Testy aut marki Lancia
Ostatnie wiadomości dla marki Lancia
Lancia ponownie wspiera młode talenty: przedwczoraj w Mediolanie zostało nagrodzonych dwóch znakomitych twórców filmów, którzy brali udział w projekcie filmowym zrealizowanym przez markę we współpracy z OffiCine, projekcie Anteo i Europejskiego Instytutu Wzornictwa. O tytuł ubiegało się dziesięć filmów krótkometrażowych, których gwiazdą jest Lancia Ypsilon, fashion city car, która zapewnia niezliczone możliwości indywidualizacji, wyszukane wyposażenie i wyróżniający...
» Czytaj więcejLancia ponownie wspiera młode talenty: przedwczoraj w Mediolanie zostało nagrodzonych dwóch znakomitych twórców filmów, którzy brali udział w projekcie filmowym zrealizowanym przez markę we współpracy z OffiCine, projekcie Anteo i Europejskiego Instytutu Wzornictwa. O tytuł ubiegało się dziesięć filmów krótkometrażowych, których gwiazdą jest Lancia Ypsilon, fashion city car, która zapewnia niezliczone możliwości indywidualizacji, wyszukane wyposażenie i wyróżniający...
» Czytaj więcejPo raz pierwszy marka Lancia uczestniczy w charakterze partnera w 21. edycji „Artissima"- Międzynarodowych Targów Sztuki Współczesnej, które odbędą się w Turynie w dniach od 7 do 9 listopada. Organizowana na terenach wystawowych Oval (Targi Lingotto) i pod dyrekcją artystyczną Sarah Cosulich Canarutto, ta prestiżowa wystawa gości 194 galerie (137 zagraniczne i 57 włoskie), w tym najbardziej popularne aktualnie nazwiska oraz te wzbudzające największe zainteresowanie na...
» Czytaj więcejLancia wybrała Paryż na miejsce prezentacji nowej, wytwornej Ypsilon „ELLE", której sprzedaż na głównych rynkach europejskich rozpocznie się w październiku. Umocniona sukcesem pierwszej edycji wprowadzonej w 2010 roku, dzisiaj nowa odsłona „ELLE" oferuje lakiery, materiały i ekskluzywne wykończenia zgodne z „modowym genem" samochodu: jest to więc najwyższy wyraz elegancji Lancii, jak i dowód nieustannego poszukiwania nowych, współczesnych i innowacyjnych kształtów....
» Czytaj więcejW Mediolanie odbywa się prezentacja nowej kolekcji Lancia Ypsilon Elefantino'14, inspirowanej tematem indywidualizacji wyrażonej poprzez kolor. Impreza została zorganizowana w ramach „Lancia Fashion Apartment" w Mediolanie - sugestywnej lokalizacji, gdzie w pełnej harmonii obok siebie współistnieją moda, wzornictwo i elegancja. To tutaj właśnie znajduje się jedyna w Europie biblioteka skoncentrowana na historii mody. Mieszczący pod swoim dachem ponad 50 tysięcy książek i...
» Czytaj więcejHistoria marki
Lancia – marka samochodów osobowych włoskiej firmy, którą w 1906 roku w Turynie założył Vincenzo Lancia i Claudio Fogolin. Od 1969 roku firma należy do koncernu Fiat.
Historia firmy
W listopadzie 1906 r. powstała firma „Lancia & Cie”. Pierwszym modelem samochodu Lancia wytwarzanym seryjnie była Lancia Alfaopracowana w 1907 roku a produkowana w latach 1908-1909. Do 1930 roku kolejne modele firmy oznaczano literami greckiego alfabetu. Wiele późniejszych samochodów nosiło kobiece imiona. Słynnym modelem z okresu międzywojennego była Lancia Lambda z 1922 – pierwszy samochód na świecie niezależnym zawieszeniem przednich kół i nadwoziem samonośnym. Marka Lancia szybko zaczęła być uważana za luksusową. Samochody Lancia znane były i są z eleganckich i ładnych nadwozi.
Pod koniec 1954 Lancia zaprezentowała również pojazd przeznaczony do wyścigów Formuły 1 (Lancia D50), jednakże ze względu na kłopoty finansowe wycofano się z wyścigów po sezonie 1955 i od 1956 samochody występowały pod marką Ferrari.
