Słownik pojęć motoryzacyjnych

Słownik pojęć motoryzacyjnych Nie wiesz co oznacza ABS, ESP bądź inne pojęcie z dziedziny motoryzacji?
Poszerz swoją wiedzę dzięki naszemu słownikowi!
Liczba pojęć zawartych w słowniku: 771.

HAMULEC POSTOJOWY – RĘCZNY

Układ hamulcowy samochodu służący do unieruchamiania pojazdu podczas postoju oraz do awaryjnego zatrzymania. Początkowo działał poprzez hamulce taśmowy na wał napędowy. Dziś w zależności od konstrukcji auta działa na koła osi przedniej, tylnej lub obu (np. w niektórych pojazdach typu 4x4 hamuje nie poprzez układ hamulcowy, ale blokadę centralnego mechanizmu różnicowego). Najczęściej jednak spotykaną formą jest hamulec działający na koła tylne. Utarło się określenie "ręczny", ponieważ najczęściej uruchamiany jest dźwignią zaciąganą ręcznie. Niemniej na rynku jest wiele aut, w których hamulec postojowy aktywowany jest nogą za pośrednictwem specjalnego dodatkowego pedału lub - w najnowszych, elektronicznych konstrukcjach - przyciskiem. Klasyczny hamulec postojowy działa mechanicznie jako dźwignia uruchamiająca elementy głównego układu hamulcowego, które w czasie hamowania pedałem uruchamiane są hydraulicznie lub pneumatycznie. I od tego są wyjątki -jeśli tylne koła mają hamulce tarczowe, często w ich wnętrzu montuje się małe hamulce bębnowe właśnie na potrzeby hamulca postojowego. To rozwiązanie jest dość skomplikowane, ale w efekcie ułatwia działanie, ponieważ hamulec bębnowy łatwiej zablokować. Dzięki temu hamulec postojowy działa skuteczniej. W sportach motorowych, gdzie hamulec ręczny pomaga wprowadzić samochód w poślizg, stosuje się również sterowanie hydrauliczne. Hamulec postojowy może mieć dodatkowe funkcje pomocnicze, jak wspieranie ruszania pod górę. Próby z tego typu funkcją ponad 20 lat temu prowadziło Subaru, dziś stosowana jest w modelach np. Land Rovera, porównaj Hill-holder.