Honda

Honda

Ostatnie wiadomości dla marki Honda

Już niedługo na drogach całego świata, spotkać będzie można kolejny innowacyjny wyrób Hondy. Model E – czyli elektroniczny długodystansowiec o dużej mocy. Czy faktycznie model ten sprawdzi się w dobie nowoczesnej motoryzacji? Sprawdźmy zatem czym auto ma zaskoczyć kierowców.   Japoński producent niezawodnych rozwiązań Samochody Hondy to nowoczesne, cenione na całym świecie, a zarazem słynące z długiej żywotności maszyny, których miłośnikom czterech kółek...

» Czytaj więcej
Data publikacji:

Autonomiczne samochody już są na drogach. Coraz więcej producentów pojazdów interesuje się tą technologią, która pozwala na jeszcze wygodniejszą, łatwiejszą i bezpieczniejszą jazdę. Teraz zamierza wprowadzić ją Honda. Dzięki wprowadzeniu technologii autonomicznej w pojazdach możliwe jest dotarcie do miejsca docelowego bez potrzeby kierowania autem. Zgodnie z amerykańską agencją NHTSA wyróżnia się cztery główne poziomy autonomicznej jazdy wraz z poziomem zerowym....

» Czytaj więcej
Data publikacji:

Na konferencji prasowej Hondy zorganizowanej podczas tegorocznego Salonu Samochodowego we Frankfurcie, Manabu Nishimae, prezes Honda Motor Europe, ujawnił pierwsze informacje dotyczące od dawna oczekiwanego modelu Civic Type R. Nowa Honda Civic Type R, napędzana turbodoładowanym silnikiem benzynowym z bezpośrednim wtryskiem paliwa, będzie oferować co najmniej 280 KM mocy. Honda dąży do tego, aby nowy Civic Type R został najszybszym przednionapędowym samochodem na słynnym torze...

» Czytaj więcej
Data publikacji:

Na konferencji prasowej Hondy zorganizowanej podczas tegorocznego Salonu Samochodowego we Frankfurcie, Manabu Nishimae, prezes Honda Motor Europe, ujawnił pierwsze informacje dotyczące od dawna oczekiwanego modelu Civic Type R. Nowa Honda Civic Type R, napędzana turbodoładowanym silnikiem benzynowym z bezpośrednim wtryskiem paliwa, będzie oferować co najmniej 280 KM mocy. Honda dąży do tego, aby nowy Civic Type R został najszybszym przednionapędowym samochodem na słynnym torze...

» Czytaj więcej
Data publikacji:

Nowy Civic Tourer został opracowany i skonstruowany w Europie, co umożliwiło europejskiemu centrum R&D Hondy przejęcie procesu projektowania zarówno pod kątem kreacji, jak i rozwiązań technicznych. Elegancki i wyrafinowany profil Hondy Civic Tourer nie powstał kosztem walorów użytkowych samochodu. Wyjątkowo uniwersalne i funkcjonalne auto zapewnia największą w swojej klasie przestrzeń bagażową o poj. 624 l. (z tylnymi siedzeniami w normalnej pozycji, mierzona do wysokości...

» Czytaj więcej
Data publikacji:

Salony Honda, Dealerzy Honda

Historia marki

Honda Motor Co. (Honda Giken Kōgyō Kabushiki Kaisha) – japońska, międzynarodowa korporacjaprodukująca samochody, motocykle, skutery, samoloty, silniki oraz różnego rodzaju maszyny do celów budowlanych, rolniczych i innych. Obecnie jest największym producentem silników na świecie. Produkuje ich ponad 25 milionów rocznie. Zakłady produkcyjne umieszczono w ponad 30 różnych krajach. Główna siedziba znajduje się w Tokio. Natomiast siedziba Honda Motor Europe Ltd. znajduje się w Offenbach am Main.

