Słownik pojęć motoryzacyjnych

Słownik pojęć motoryzacyjnych Nie wiesz co oznacza ABS, ESP bądź inne pojęcie z dziedziny motoryzacji?
Poszerz swoją wiedzę dzięki naszemu słownikowi!
Liczba pojęć zawartych w słowniku: 771.

PRZEGUB

Elastyczne połączenie dwóch części wału lub półosi w miejscu, gdzie siła napędowa przenoszona przez wał musi zostać przekazana pod kątem - na przykład przy przednim napędzie koła są jednocześnie napędzane i skręcane. Istnieją różne rodzaje przegubów, których stosowanie uzależnione jest od przeznaczenia związanego z kątem ugięcia przebiegu siły napędowej. Najprostszy to przegub elastyczny, w którym kąt ugięcia jest niewielki. Pomiędzy końcówkami dwóch części wału montowane jest gumowo-tkaninowe złącze, poduszka. Inny najlepiej znany przegub to przegub Kardana - inaczej krzyżakowy. Końcówki obu części wału zaopatrzone są w widełki. W każdej z końcówek łączone są one z dwoma przeciwległymi ramionami równoramiennego krzyżaka, dzięki czemu wał może przenosić siłę napędową pod kątem ok. 20-25 st. - co nie wystarcza do przywołanego tu przykładu z przednimi napędzanymi i skręcanymi kołami. Ale nie tylko o kąt przeniesienia siły tu chodzi. Przegub Kardana powoduje pulsowanie obrotów wałków układu, co w przypadku napędzanych i skręcanych przednich kół wywoływałoby wyczuwalne drgania na kierownicy uniemożliwiające precyzyjne prowadzenie koła w skręcie. Dlatego przy przednim napędzie na końcach półosi stosuje się trzeci rodzaj przegubu: równobieżny (homokinetyczny). Jego mechanizm umożliwiający zmianę kąta przebiegu siły napędowej opiera się na połączeniu tzw. nasadki wielogarbnej z czaszą (i zarazem obudową przegubu) za pośrednictwem kuł. Przegub taki umożliwia kąty ugięcia sięgające 45 stopni i choć jest cięższy od przegubu Kardana, nie ma poza tym istotnych wad, a dzięki niewielkim rozmiarom może być też całkowicie schowany w piaście koła.