Oprócz samochodów osobowych firma produkowała również modele użytkowe. W stosunkowo niewielkich liczbach powstawały ciężarówki, autobusy, trolejbusy i pojazdy wojskowe. Powstał w tym celu osobny oddział „Lancia Veicoli Industriali”, który w 1975 roku wszedł w skład nowo tworzonej spółki Iveco. Wkrótce potem zaprzestano produkcji samochodów użytkowych pod marką „Lancia”.
W latach 60. modele tej firmy produkowano w fabrykach w Chivasso, Turynie i Bolzano. Od 1969 firma Lancia należy do koncernu Fiat, lecz wciąż produkuje samochody pod własną nazwą. W ramach tego koncernu zwiększono poziom produkcji z około 40 tys. sztuk rocznie do około 150-200 tys. sztuk rocznie. Pod koniec lat 70. podporządkowano firmie Lancia producenta małych samochodów Autobianchi. Od 1980 r. firma Lancia sprzedawała jedynie nowe modele tej firmy w swojej zagranicznej sieci jako Lancia Y10. W 1996 r. zrezygnowano z marki Autobianchi także na rynku włoskim.
W latach 90. w ramach restrukturyzacji zamknięto zakład firmy w Arese, a produkcję przeniesiono do fabryk Fiata. Przykładowo najmniejsze modele serii Lancia Y a następnie Lancia Ypsilon powstawały w zakładzie Fiata w Melfi koło Neapolu, a obecnie są produkowane w zakładzie wTermini Imerese na Sycylii. Od 1994 roku duże vany firmy powstają w zakładzie firmy Sevel Nord w Hordain we Francji. Najnowsze plany koncernu zmierzają do jej zwiększenia z około 110-120 tys. do 300 tys. sztuk rocznie. W ramach tego planu jesienią 2008 roku do produkcji weszła m.in. najnowsza wersja Lancii Delta.
Sporty motorowe
Na początku lat 50. Lancia zwiększyła swoje zaangażowanie w sportach motorowych po przejęciu firmy przez syna założyciela firmy – Gianni’ego Lancię. Lancia znana ze swoich śmiałych i niekonwencjonalnych rozwiązań zaczęła odnosić sukcesy. W 1954 Lancia zbudowała bolid F1 o nazwie D50. Debiut nastąpił w Hiszpanii podczas ostatniego wyścigu sezonu 1954. Alberto Ascari przejechał najszybsze okrążenie w kwalifikacjach i wywalczył pierwsze miejsce startowe. W 1955 na torze Monza podczas prywatnych testów Ascari zginął prowadząc Ferrari 750. Z powodu problemów finansowych i śmierci Ascariego Lancia wycofała się z mistrzostw. Ferrari zakupiło bolidy Lancii na sezon 1956, w którychJuan Manuel Fangio zdobył tytuł mistrzowski. Mimo krótkiej historii w F1 Lanciia odeszła mając na koncie dwa zwycięstwa i dziesięć podiów.
W 1974 roku Lancia wystawiła do rywalizacji w rajdach model Stratos HF i po raz pierwszy zdobyła mistrzostwo konstruktorów w rajdowych mistrzostwach świata. Utrzymała je przez kolejne dwa lata. W 1983 ponownie zdobyła mistrzowski tytuł, tym razem za sprawą modelu 037. W latach 1987-1992 Lancia całkowicie zdominowała rajdy zdobywając 6 tytułów mistrzowskich pod rząd różnymi wersjami modelu Delta. Po rozczarowującym sezonie 1993 ostatecznie wycofała się z rywalizacji w rajdach. Lancia do dziś jest najbardziej utytułowanym zespołem w historii WRC.
Bardziej znane modele po II wojnie światowej:
- Aurelia (1950)
- Fulvia (1963)
- Stratos (1972) (rajdowy)
- Gamma (1976)
- Delta (1979)
- Thema (1984)
- Y10 (1985)
- Kappa (1994)
- Y (1995)
- Lancia Ypsilon (1996)
- Lybra (1999)
- Lancia Thesis (2001)
Modele obecnie oferowane
- Lancia Ypsilon II
- Lancia Delta 2008
- Lancia Flavia Convertivle 2011
- Lancia Thema (2011)
- Lancia Musa
- Lancia Voyager
Źródło: Wikipedia