Wielu użytkowników samochodów bagatelizuje kwestię regularnej wymiany filtra kabinowego. Niektórzy nawet twierdzą, że skoro nie wpływa on na pracę silnika, nie trzeba się nim przejmować. Czemu więc służy taki filtr i jak działa? Dlaczego trzeba go wymieniać?

Filtr przeciwpyłowy, nazywany zwykle kabinowym jest elementem eksploatacyjnym auta. Zgodnie ze swoja nazwą służy do oczyszczania toksycznego powietrza, które układ wentylacji lub klimatyzacji zasysa z zewnątrz i wtłacza do wnętra kabiny pasażerskiej samochodu. Dzięki regularnie wymienianemu filtrowi nasze podróże przebiegać będą w zdrowszych warunkach o zmniejszonym ryzyku infekcji. Ponadto, w okresie jesienno-zimowym oraz podczas deszczowej pogody, sprawny filtr kabinowy ogranicza również parowanie szyb.

 

Jak zbudowany jest filtr przeciwpyłowy i jak działa?

Gdy powietrze z zewnątrz zostaje zassane do samochodu, znajdujące się w nim zanieczyszczenia zatrzymują się na trzech lub czterech warstwach filtra, osadzonych w jego obudowie. Zadaniem pierwszej warstwy jest zatrzymanie największych cząstek brudu i kurzu. Warstwa druga, dzięki temu, że jest higroskopijna i naładowana elektrostatycznie, zatrzymuje drobne pyłki oraz bakterie. Trzecia natomiast służy stabilizacji filtra. Warto tutaj wiedzieć, że filtry wyższej jakości posiadają dodatkową, czwartą warstwę. Zawiera ona aktywny węgiel, który pozwala odizolować od wnętrza kabiny również szkodliwe gazy, których nie brakuje w powietrzu, zwłaszcza tym na zatłoczonych ulicach.

 

Dlaczego nie warto oszczędzać na filtrze kabinowym?

Najtańsze filtry zawierają zwykle papierowe wkładu, których skuteczność szybko zmniejsza się pod wpływem wilgoci. Zawilgocenie sprawia, że nawet po krótkiej eksploatacji przestają one spełniać swoje zadanie, a my jesteśmy zmuszeni do kolejnej wymiany. Warto też pamiętać, że w tanich filtrach również włóknina może być gorszej jakości, co oznacza, że będzie przepuszczać niepożądane płyny, gazy i bakterie. Taki filtr w ogóle nie spełnia swojej podstawowej funkcji i jest praktycznie bezużyteczny.

Wkłady w droższych filtrach wykonane są z wysokiej jakości włókien sztucznych, których bardzo ważną właściwością jest odporność na wchłanianie wilgoci. Mają też znacznie lepszą geometrię włókniny, dzięki czemu jest ona szczelniejsza i nie przepuszcza zanieczyszczeń. Jeśli więc chcemy, aby filtr kabinowy skutecznie chronił wnętrze naszego samochodu i nas przed pyłem, bakteriami i spalinami, wybierzmy model zawierający wysokiej jakości aktywny węgiel.

 

Regularna wymiana filtra kabinowego nie tylko dla alergików

Wśród kierowców spotkać możemy takich, którzy twierdzą, że regularna wymiana filtra kabinowego potrzebna jest astmatykom i alergikom, a pozostali nie muszą się tym kłopotać. Aby udowodnić, że myślenie to jest błędne, wystarczy zwrócić uwagę na fakt, że chociażby w przypadku jazdy miejskiej mamy do czynienia z powietrzem znad drogi, pełnym spalin, sadzy i innych szkodliwych substancji, które podobnie jak alergeny próbują dostać się do wnętrza naszych samochodów i naszych nosów oraz płuc. Jeśli nasz filtr kabinowy jest zużyty i nie funkcjonuje prawidłowo, narażamy się na uczulenia, alergie, a także senność, zmęczenie i bóle głowy, spowodowane nieświeżym powietrzem.

 

Jak często należy wymieniać filtr kabinowy?

Przejdźmy więc do kolejnego ważnego pytania, a mianowicie – jak często powinniśmy wymieniać filtr przeciwpyłowy. O wymianę filtra należy zadbać przynajmniej co 20 000 km lub raz na rok. Warto też wiedzieć, że filtr można czyścić. Szczególnie po zimie dobrze jest wyjąć filtr z obudowy i oczyścić z brudu, jaki się na nim zgromadził.

 

Co jeszcze warto wiedzieć?

Wielu z nas nawet nie zdaje sobie sprawy z tego, że w kabinie samochodu stężenie szkodliwych substancji może być większe niż na poboczu drogi i to nawet kilkukrotnie. Zużyty filtr, pełen zanieczyszczeń staje się niedrożny. Nie przepuszcza wtedy powietrza i powoduje wzrost temperatury w kabinie oraz uciążliwe parowanie szyb. W rezultacie intensywniej używamy klimatyzacji, którą ze względu na wysokie opory przepływu możemy przeciążyć.

W trakcie jazdy samochodem jesteśmy bardziej niż piesi narażenie na szkodliwe działanie zanieczyszczeń powietrza, takich jak spaliny. Warto więc regularnie dokonywać kontroli stanu filtra kabinowego oraz wymiany. W wielu modelach samochodów dostęp do niego jest niestety trudny, dlatego najlepszym rozwiązaniem jest powierzenie tych czynności fachowcom pracującym w serwisie samochodowym.

Filtr kabinowy możesz wymienić w salonach FeuVert – http://www.feuvert.pl/oferta/uslugi.html

Tagi:

Data publikacji: