Słownik pojęć motoryzacyjnych

Słownik pojęć motoryzacyjnych Nie wiesz co oznacza ABS, ESP bądź inne pojęcie z dziedziny motoryzacji?
Poszerz swoją wiedzę dzięki naszemu słownikowi!
Liczba pojęć zawartych w słowniku: 771.

CIŚNIENIE OLEJU

Dobry silnik wyróżnia się stałym ciśnieniem oleju, osiąganym krótko po włączeniu. Dla silników spalinowych bardzo ważne jest efektywne smarowanie części będących w ruchu, zapobiegające nadmiernemu zużyciu powierzchni współpracujących elementów, dlatego niskie ciśnienie w układzie smarowania jest poważnym problemem. Praktycznie wszystkie samochody posiadają sygnalizator, umieszczony w widocznym miejscu panelu wskaźników, ostrzegający kierowcę o niskim ciśnieniu oleju w układzie smarowania. Są to zazwyczaj lampki świecące gdy ciśnienie jest za niskie, lub w przypadku większych silników, wskaźniki pokazujące wartość ciśnienia oleju w układzie smarowania. Sygnalizator niskiego ciśnienia bądź wskaźnik ciśnienia oleju połączony jest z czujnikiem ciśnienia w sposób pokazany na rysunku. W przypadku sygnalizatora czujnik wysyła sygnał kiedy ciśnienie oleju spadnie poniżej 3,5 kPa. (5 PSI). Po uwzględnieniu wymagań i charakterystyk pracy silników spalinowych, producenci przyjęli takie właśnie ciśnienie jako bazowe, minimalne ciśnienie oleju w pracującym silniku. Jeżeli samochód wyposażony jest w zegarowy wskaźnik ciśnienia, przy powyższym ciśnieniu oleju wskazówka opadając przechodzi w pole skali zaznaczone zazwyczaj na czerwono. Podczas uruchamiania samochodu, przekręcenie kluczyka powoduje zapalenie się lampki sygnalizującej niskie ciśnienie w układzie. Uruchomienie silnika skutkuje wzrostem ciśnienia oleju w układzie. Szybko rosnące ciśnienie odkształca membranę czujnika, która z kolei, po osiągnięciu założonego ciśnienia, otwiera obwód elektryczny i lampka sygnalizatora gaśnie. W samochodach wyposażonych w zegarowy wskaźnik, podczas uruchamiania silnika wskazówka szybko przesuwa się z wartości zerowej w pole oznaczone jako właściwe dla normalnej pracy silnika. Jeśli w kilka sekund po uruchomieniu silnika lampka sygnalizatora niskiego ciśnienia nie gaśnie lub wskazówka wskaźnika nie osiąga poziomu normalnego ciśnienia, należy natychmiast wyłączyć silnik i sprawdzić poziom oleju w silniku, uzupełniając jeśli to konieczne. Gdy lampka sygnalizatora nie gaśnie przy właściwym poziomie oleju należy szukać przyczyn w następujących czynnikach: