Ostatnie wiadomości dla marki Ford
SUV-y na europejskim rynku mają się niezwykle dobrze. Cały czas producenci dodają do swojej oferty kolejne crossovery, które biją się między sobą o miano najlepszego. Ford Kuga zadebiutował w 2008 roku, zastępując model Maverick. Dla amerykańskiego producenta był to strzał w dziesiątkę, ponieważ auto szybko stało się popularne. Tak samo, jak modele Mondeo i S-Max pierwszą Kugę zaprojektowano według zasad Kinetic Design. Ford Kuga II generacji został oficjalnie...
» Czytaj więcejFord Fiesta 1.0 EcoBoost otrzymuje tytuł Światowy Kobiecy Samochód Roku, wyprzedzając Range Rovera, Porsche oraz Audi. • Nowy Ford Fiesta 1.0 EcoBoost otrzymał w 2013 roku tytuł Światowy Kobiecy Samochód Roku (Women’s World Car of the Year). • Panel dziennikarek motoryzacyjnych wybrał Forda Fiestę – przed Porsche Boxsterem S, Audi Allroad oraz Range Roverem – na podstawie takich kryteriów jak wygląd, bezpieczeństwo, przyjazność dzieciom oraz wpływ na środowisko...
» Czytaj więcejZ dniem 1 lutego 2013 roku stanowisko Dyrektora działu Public Relations Ford Polska Sp. z o.o. objął Pan Mariusz Jasiński. Mariusz Jasiński (42 l.) pracuje w Ford Polska od 1998 roku. W tym czasie piastował różne stanowiska w dziale marketingu. Przez ostatnie kilka lat był Zastępcą Dyrektora ds. Marketingu odpowiedzialnym za wszystkie modele samochodów osobowych Forda w Polsce. W zakresie jego obowiązków było m.in. wprowadzanie nowych samochodów na rynek polski, opracowywanie...
» Czytaj więcejNowy Ford Kuga, który debiutuje w Europie, zrywa z wizerunkiem auta typu SUV, oferując najniższe zużycie paliwa, zaawansowane technologie, dobre właściwości jezdne oraz wysoki poziom wyrafinowania. Nowy Ford Kuga jest centralnym punktem strategii Forda zakładającej dalszy rozwój na europejskim rynku SUV-ów. W związku z tym samochód został wyposażony w szereg najnowocześniejszych technologii: - Opracowany przez Forda inteligentny napęd na wszystkie koła z układem kontroli...
» Czytaj więcejW zeszłym roku średnio co dwie minuty kolejny egzemplarz Forda Fiesty znajdował nabywcę, co według firmy JATO Dynamics analizującej rynek motoryzacyjny uczyniło model Fiesta najlepiej sprzedającym się małym samochodem Europy*. W ubiegłym roku Ford sprzedał 953 174 samochodów na 30 europejskich rynkach monitorowanych przez JATO Dynamics, w tym 306 405 egzemplarzy modelu Fiesta. Firma Ford podała niedawno do publicznej wiadomości, iż na 51 europejskich rynkach, gdzie marka ta...
» Czytaj więcejSalony Ford, Dealerzy Ford
- Ford Z&Z Auto Złomańczuk, Toruń
- Ford Wikar, Nowy Sącz
- Ford Ursyn Car, Warszawa
- Ford Ursyn Car, Piaseczno
- Ford Szumilas AT, Sosnowiec
- Ford Super Cars, Leszno
- Ford Res Motors, Rzeszów
- Ford Ren-Car, Rybnik
- Ford REMICO Kazmierczak, Opatówek k/Kalisza
- Ford Re-Wo, Lubin
- Ford Rad Motors, Radom
- Ford Pol-Motors, Wrocław
- Ford Pol-Motors, Wałbrzych
- Ford Planet Car, Siedlce
- Ford PGD Partner, Kraków
- Ford PGD OMC Motors, Warszawa
- Ford PGD Multexim, Katowice
- Ford PGD Euro Car, Kraków
- Ford Oldar, Ostrołęka
- Ford Nova, Lublin
- Ford Mieszek, Łódź
- Ford Michalski Motors, Płońsk
- Ford Michalski Motors, Płock
- Ford Gołębiewski, Elbląg
- Ford Gołębiewski, Starogard Gdański
- Ford Frank-Cars, Częstochowa
- Ford Euro-Car, Słupsk
- Ford Euro-Car, Gdynia
- Ford Eucar, Ełk