Historia

Koncern Honda założył Sōichirō Honda, który bardzo interesował się samochodami. Jako 15-latek opuścił dom rodzinny i udał się na praktyki w warsztacie samochodowym pracując m.in. przy budowie sportowego auta Art Daimler. W 1927 roku założył własną filię warsztatu samochodowego Art Shokai, a w 1929 roku opatentował metalowe szprychy. W 1930założył fabrykę produkującą pierścienie tłokowe, którą sprzedał Toyocie w 1945 roku. W 1936 powrócił do konstruowania aut sportowych. W 1947 roku Soichiro rozpoczął produkcję pierwszego roweru napędzanego silnikiem o pojemności 50 cm³, który stał się pierwszym produktem marki Honda. W 1948 otworzył korporację Honda Motor Co Ltd. i rozpoczął seryjną produkcję mopedów, które eksportował m.in. na Tajwan. Pierwszy motocykl wprowadził w 1949 roku o nazwie Dream D i pojemności silnika 98 cm³. W 1952 otworzył dwie następne fabryki Hondy.

W 1953 Honda wprowadził pierwszy samochód – lekkiego dostawczaka – Hondę T360 oraz seryjnie produkowany dwusuwowy, jednocylindrowy silnik typu H o mocy 1KM. Rok później powstał czterosuwowy silnik typu T o pojemności 130 cm³ i mocy 2,5 KM. Skonstruowano go tak, aby znalazł zastosowanie w małych ciągnikach czy pompach wodnych. W 1959 otwarto pierwszą w USA filię koncernu w Los Angeles pod nazwą American Honda. Soichiro Honda mający wielką pasję do aut sportowych postanowił wyprodukować pierwsze seryjnie produkowane auto sportowe – Honda S500W 1965 w Meksyku, kierowca Richie Ginther zapewnił Hondzie najwyższe miejsce na podium Formuły 1. Sukcesy te powtarzano w latach 80., z zespołami Williamsa i McLarena. Na początku 1964 koncern postanowił rozpocząć produkcję przenośnych generatorów prądu w oparciu o technologię małych silników. W1967 otwarto czwartą fabrykę Hondy. W 1971 wprowadzono do produkcji Hondę Gold Wing – pierwszy motocykl z biegiem wstecznym oraz silnikiem na ładunek uwarstwiony CVCC. Dzięki temu silnikowi spaliny nie są katalicznie oczyszczane, ale od razu produkowane są czystsze. Przeznaczony on był do spalania bardziej ubogich mieszanek. Napęd ten odniósł sukces i licencję na jego produkty kupiłFord, Toyota, Isuzu, Chrysler. W 1972 korporacja postanowiła wprowadzić na rynek, pierwsze seryjnie produkowane kompaktowe auto pod marką Honda. Był to model Civic. Spełniał on amerykańskie normy czystości spalin bez użycia dodatkowych systemówpoprawiających ich jakość oraz uzyskał najniższe spalanie wśród aut sprzedawanych za oceanem. W 1973 syn Soichiro Hondy założył własne przedsiębiorstwo o nazwie Mugen Motorsports zajmujące się tuningiem aut i ściśle powiązał z firmą ojca. W 1978 wprowadzono do produkcji pierwszy, typowo sportowy model Hondy – Hondę Prelude.

W 1981 po raz pierwszy zastosowano oraz wprowadzono do produkcji pokładowy system nawigacji opierający się na danych zapisanych w pamięci układu i sygnałów z żyroskopu, a nie jak robione jest to obecnie z sygnałów satelitarnych. Rok później – Honda – jako pierwsza z japońskich producentów postanowiła otworzyć swoją fabrykę w Stanach Zjednoczonych oraz kupić brytyjską markę Rover z wyniku której powstało kilka wspólnych aut. W marcu 1986 roku Honda Motor Company postanowiła sprzedawać za Oceanem swoje samochody nie tylko pod marką Honda, ale także pod bardziej luksusową marką Acura. W tym samym roku korporacja rozpoczęła budowę inteligentnego robota. Jako pierwszy producent na świecie skonstruowała w 1988 roku silnik z układem elektronicznie sterowanych faz rozrządu i skoków zaworów – VTEC. Silnik ten odznacza się doskonałymi osiągami, bardzo niskim zużyciem paliwa i niższą emisją spalin. Zapewnia on maksymalną ochronę nad skokiem i fazą zaworów dolotowych w zależności od warunków jazdy, osiągając bardziej wydajne napełnianie cylindrów i zwiększenie momentu obrotowego przy wszystkich prędkościach obrotowych wału silnika[6].

