Testy aut marki Skoda
- Skoda Rapid 1,4 TSI DSG Elegance
- Skoda Citigo 1.0 MPI A/T Elegance
- Skoda Fabia 1.6 TDI Monte Carlo
- Skoda Superb 1.6 TDI CR 105KM GreenLine
- Skoda Fabia RS S2000
- Skoda Fabia RS 1.4 TSI DSG
- Skoda Yeti 1.2 TSI Experience DSG
- Skoda Roomster FL Sport 1.2 TSI
- Skoda Yeti 4x4 2.0 TDI
- Skoda Fabia II Style 1.2 HTP
Ostatnie wiadomości dla marki Skoda
Producenci, którzy tworzą samochody, uwzględniając przy tym potrzeby potencjalnych kupujących, mają niezwykle duże szanse na odniesienie sukcesu. Silna pozycja czeskiej Skody na polskim rynku na pewno nie jest dziełem przypadku. Cały sekret tkwi w przystępnych cenowo modelach, które istotnie mogą się podobać. Odejście od utartych schematów Pomimo rosnącej mody na samochody typu SUV czy crossover każdego roku z europejskich salonów wyjeżdżają setki tysięcy przedstawicieli...
» Czytaj więcejCzeska marka już od siedmiu lat pobija rekordy sprzedaży, nie zwalniając tempa w roku 2015. Po raz kolejny Polacy najchętniej wybierali samochody tej marki, pobijając rekord 44 524 rejestracji. ŠKODA jest numerem 1 zarówno na rynku flotowym, jak i wśród Klientów Indywidualnych. Już od 2009 roku ŠKODA nieprzerwanie jest liderem polskiego rynku samochodów nowych. Z roku na rok poprawia swoją pozycję, podnosząc roczny wynik: przez ostatnie 12 miesięcy zarejestrowano aż 44 524...
» Czytaj więcejNa tegoroczną wyprzedaż rocznika ŠKODA przygotowała bardzo korzystną ofertę, z której można skorzystać jeszcze wygodniej! W ŠKODZIE dobra oferta trwa cały czas: gwarantując najlepszy stosunek ceny do jakości i wyposażenia, już kolejny rok z rzędu czeska marka jest liderem na rynku nowych samochodów w naszym kraju, ze zdecydowaną przewagą nad konkurencją, potwierdzając wyjątkową popularność wśród polskich odbiorców. Nowy rok marka rozpoczyna od atrakcyjnej oferty...
» Czytaj więcejTemperatury poniżej zera, oblodzone szyby, rozruch zimnego silnika: zimowe warunki stanowią dla samochodu prawdziwe wyzwanie. Ogrzewanie postojowe rozwiązuje więcej problemów, niż można się spodziewać. ŠKODA oferuje wysokiej klasy systemy grzewcze jako wyposażenie opcjonalne lub doposażenie już eksploatowanego samochodu w przypadku modeli Yeti, Octavia i Superb. Większe bezpieczeństwo, większy komfort, mniejsze obciążenie dla silnika i niższe zużycie paliwa w początkowej...
» Czytaj więcejKażdy kierowca potrafi hamować, ale niestety, jeśli trzeba hamować w sytuacji awaryjnej wielu z nich popełnia błędy, które wpływają na wydłużenie drogi hamowania. Często można spotkać się z opinią, że przy gwałtownym hamowaniu samochód wymyka się kierującemu spod kontroli. Nasuwa się pytanie: w jaki sposób wykonać hamowanie awaryjne prawidłowo i skutecznie? Najistotniejszą kwestią w skutecznym hamowaniu jest pozycja za kierownicą. Odległość siedziska od...
» Czytaj więcejSalony Skoda, Dealerzy Skoda
Historia marki
ŠKODA AUTO a.s. – czeska firma produkująca samochody, obecnie należąca do grupy Volkswagena.
Historia firmy
W 1895 roku Václav Laurin (mechanik) i Václav Klement (księgowy) założyli firmę Laurin & Klement produkującą rowery, a od 1898 roku – motocykle. W 1901 roku zbudowali pierwsze prototypowe auto. Produkcja seryjna samochodów marki Laurin & Klement trwała do 1928roku, aż do przejęcia firmy przez koncern zbrojeniowy Škoda, wytwarzający wcześniej luksusowe pojazdy na licencji Hispano Suiza H6. Podczas II wojny światowej zakłady Škody stały się częścią gospodarki III Rzeszy, produkcja została niemal w zupełności dostosowana do potrzeb militarnych. W latach powojennych Škoda przekształciła się w przedsiębiorstwo państwowe AZNP Mladá Boleslav (czes.Automobilové závody, národní podnik), monopolistę na rynku czechosłowackich aut osobowych. Po upadku komunizmu została nawiązana współpraca z Volkswagenem. 16 kwietnia 1991 roku Škoda dołączyła do grupy Volkswagena (do grupy należały już także niemieckie Audi ihiszpański SEAT).
