Słownik pojęć motoryzacyjnych

Słownik pojęć motoryzacyjnych Nie wiesz co oznacza ABS, ESP bądź inne pojęcie z dziedziny motoryzacji?
Poszerz swoją wiedzę dzięki naszemu słownikowi!
Liczba pojęć zawartych w słowniku: 771.

DWUSUW

Odmiana tłokowego silnika spalania wewnętrznego, w którym cykle pracy nakładają się na siebie w tym samym czasie (w odróżnieniu od czterosuwu). Typowy wolno ssący iskrowy silnik dwusuwowy nie posiada miski olejowej, smarowanie mechanizmów odbywa się dzięki obecności oleju w mieszance paliwowo-powietrznej. Nie ma też zaworów, zasilanie odbywa się poprzez okienka otwierane lub zamykane przez przemieszczający się tłok. Podobnie jest z opróżnianiem cylindra ze spalin. Po zapłonie mieszanki tłok przemieszcza się w dół cylindra, wykonując suw pracy. Jednocześnie kończy się ssanie, a tłok spręża mieszankę w skrzyni korbowej. Pod koniec tego ruchu tłok odsłania okna kanałów przelotowych i wstępnie sprężona w skrzyni korbowej mieszanka przelatuje do cylindra. Wypełnia ona przestrzeń nad tłokiem, a ponieważ suw tłoka w dół zarazem otwiera okienko wydechowe, następuje wypchnięcie spalin. Tłok wraca do góry cylindra i wówczas odbywa się suw ssania w skrzyni korbowej i sprężania w cylindrze jednocześnie. Jak z tego wynika, silnik dwusuwowy wykonuje pełen obieg roboczy w dwóch suwach, a więc w trakcie jednego obrotu wału korbowego. Dwusuw przez długie lata uważany był za dynamiczniejszy i sprawniejszy od czterosuwu. Inne jego zalety w stosunku do silnika czterosuwowego to mata liczba współpracujących części (niski koszt produkcji), mniejsza pulsacja momentu obrotowego przy tej samej liczbie cylindrów. Bardzo istotne są jednak wady - smarowanie olejem dodanym do mieszanki paliwowo-powietrznej i wypychanie spalin świeżą mieszanką - utrudniają (a nawet uniemożliwiają) uzyskanie odpowiedniej czystości spalin. Prowadzone prace przewidywały doposażenie silnika dwusuwowego w miskę olejową, zawory, doładowanie mechaniczne, ale wtedy traci on przewagę wynikającą z prostoty konstrukcji. W nowoczesnych jednostkach tego typu używanych głównie do napędu motocykli stosuje się rozrząd zaworowy (choć nie w takiej postaci jak w czterosuwie), precyzyjne dozowanie paliwa (elektroniczny gaźnik) oraz oleju, dzięki czemu można już oczyszczać spaliny za pomocą katalizatora. Funkcjonują jeszcze dwusuwy wysokoprężne, służące jako silniki okrętowe i w ciężarówkach. Te działają na nieco innych zasadach - posiadają miskę olejową i zawory wydechowe, a mieszanka paliwowo-powietrzna wtłaczana jest do cylindra pod ciśnieniem. Jednakże ich paliwożerność i absolutna niemożność obniżenia zawartości trucizn w spalinach kompletnie je dyskwalifikują.