NAPĘD 4X4
Najpowszechniejsze określenie systemu napędzania czterech kół (obu osi) samochodu. 4x4 to także określenie klasy samochodów off-road. Wyróżnić można wiele rodzajów napędu 4x4. W samochodach osobowych najczęściej stosowany jest stały (permanentny) napęd, w którym koła obydwu osi stale otrzymują moment obrotowy. W autach terenowych często napędzana jest oś tylna, natomiast napęd osi przedniej dołączany jest tylko w razie potrzeby. Zależnie od stopnia komplikacji konstrukcji dołączenie napędu może się odbyć mechanicznie pneumatycznie lub elektrycznie, w czasie jazdy lub tylko na postoju. Główne elementy układu 4x4 terenówki to: skrzynia rozdzielcza, najczęściej połączona z reduktorem, waty napędowe (doprowadzające napęd do przedniej i tylnej osi), mechanizmy różnicowe (przedni, tylny i centralny, rolę centralnego pełnić może np. sprzęgło wiskotyczne) oraz półosie napędowe.