Aby ominąć polskie ograniczenia celne, w 1994 r. rozpoczęto montaż samochodów marki Škoda w zakładach Volkswagen Poznań, początkowo w standardzie SKD, a następnie bardziej zaawansowanym CKD. W Poznaniu montowano modele: Škoda Favorit (sierpień 1994 – marzec 1995), Škoda Felicia (wiosna 1995 – zima 2001), Škoda Octavia (1997-2002), Škoda Fabia (kwiecień 2000 – 2002), oraz użytkowy model Škoda Pickup (1998-2001). Pod koniec lat 90. montowano tam rokrocznie ponad 30 tys. sztuk modeli tej marki. Modelu Škoda Felicia zmontowano łącznie ponad 130 tys. sztuk. Łącznie zmontowano ponad 217 tys. sztuk samochodów marki Škoda.
Po rozpoczęciu produkcji w Chinach w pierwszej połowie 2007 roku, w listopadzie marka weszła na rynek australijski, początkowo modelami Octavia i Roomster.
Modele Škody
Obecne modele
Obecnie w gamie produkcyjnej seryjnych samochodów Škody znajduje się 6 modeli:
- Škoda Fabia II
- Škoda Octavia I (wersja Tour)
- Škoda Octavia II/Laura
- Škoda Praktik – pojazd użytkowy na bazie Škody Roomster
- Škoda Roomster
- Škoda Superb II
- Škoda Yeti
Modele, których produkcję zakończono
- Škoda 4 R
- Škoda 6 R
- Škoda 100 (typ 942)
- Škoda 100 (typ 722) – następca modelu 1000 MB
- Škoda 104
- Škoda 105
- Škoda 110 – następca modelu 1100 MB
- Škoda 110R - sportowe coupe na bazie modelu 110
- Škoda 120
- Škoda 125
- Škoda 130
- Škoda 135
- Škoda 136
- Škoda 150
- Škoda 154
- Škoda 206
- Škoda 254
- Škoda 256
- Škoda 304
- Škoda 306
- Škoda 404
- Škoda 418 Popular
- Škoda 420 Standard
- Škoda 420 Rapid
- Škoda 420 Popular
- Škoda 422
- Škoda 430
- Škoda 440 Spartak – poprzednik Octavii
- Škoda 445 – poprzednik Octavii Super
- Škoda 450 – poprzednik Felicii
- Škoda 504
- Škoda 506
- Škoda 606
- Škoda 633
- Škoda 637
- Škoda 640 Superb
- Škoda 645
- Škoda 650
- Škoda 706 N, ND – ciężarówka
- Škoda 706 R – ciężarówka
- Škoda 706 RT – ciężarówka
- Škoda 706 RO – autobus
- Škoda 706 RTO – autobus
- Škoda 806
- Škoda 860
- Škoda 903
- Škoda 932
- Škoda 973 – terenówka wojskowa
- Škoda 1000 MB / MBX / MBG (de Luxe) (typy 990/721, 710, 990 T)
- Škoda 1100 MB / MBX de Luxe (typy 715 i 723)
- Škoda 1101 Tudor (typ 938) – następca Škody Popular, pierwszy powojenny model Škody
- Škoda 1102 Tudor
- Škoda 1200
- Škoda 1201
- Škoda 1203
- Škoda Fabia I
- Škoda Favorit – (904), 2000 OHV (923)
- Škoda Favorit (typ 781)
- Škoda Felicia (typ 994)
- Škoda Felicia Super (typ 996)
- Škoda Felicia (wersja podstawowa, Combi, Fun, Vanplus)
- Škoda Forman
- Škoda – Hispano-Suiza
- Škoda MOŽ-2 (972) – amfibia
- Škoda Octavia (typ 985, 702), Touring Sport [TS] (995), 1200 TS (999), Combi (993C, 703C, 704)
- Škoda Octavia Super (typ 993, 703)
- Škoda Octavia I (wersja podstawowa, Combi, RS / RS Combi, 4 x 4 / 4 x 4 Combi, WRC)
- Škoda Pick-up (na bazie Škody Favorit)
- Škoda Pickup (na bazie Škody Felicii)
- Škoda Popular Sport – Monte Carlo (typ 909)