W roku 1994 Honda rozstała się na rzecz BMW z Roverem. W 1995 Honda przedstawia pierwszy benzynowy samochód spełniający warunki LEV i wprowadza do seryjnej produkcji silnik spełniający kalifornijską normę czystości spalin Ultra LEV. W 1996 pierwszym samochodem zasilanym całkowicie bateriami metalowo-niklowymi koncern wygrywa zawody pojazdów zasilanych bateriami słonecznymi. W 1997 z fabryk w USA wyjeżdżają pierwsze Hondy EV Plus – czteroosobowe auta elektryczne. W 1998 Honda wprowadza swoje pierwsze auto zasilane sprężonym gazem ziemnym (CNG). W 2000 roku wydano pierwszego robota konstruowanego od 12 lat – ASIMO. W 2003 Honda zrobiła rewolucję w silnikach diesla konstruując dynamiczny i niezwykle trwały silnik i-CTDi. W połowie 2008 roku postanowiono wycofać koncern z wyścigów Formuły 1 ze względu na kryzys w motoryzacji oraz wprowadzono auto napędzane silnikiem wodorowo-elektrycznym – Hondę FCX Clarity. Zaprezentowano i rozpoczęto produkcję następcy rewolucyjnego silnika diesla i-DTEC z piezoelektrycznym, wielostopniowym wtryskiem paliwa oraz bardziej wydajnym systemem recyrkulacji gazów wydechowy i filtr cząsteczek stałych. W 2009 wybudowano nową fabrykę w Japonii produkującą bloki cylindrów do silnika Diesla, a we Wrześniu 2009 rozpoczęto w Polsce, w okolicy Pniew, budowę europejskiego centrum logistycznego pod nazwą Honda Logistics Center Central-Europe Sp.z.o.o.. W 2010 koncern rozpoczął produkcję pierwszego sportowego coupenapędzanego silnikiem spalinowo-elektrycznym – Hondę CR-Z.

Kierownictwo

  • Soichiro Honda (1948-1973)
  • Kiyoshi Kawashima (1973-1983)
  • Tadashi Kume (1983-1990)
  • Nobuhiko Kawamoto (1990-1998)
  • Hiroyuki Yoshino (1998-2004)
  • Takeo Fuki (2004-2009)
  • Takanobu Ito (2009-nadal)

Motto

Mottem Hondy są słowa The Power of Dreams oznaczające potęgę marzeń. Symbolizują one precyzyjne podejście Hondy jako korporacji do swych wyzwań.