- Ford DS Germaz, Zielona Góra
- Ford DS Germaz, Wrocław
- Ford DFS Motors, Świdnica
- Ford City Car, Gliwice
- Ford Centrum Dobra, Warszawa
- Ford BIG Autohandel, Olsztyn
- Ford BIG Autohandel, Olsztyn
- Ford BIG Autohandel, Warszawa
- Ford Bieranowski, Bydgoszcz
- Ford Biacomex, Białystok
- Ford Bemo Motors, Szczecin - Ustowo
- Ford Bemo Motors, Szczecin
- Ford Bemo Motors, Biesiekierz
- Ford Bemo Motors, Poznań
- Ford Bemo Motors, Poznań
- Ford BCH Chwaliński, Opole
- Ford Auto-Skar, Kielce
- Ford Auto-Boss, Bielsko Biała
- Ford Auto Watin, Suchy Las k/Poznania
- Ford Auto Styl, Włocławek
- Ford Auto Styl, Inowrocław
- Ford Auto Plaza Bielany, Warszawa
- Ford Auto Plaza, Warszawa
- Ford Auto Nobile, Warszawa
- Ford Auto Motive, Tarnów - Zgłobice
- Ford Auto Kamag, Piła
- Ford Auto Kabziński, Piotrków Trybunalski
- Ford Auto Brzezińska, Łódź
- Ford Auto Boss, Chorzów
- Ford AGF Wrobel, Mysłowice
Historia marki
Ford Motor Company – spółka akcyjna z siedzibą w Dearborn, Michigan, USA, założona w Detroit w 1903 r. przez Henry’ego Forda. Obecnie jest to duży koncern branży motoryzacyjnej produkujący samochody osobowe, ciężarowe, autobusy, pojazdy i maszyny rolnicze, sprzęt informatyczny i inne wyroby. Koncern zatrudnia około 246 tys. pracowników (czerwiec 2008).
W zależności od zapotrzebowań rynku, Ford Motor Company zakładał w różnych krajach swoje filie, w których produkuje się całkiem różne, często nie występujące gdzie indziej modele marki Ford. Największa z nich to Ford-Werke AG, znajdująca się w Kolonii, w Niemczech.
Marki samochodów należące do Ford Motor Company
Obecnie
- Ford – amerykańska marka powstała w 1903 roku
- Lincoln – amerykańska marka powstała w 1917 roku (należy do Forda od 1922)
Dawniej
- Edsel – marka istniejąca w latach 1957-1959
- Merkur – marka istniejąca w latach 1985-1989
- Daimler – brytyjska marka powstała w 1896 roku, należąca do Forda w latach 1989-2008
- Jaguar – brytyjska marka powstała w 1922 roku, należąca do Forda w latach 1989-2008
- Aston Martin – brytyjska marka powstała w 1913 roku, należąca do Forda w latach 1994-2007
- Land Rover – brytyjska marka powstała w 1948 roku, należąca do Forda w latach 2000-2008
- Volvo – szwedzka marka powstała w 1927 roku, należąca do Forda w latach 1999-2010
- Mercury – amerykańska marka powstała w 1939 roku, zlikwidowana w 2010
Ford w Stanach Zjednoczonych
Historia
Przedsiębiorstwo Ford powstało w USA w 1903 r. Założył je Henry Ford, twórca wyrobów masowej produkcji. Rok później otwarto pierwszą zagraniczną fabrykę w Kanadzie. Do dziś w tym kraju produkuje się amerykańskie modele Forda. W 1908 r. pojawił się Ford Model T. Dzięki zastosowaniu taśmy produkcyjnej, z roku na rok stawał się coraz tańszy, do tego stopnia, że średnio zarabiający ludzie mogli zacząć myśleć o jego zakupie. Do 1928 r., kiedy zakończono jego produkcję, powstało w sumie ponad 15 milionów egzemplarzy tego modelu. Jego następcą był bardzo udany Ford Model A z roku 1927. Do 1931 r. wyprodukowano ponad 4,3 miliona sztuk. W latach trzydziestych nastąpił podział konstrukcji na osobowe i dostawcze, gdyż do tej pory wersje pick-up opierały się na podwoziach aut osobowych. W czasie trwania II wojny światowej w zakładach Forda produkowano model Ford GPW na potrzeby wojska, będący odpowiednikiem Jeepa Willysa.
