zaprezentowało także swoje możliwości w świecie wyścigów, wygrywając kilka mistrzostw świata – Barry Sheene na motocyklu Suzuki zdobył dwukrotnie tytuł mistrza w kategorii 500 cm3 a Roger DeCoster zdobył w Motocrossie w kategorii 500 cm3 Grand Prix pięciokrotnie.

Sportowe

  • GSV-R
  • GSX 1100
  • GSX 1100G
  • GSX 1200
  • GSX 1400
  • GSX 250 Across
  • GSX 400
  • GSX 400 F
  • GSX 550
  • GSX 600F
  • GSX 750
  • GSX 750F
  • GSX-R 1000
  • GSX-R 1100
  • GSX-R 250
  • GSX-R 400
  • GSX-R 50
  • GSX-R 600
  • GSX-R 750
  • GSX-R 1300 Hayabusa
  • RF 400
  • RF 600
  • RF 900
  • RG 110
  • RG 125
  • RG 150
  • RG 250
  • RG 400
  • RG 50
  • RG 500
  • RG 80
  • RGV 120
  • RGV 250
  • RGV 500
  • SV 1000
  • SV 1000 S
  • SV 400S
  • SV 650
  • SV 650s
  • TL1000r
  • TL1000s
  • XN 85 Turbo

Szosowe

  • A 100
  • DL 1000
  • DL 650
  • EN 125
  • FXR 150
  • GSF / Seria Bandit
  • GSX1100F Katana
  • GN 125
  • GN 250
  • GN 400
  • Goose 350
  • GP 100
  • GR Tempter
  • GS 1000
  • GS 1100
  • GS 1150
  • GS 125
  • GS 250
  • GS 300
  • GS 400
  • GS 450
  • GS 500
  • GS 550
  • GS 650
  • GS 700
  • GS 750
  • GS 850
  • GT 125
  • GT 185
  • GT 200
  • GT 250
  • GT 380
  • GT 500
  • GT 550
  • GT 750
  • GT 80
  • GV 1400
  • GX 125
  • RV 125
  • Shogun
  • SP 370
  • T 350
  • T 500
  • TC 100
  • TXR 150
  • VX 800
  • XF 650

Cruisery , Choppery

  • Boulevard C50
  • Boulevard M50
  • Boulevard S40
  • Intruder 125
  • Intruder 1400
  • Intruder c1800 VLR
  • Intruder 1500
  • Intruder 250
  • Intruder 400
  • Intruder 700
  • Intruder 750
  • Intruder 800
  • Intruder Volusia
  • Madura GV 700
  • Marauder
  • Marauder GZ 125
  • Marauder GZ 250
  • Marauder VZ 800
  • Savage
  • TU 250
  • ZR 50

Terenowe, motocrossowe, enduro, supermoto

  • DR 750
  • DR 100
  • DR 125
  • DR 200
  • DR 250
  • DR 350
  • DR 400
  • DR 50
  • DR 500
  • DR 600
  • DR 650
  • DR 800
  • DR-Z 125
  • DR-Z 250
  • DR-Z 400
  • DS 250
  • DS 50
  • DS 80
  • ER 100
  • JR 50
  • JR 80
  • PE 175
  • PE 250
  • PE 400
  • PV 80
  • RL 250
  • RM 100
  • RM 125
  • RM 250
  • RM-Z 250
  • RM 400
  • RM-Z 450
  • RM 50
  • RM 60
  • RM 80
  • RM 85
  • RMX 50
  • RMX 250
  • RV 90
  • S
  • S1
  • SMX 50
  • SP 125
  • SP 200
  • SP 400
  • SP 500
  • TC 120
  • TC 125
  • TC 90
  • TF 125
  • TM 400
  • TM 75
  • TS 100
  • TS 125
  • TS 185
  • TS 250
  • TS 400
  • TS 50
  • TS 75
  • TS 90
  • X 50

ATV

Terenowe, użytkowe

  • Eiger 400
  • King Quad 700
  • TwinPeaks 700
  • LT 50
  • LT 80
  • Ozark 250
  • Q. Master 500
  • Q. Runner 160
  • Q. Runner 250
  • Q. Runner 500
  • Q. Sport 80
  • Quad Runner 300
  • Vinson Auto 500
  • LT-F 4 WDX

Sportowe

  • LT 230
  • LT 500
  • LT-Z 250
  • LT-Z 400
  • LT-R 450
  • Quadracer 250
  • Escudo Pikes Peak
  • Cultus Pikes Peak

Skutery, miejskie, motorowery

  • AC 100
  • Address 100
  • Address 50
  • AP 50
  • AY 50 Katana
  • Birdie
  • Burgman 125
  • Burgman 150
  • Burgman 200
  • Burgman 250
  • Burgman 400
  • Burgman 650
  • CS50 Roadie
  • CX50 Stardust
  • Deluxe 50
  • DM 50 Samurai
  • FA 50
  • FX 125
  • FZ 50
  • GT 50
  • HS 125
  • K 50
  • Katana R 50
  • Landie 50
  • Lets II 50
  • OR 50
  • Papia FD 112
  • PV 50
  • PV 60
  • Raider 125
  • Raider 150
  • Ran 50
  • RV 50
  • Satria 120
  • Sepia ZZ
  • Sprinter 100
  • TR 50 Street Magic
  • UC 125 Epicuro
  • UE 125
  • UF 50 Estilete
  • VS 125
  • Sixteen 125
  • Sixteen 150
  • ZR 50


Źródło: Wikipedia