Citroen C3 1.6 e-HDi Exclusive

Citroen C3 1.6 e-HDi Exclusive

Francuski klasyk

Citroen, a dokładniej jego model C3, który dzisiaj zostanie poddany autopsji dorobił się miana klasyka przez lata spędzone na drogach. Za słowem klasyka podążają takie określenia, jak nieszablonowość, oryginalność, klasa. To samo w sobie jest wyróżniające, a biorąc pod uwagę, że obecnie większość samochodów tworzonych jest na ”wzór” odnosimy wrażenie, jakoby były one do siebie bardzo podobne. Właśnie, dlatego nowiuśki C3 jest tak pociągający, a zdecydowanie inny niż wszystkie. To jednak, co pozostaje niezmienne od lat to oszczędny silnik, idealny przystosowany do miejskiej jazdy.

Oglądaj, bo jest co

Od pierwszego momentu rzuca nam się w oczy klasyczna jak na francuskich konstruktorów przypadło bryła samochodu. Kusi ona, aby mu się bliżej przyjrzeć. Citroen praktycznie od zawsze kojarzony był ze stylem i elegancją, która dziś została zamknięta w nowoczesnej, miejskiej wersji C3. Uznajmy, więc, że samochód już nas delikatnie pociągnął, – co powoduje, że chcemy iść dalej zwracając przede wszystkim swoją uwagę na szczegóły. Są one niejako wyszczególnione, toteż nie powinniśmy mieć problemów z ich wypatrzeniem. Swoją uwagę w sposób szczególny powinniśmy zwrócić na kształt pasa przedniego, reflektorów i linii bocznej. Możemy stworzyć z tego pierwszy segment. Do drugiego natomiast zaliczymy między innymi 16-calowe felgi aluminiowe i chromowane elementy nadwozia. Tym jednak, co zrobi na nas największe wrażenie jest ogromna przednia szyba, tak wielka, że sprawiająca wrażenie niesamowitej przestrzenności we wnętrzu Citroena C3.
Nosi ona nazwę Zenith i wyróżnia samochód spośród innych. Tworzy swoistą panoramę, której nie zburzą nawet silne promienie słoneczne – w końcu na taką ewentualność jesteśmy też przygotowani. C3 posiada ogromną roletę, która w przypadku dnia słonecznego w dyskretny sposób uchroni nas przed światłem słonecznym. Brak lusterek na tychże roletach może być niemiłą wiadomością dla pań, aczkolwiek pamiętajmy o tym, że nie jest to najważniejsze.

We wnętrzu również

Pomimo niewielkich rozmiarów samochodu wnętrze, jak już wyżej zostało wspomniane sprawia wrażenie przestrzenności. I rzeczywiście tak jest – we francuskim pojeździe nie powinniśmy mieć problemu z pomieszczeniem się, nawet, jeśli nasza świta liczy sobie cztery osoby. Szczególnym komfortem w trakcie jazdy mogą poszczycić się osoby na dwóch pierwszych miejsca. Patrząc na nie ewidentnie widzimy, że projektanci poświęcili tym siedziskom czas. Skupili się też na desce rozdzielczej – umieszczając ją poniżej linii radia i kierownicy stworzyli wspomniane już miejsce. Dzięki takim zabiegom otrzymaliśmy niekonwencjonalny kokpit, którego obsługa wbrew pozorom jest bardzo prosta. Na plus Citroena zaliczymy z pewnością wysoką jakość radia HiFi, a także spolszczoną nawigację, wraz, z którą będziemy mogli podróżować gdzie tylko nasza dusza zapragnie.
Samochód wewnątrz został zaprojektowany tak, aby maksymalnie ułatwić jazdę kierowcy i pasażerom – strategiczne ułożenie półek pozwala nam trzymać sprzęt, taki jak telefon komórkowy w zasięgu ręki, bez obawy o to, że zostanie on jakkolwiek uszkodzony. Jeśli już mowa o komórkach to warto wspomnieć, że C3 jest kompatybilny z głośno mówiącym Bluetooth’em, dzięki czemu możliwa będzie swobodna rozmowa podczas jazdy.
Wisienką na torcie samochodu jest jego niebanalne wykończenie, do którego użyto materiałów naprawdę wysokiej jakości.

Czym się może pochwalić?

A z pewnością funkcjonalnym bagażnikiem, którego pojemność 300 litrów powinna wystarczyć na zaopatrzenie rodzinnych wypadów.
Przejdźmy jednak do tego, co tygryski lubią najbardziej, czyli do tego, co znajduje się pod maską pojazdu. Znajdziemy tam wysokoprężny silnik e-HDI – pakiet wspomagający, dzięki któremu będzie nam się znacznie łatwiej jeździło. Citroen ma do dyspozycji 90 koni mechanicznych, które gwarantują moment obrotowy na poziomie 215 nm. Dzięki temu też samochód rozpędza się w jedenaście sekund do przysłowiowej „setki”.
Zaliczymy go do samochód ekonomicznych, czego zasługą jest między innymi jednostka napędzana olejem napędowym, ale także wtrysk bezpośredni Common Rail. Jest to interesujący system, który wyłącza silnik podczas postoju, by równocześnie po wciśnięciu sprzęgła już być gotowym do jazdy. System ten nosi fachową nazwę start-stop.
Wracając jeszcze do ekonomi pojazdu warto zwrócić uwagę na jego spalanie – mniej więcej jest to piec i pół do sześciu litrów w mieście, a także cztery i pół litra w trasie.

Podsumowując

Niewielkie, komfortowe, klasyczne, niewiele palące autko. Citroen C3 zważywszy na liczne plusy jest chętnie wybierany przez klientów. Nie odstrasza ich nawet cena w pakiecie „all inclusive”, która wynosi ponad 75 tysięcy złotych. Możemy tą cenę zredukować, rezygnują z pakietu Exclusive. Wówczas otrzymujemy samochód godny polecenia i wart swojej ceny. Rekomendacja to jedno, aczkolwiek wybór C3 to indywidualna decyzja każdego klienta.

Dane techniczne samochodu

  • Silnik:
  • Turbodiesel
  • Pojemność silnika:
  • 1560 cm3
  • Moc maksymalna:
  • 90KM @ 4000
  • Skrzynia biegów:
  • Manualna, 5-biegowa
  • Typ napędu:
  • Przedni
  • Pojemność bagażowa:
  • 300/1121 l
  • Zbiornik paliwa:
  • 48 l
  • Typ nadwozia:
  • Hatch-back
  • Ilość miejsc / drzwi:
  • 5/5
  • Wymiary:
  • 3941/1728/1524 mm
  • Rozstaw osi:
  • 2466 mm
  • Masa własna / ładowność:
  • 1080/527 kg

Osiągi

  • Spalanie:
  • 5,3/3,7/4,3 l / 100km
  • Emisja CO2:
  • 110 g / km
  • Prędkość maksymalna:
  • 181 km / h
  • Przyspieszenie:
  • 11 s

Gwarancja / Cena

  • Gwarancja mechaniczna:
  • 3 lata
  • Gwarancja perforacyjna:
  • 12 lat
  • Cena wersji podstawowej:
  • 65 350 zł
  • Cena wersji testowanej:
  • 75 250 zł

Redaktor: Marcin Kot / Zdjęcia: Marcin Kot
Kopiowanie i rozpowszechnianie bez zgody redakcji zabronione!