Po zniesieniu zakazu produkcji cywilnych samochodów osobowych w 1947 r. wznowiono produkcję zmodyfikowanych modeli przedwojennych. Całkowicie nowy model pojawił się w 1950 r., był to Ford Custom. Do przełomowych konstrukcji należy zaliczyć również Forda Falcona z1960 r., będącego pierwszym kompaktowym samochodem amerykańskim po II wojnie światowej, oraz tani, sportowy model Ford Mustang z1964 r. Rewelacyjna sprzedaż niemal wszystkich modeli z tego okresu zmusiła przedsiębiorstwo do ograniczania produkcji, gdyż w razie opanowania ponad 60% rynku, urząd antymonopolowy nałożyłby ogromne kary. Tak więc w połowie lat sześćdziesiątych na niektóre modele Forda trzeba było czekać nawet po trzy miesiące.
Pod koniec lat siedemdziesiątych Ford planował wprowadzenie w USA nowego, europejskiego, kompaktowego modelu, Forda Escorta, który zadebiutował na starym kontynencie w 1980 r. Jednak uznano, że nie spodoba się klientom i podjęto decyzję o stworzeniu nowego projektu nadwozia, opartego o podzespoły wersji europejskiej. Auto nie było urodziwe, lecz dzięki niskiej cenie sprzedawało się umiarkowanie. W latach dziewięćdziesiątych podjęto decyzję o ściślejszej współpracy z filią w Niemczech. W ten sposób Ford Mondeo pierwszej generacji był produkowany i sprzedawany w Stanach Zjednoczonych pod nazwą Ford Contour, a Ford Focus nawet pod tą samą nazwą.
Najpopularniejszym modelem osobowym w ostatnich latach był Ford Taurus, zastąpiony w 2005 r. nowym modelem Five Hundred. Jednak najpopularniejszym samochodem w USA jest pick-up, Ford serii F.
Modele Forda w USA i Kanadzie
- Ford 18
- Ford 40
- Ford 48
- Ford 68
- Ford 78
- Ford 300
- Ford Model A
- Ford Model AC
- Ford Model B
- Ford Model C
- Ford Model F
- Ford Model K
- Ford Model N
- Ford Model R
- Ford Model S
- Ford Model T
- Ford Model TT
- Ford Aspire
- Ford Bronco
- Ford Courier
- Ford Contour
- Ford Crestline
- Ford Crown Victoria
- Ford Custom
- Ford Custom 300
- Ford Custom 500
- Ford Custom Deluxe
- Ford Customline
- Ford Deluxe
- Ford E-Serie
- Ford Econoline
- Ford Edge
- Ford Elite
- Ford Escape
- Ford Escort
- Ford Euroline
- Ford Excursion
- Ford EXP
- Ford Expedition
- Ford Explorer
- Ford F-100
- Ford F-150
- Ford F-250
- Ford 350
- Ford F-450
- Ford F-550
- Ford F-650
- Ford Fairlane
- Ford Fairlane 500
- Ford Fairlane 500 XL
- Ford Fairlane Torino
- Ford Fairlane Torino GT
- Ford Fairlane Torino Cobra
- Ford Fairmont
- Ford Fairmont Futura
- Ford Falcon
- Ford Falcon Futura
- Ford Festiva
- Ford Focus
- Ford Five Hundred
- Ford Freestar
- Ford Freestyle
- Ford Fusion
- Ford Futura
- Ford Galaxie
- Ford Galaxie 500
- Ford Galaxie 500 7 l
- Ford Galaxie 500 XL
- Ford Galaxie 500 LTD
- Ford Granada
- Ford Gran Torino
- Ford GT 40
- Ford GT 90 (prototyp)
- Ford GTX1
- Ford GT
- Ford LCF
- Ford LTD
- Ford LTD II
- Ford LTD Crown Victoria
- Ford Mainline
- Ford Maverick
- Ford Mustang
- Ford Pinto
- Ford Probe
- Ford Ranger
- Ford-Serie
- Ford Special
- Ford Standard
- Ford Station Wagon
- Ford Super Deluxe
- Ford Taurus
- Ford Tempo
- Ford Thunderbird
- Ford Torino
- Ford Torino 500
- Ford Torino Brougham
- Ford Torino GT
- Ford Torino Cobra
- Ford V8
- Ford XL
Ford w Europie
Historia
W 1911 r. powstaje pierwsza fabryka Forda w Europie. Na jej lokalizację wybrano Manchester w Anglii. Początkowo produkowano w niej Forda Model T. W późniejszych latach były to konstrukcje brytyjskie, jak Ford Perfect, Anglia, Popular, Cortina, czy Consul.
W 1925 otwarto nowe zakłady w Niemczech. Przed wojną produkowano tam takie modele jak Köln, Rheinland, czy Eifel. W 1931 r. powstała fabryka w Kolonii. W 1939 r. Niemcy zmienili nazwę zakładów na Ford-Werke. W latach 1941-1945 w tych fabrykach, pracujących na potrzeby wojny, zatrudniani byli pracownicy przymusowi. Po wojnie, w 1952 r., pojawił się Ford Taunus.