- Škoda Popular OHV (typ 912) – następca modelu 420 Popular
- Škoda Popular 1100 OHV (typ 927)
- Škoda Popular 995 (typ 937) „Ľudová Škoda” nazywana w skrócie „Liduška”
- Škoda Popular 1101 (typ 938) – następca Škody Popular
- Škoda Rapid OHV (922, 939R), 2200 (typ 953), Rapid Six (910), Rapid (901, 914)
- Škoda Rapid/Garde – następczyni modelu 110R
- Škoda RSO – Radschlepper OST
- Škoda Superb – typ 902 i 913 oraz Superb 3000 (typ 924 i 952), Superb 4000 (typ 919)
- Škoda Superb I
- Trekka – samochód terenowy skonstruowany i montowany w Nowej Zelandii na podwoziu Octavii i z wykorzystaniem jej podzespołów
- Škoda VOS
Prototypy, które nie weszły do seryjnej produkcji
- Škoda 932 - 1932 rok
- Škoda 215 - 1933 rok
- Škoda 935 - 1935 rok
- Škoda Sagitta - 1936 rok
- Škoda 532 - 1938 rok
- Škoda 536 - 1939 rok
- Škoda 1101 Taub - 1947 rok
- Škoda 950 - 1947 rok
- Škoda 1500 (typ 975)
- Škoda 440 Karosa - 1956 rok
- Škoda 976 - 1956 rok
- Škoda 977-1 - 1956 rok
- Škoda 978 - 1956 rok
- Škoda 977-2 - 1957 rok
- Škoda 979 - prototyp Škody 1203 - 1957 rok
- Škoda 988 - 1957 rok
- Škoda 989 - 1958 rok
- Škoda 997 Z - prototyp modelu Škoda 1200 - 1962 rok
- Škoda 998 - prototyp samochodu użytkowego - 1962 rok
- Škoda 990 - prototyp seryjnej Škody 1000 MB - 1962 rok
- Škoda 990T - prototyp seryjnej dwudrzwiowej Škody 1000 MBX - 1962 rok
- Škoda 991 (typ 991) – hardtop – prototyp seryjnej Škody 1000 MB - 1962 rok
- Škoda 990 Kombi (typ 990) – projekt kombi na bazie Škody 1000 MB 1962 rok
- Škoda Mikrobus - 1965 rok
- Škoda 720 - wersja sedan oraz kombi, planowany następca modelu 1000 MB – prace nad projektem trwały w latach 1967 - 1969
- Škoda Winetou - 1967 rok
- Škoda 740 - 1971 rok
- Škoda 727 - 1972 rok
- Škoda 736 - 1972 rok
- Škoda 760 (sedan) – wspólny projekt Škody i enerdowskiej fabryki Automobilwerk Eisenach - prace trwały w latach 1972 - 1979
- Škoda 761 (hatchback) – element projektu Škoda 760 - 1976 rok
- Škoda 762 (sedan) – element projektu Škoda 760 – lata 1977 - 1978
- Škoda 763 (coupe) – element projektu Škoda 760 - 1977 rok
- Škoda 764 (kombi) – element projektu Škoda 760 - 1977 rok
- Škoda 765 (kombi) – element projektu Škoda 760 - 1977 rok
- Škoda 1500V (typ 778) – planowany następca modelu Škoda 1203 - 1972 rok
- Škoda 742 C - 1977 rok
- Škoda 130 RS ÚVMV - 1978 rok
- Škoda 120 Kupé (typ 748)- prototyp Škody Garde - 1980 rok
- Škoda Furgonet - 1982 rok
- Škoda 780 - pierwszy prototyp Škody Favorit (typ 781) - 1983 rok
- Škoda Favorit Sedan (typ 782) - 1986 rok
- Škoda Favorit Coupe (typ 783) - 1987 rok
- Škoda Felicia Sedan (typ 792) - 1991 rok
- Škoda 110 Long - 2000 rok
- Škoda Montreux - 2002 rok
- Škoda Ahoj - 2002 rok
- Škoda Tudor - 2002 rok
- Škoda Fabia Paris - 2002 rok
- Škoda Superb Kombi - 2002 rok
- Škoda ENVE - 2004 rok
Samochody rajdowe i wyścigowe
- Škoda Popular Sport - 1936 rok
- Škoda Sport - 1949 rok
- Škoda Supersport - 1950 rok