Ford posiadał również zakład produkcyjny we Francji, zwany Ford S.A.F., gdzie powstawały modele Comete, Vedette i Versailles. Fabryka została sprzedana w połowie lat pięćdziesiątych przedsiębiorstwu Simca, które kontynuowała produkcję modelu Versailles, pod nazwą Simca Vedette.
W latach sześćdziesiątych nastąpiło zacieśnienie współpracy pomiędzy obydwiema filiami, niemiecką i angielską. Zaczęto produkować te same modele, czasem różniące się stosowanymi silnikami, jak Ford Capri. Z czasem zakłady brytyjskie zaczęły tracić na znaczeniu, tak że dzisiaj europejskie biura konstrukcyjne znajdują się w Niemczech.
W latach osiemdziesiątych postawiono na nadwozia typu hatchback. W takich wersjach nadwoziowych debiutowały Ford Escort, Sierra iScorpio. Kłopoty jakościowe, jakie miał głównie model Sierra i niską popularność Escorta IV gen. przełamał na dobre dopiero model Focus, chwalony za stylistykę i wysoką jakość wykonania.
Modele Forda oferowane na rynku polskim
osobowe
- Ka
- Fiesta
- Focus
- C-MAX
- Mondeo
- Fusion
- Galaxy
- S-MAX
- Kuga
- Transit Connect
- Tourneo Connect
- Transit
- Ranger
Ford w Australii
Historia
Filia Forda na kontynencie australijskim powstała w 1925 r. Produkcja obejmowała początkowo amerykańskie, a później europejskie modele Fordów. Obecnie mniejsze modele są importowane z Europy, duże terenowe z USA. Typowo australijską konstrukcją jest obecnie produkowany model Falcon (od 1972 r. nie mający już nic wspólnego z amerykańskim Falconem), wyposażony obecnie w duże silniki V6 i V8. Na jego bazie powstał luksusowy Ford Fairlane, oraz pick-up Ute (od ang. utility – użytkowy).
Modele Forda w Australii
- Falcon
- Falcon Ute
- Territory
- Fairlane
- FPV GT
- FPV GT-P
- FPV Pursuit
- FPV Super Pursuit
- FPV F6 Typhoon
- FPV F6 Tornado
Ford w Ameryce Południowej
Argentyna
W 1916 r. Ford rozpoczął montaż modelu T. Jednym z najdłużej produkowanych w Argentynie modeli był jednak amerykański Ford Falcon produkowany tu od 1962 do 1992 r. Wraz z zakończeniem produkcji Escorta, fabryka podjęła produkcję modelu Focus.
Modele Forda w Argentynie
- T
- Falcon
- Escort
- Fiesta
Brazylia
W 1919 r. rozpoczęto montaż modelu T, później również modelu A. W latach 1930-1968 produkowano tylko samochody ciężarowe. W 1968 zadebiutował model Galaxie. Obecnie produkuje się tu modele Ka, Fiesta (modele gen. II 1989 i III 2002) oraz model Ecosport, bazujący na Fieście II gen., przypominający nieco model Fusion.
Modele Forda w Brazylii
- EcoSport
- F-250
- Fiesta Sedan
- Fiesta Street
- Ka
Ford w Azji
Na niektórych rynkach azjatyckich, jak i w Stanach Zjednoczonych, pod marką Forda sprzedawane były i są niektóre modele Mazdy.Koreańska Kia Pride (oryginalnie: Mazda 121 z lat 1986 – 1991) sprzedawana była w USA jako Ford Festiva.
Tajlandia
W Tajlandii Ford obecny był w latach 1960-1973. Następnie w 1995 r. powstała spółka Auto Alliance, w której głównymi udziałowcami są Ford (48%) i Mazda (45%). Produkuje ona samochody Ford Ranger, Everest – będący jego wersją terenową (nadwozie zamknięte, pięciodrzwiowe) – oraz pick-up Mazdę serii B, będącą podstawą dla modelu Ranger.
Modele Forda w Tajlandii
- Everest
- Ranger
Indie
Przed II wojną światową montowano tu samochody z amerykańskich części. W 1999 r. otwarto nową fabrykę koło miasta Madras. Produkuje się tu model Ikon, będący wersją sedanmodelu Fiesta.
Modele Ford w Indiach
- Fiesta Sedan
- Ikon
Źródło: Wikipedia