- Škoda Sport 1500 - 1953 rok
- Škoda Střela 1100 - 1956 rok
- Škoda 1101 OHC - 1957 rok
- Škoda F3 - 1963 rok
- Škoda 1000 MB B5 - 1969 rok
- Škoda 1600 MB B5 - 1970 rok
- Škoda 1800 MB B5 - 1970 rok
- Škoda 110 L Rallye - 1970 rok
- Škoda 110 R Rallye - 1970 rok
- Škoda 1100 GT - 1970 rok
- Škoda 110 Supersport - Ferat - 1971 rok
- Škoda Spider B5 - 1972 rok
- Škoda 120 S Rallye - 1973 rok
- Škoda 180 RS - 1974 rok
- Škoda 200 RS - 1974 rok
- Škoda 130 RS - 1977 rok
- Škoda Spider (typ 733) - 1975 rok
- Škoda 2000 MI - 1975 rok
- Škoda 120 L/A - 1976 rok
- Škoda 120 LS – Sport - 1976 rok
- Škoda 130 RS Monte Carlo - 1977 rok
- Škoda Baghira Spider - 1977 rok
- Škoda 130 RS A5 - 1977 rok
- Škoda 130 RS ÚVMV - 1978 rok
- Škoda Dakos A5 - 1979 rok
- Škoda 120 L A2 - 1980 rok
- Škoda Garde Turbo Salamandra - 1983 rok
- Škoda 130 LR (typ 745) – lata 1984 - 1988
- Škoda 130 R - 1989 rok
- Škoda Favorit 136 L/A - 1989 rok
- Škoda Favorit H - 1991 rok
- Škoda Felicia Kit Car - 1996 i 1998 rok
- Škoda Octavia WRC - 2001 rok
- Škoda Octavia Cup - 2001 rok
- Škoda Fabia WRC - 2003 rok
- Škoda Fabia Brisk RS 01 WRC - 2007 rok
- Škoda Fabia S2000 - 2007 rok
Zakłady produkcyjne
Škoda Auto ma trzy główne fabryki ulokowane w Republice Czeskiej. Znajdują się one w następujących miejscowościach:
- Mladá Boleslav (produkcja Škody Fabii, Škody Octavii),
- Vrchlabí (produkcja Škody Octavii Tour, Škody Octavii 4 x 4),
- Kvasiny (produkcja Škody Superb, Škody Roomster, Škody Yeti).
Oprócz fabryk w Czechach Škoda ma także zakłady poza ich granicami. Znajdują się one w:
- Bośni i Hercegowinie (Volkswagen Sarajevo, Sarajewo) – od drugiej połowy lat 90., początkowo montaż Felicii, później Octavii, a od roku 2000 także Fabii, ponadto w zakładach montowane są inne modele koncernuVolkswagena (m.in. VW Passat, VW Golf, VW Polo, Audi A4 i Audi A6),
- Ukrainie (Eurocar Solomonovo, Czop na Zakarpaciu) – od roku 2001, montaż całej palety modeli Škody wraz z innym samochodami koncernu Volkswagena (m.in. VW Passat, VW Bora, VW Golf V, Audi A4 i Audi A6),
- Indiach (Škoda Auto India Ltd, Aurangabad) – od 2001 montaż modeli Octavii i Superb, rocznie łącznie około 15 000 egzemplarzy,
- Kazachstanie (Azia – Avto, Ust-Kamienogorsk) – od 2005 montaż Octavii,
- Chinach (Shanghai Volkswagen, Szanghaj) – od 2007 licencyjna produkcja Octavii, a w przyszłości także Fabii i Superba na rynek chiński,
- Rosji (w Kałudze) – od 2007 roku montaż Octavii, Fabii i Superba (od roku 2009 produkcja z wykorzystaniem 30% komponentów z Mladá Boleslav).
W 2008 roku w fabryce Volkswagena w Bratysławie na Słowacji uruchomiono montaż Octavii, planowana produkcja to 25 tys. egzemplarzy rocznie.
W latach 1994-2002 w Polsce w zakładach Volkswagen Poznań w Poznaniu były montowane osobowe (Škoda Favorit, Škoda Felicia, Škoda Fabia, Škoda Octavia) i dostawcze (Škoda Pickup) modele Škody.
Źródło: Wikipedia