  • Honda 145 (1973-?)
  • Honda 1300 (1969-1974)
  • Honda Acty (1977-nadal)
  • Honda Accord (1976-nadal)
  • Honda Accord Crosstour (2010-nadal)
  • Honda Accord Hybrid (2005-2007)
  • Honda Airwave (2005-nadal)
  • Honda Ascot (1989-1997)
  • Honda ASM - prototyp
  • Honda Avancier (1999-2003)
  • Honda Ballade (1980-2002)
  • Honda Beat (1991-1996)
  • Honda Brio - prototyp
  • Honda Capa (1998-2002)
  • Honda Caren
  • Honda City (1981-nadal)
  • Honda City Turbo (1982-1987)
  • Honda Civic (1972-nadal)
  • Honda Civic Hybrid (2003-nadal)
  • Honda Civic GX (1998-nadal)
  • Honda Civic Si (1984-nadal)
  • Honda Civic Type R (1997-nadal)
  • Honda Concerto (1988-1994)
  • Honda Crossroad (1993-1998 oraz 2008-nadal)
  • Honda CR-X (1983-1991)
  • Honda CR-X del Sol (1992-1997)
  • Honda CR-Z (2010-nadal)
  • Honda CR-V (1996-nadal)
  • Honda Domani (1992-2004)
  • Honda Dualnote (2001) – prototyp
  • Honda Edix / FR-V(2004-nadal)
  • Honda Element (2003-nadal)
  • Honda Everus
  • Honda EV-N Concept (2009) – prototyp
  • Honda EV Plus (1997-1999)
  • Honda Elysion (2004-nadal)
  • Honda FCX (od 1999 prototypy)
  • Honda FCX Clarity (2008-nadal)
  • Honda Fit / Jazz (2001-nadal)
  • Honda Fit Aria (2002-nadal)
  • Honda Freed (2008-nadal)
  • Honda FR-V (2005-2009)
  • Honda Fuya-Jo (?)
  • Honda Grande Mark II (?)
  • Honda Hobio (2003–nadal)
  • Honda HR-V (1999-2005)
  • Honda HSC (2003 – prototyp
  • Honda IMAS - prototyp
  • Honda Insight (2000-nadal)
  • Honda Inspire (1990-nadal)
  • Honda Integra (1985-2007)
  • Honda J-VX (1997) – prototyp
  • Honda Jazz (1982-1986 i 2002-nadal)
  • Honda Kiwami - prototyp
  • Honda L700/L800 (1965-1967
  • Honda Legend (1985-nadal)
  • Honda Life (1971-1974 oraz 1997-nadal
  • Honda Life Dunk (2000-2003)
  • Honda Li Nian S1 (2011)
  • Honda Logo (1996-2001)
  • Honda Mobilio (2001-nadal)
  • Honda Mobilio Spike(2002-nadal)
  • Honda Mix
  • Honda MDX (2003-2006)
  • Honda NSX (1990-2005)
  • Honda N360 (1967-1972)
  • Honda N800
  • Honda New Small Concept (2010) – projekt
  • Honda Odyssey (1995-nadal)
  • Honda Orthia (1996-2002)
  • Honda OSM - prototyp
  • Honda Partner (1998 – nadal)
  • Honda Passport (1994-2002)
  • Honda Pilot (2003-nadal)
  • Honda Prelude (1978-2001)
  • Honda Puyo - prototyp
  • Honda Quint/Quintet (1980-1985)
  • Honda Rafaga (1993-1997)
  • Honda Remix – prototyp
  • Honda Ridgeline (2006-nadal)
  • Honda S2000 (1999-2009)
  • Honda S360 (1962) – prototyp
  • Honda S500 (1963-1964)
  • Honda S600 (1964-1966)
  • Honda S800 (1966-1970)
  • Honda Saber
  • Honda Shuttle (1994-nadal)
  • Honda Skydeck (2009) – prototyp
  • Honda Small Hybrid Sports - prototyp
  • Honda Spocket
  • Honda S-MX (1996-2002)
  • Honda Stepwgn (1996-nadal)
  • Honda SUT - prototyp
  • Honda SSM - prototyp
  • Honda Stream (2000-nadal)
  • Honda T360 (1963-1967)
  • Honda That’s (2002-nadal)
  • Honda Today (1985-1998)
  • Honda Torneo (1997-2002)
  • Honda Vamos (2000-nadal)
  • Honda Vigor
  • Honda WOW (2005) – prototyp
  • Honda Z (1998-2003)
  • Honda Zest (2006-nadal)

Motocykle

 

Sportowe

  • Honda NS 1 75
  • Honda NSR 125
  • Honda NSR 250
  • Honda NR
  • Honda CBR 125R
  • Honda CBR 250RR
  • Honda CBR 400RR
  • Honda CBR 600RR
  • Honda CBR 900RR
  • Honda CBR 929RR Fireblade
  • Honda CBR 954RR Fireblade
  • Honda CBR 1000RR Fireblade

Sportowo-Turystyczne

  • Honda CD 350 Four
  • Honda CB 1300S
  • Honda CBF 600S
  • Honda CBF 1000S
  • Honda CBR 600F
  • Honda CBR 1000F
  • Honda CBR 1100XX Blackbird
  • Honda VFR 800
  • Honda VFR 1200F
  • Honda VTR 1000F Firestorm
  • Honda VTR 250

Naked Bike

  • Honda CB 500
  • Honda VTZ 250
  • Honda CB 400N
  • Honda CB 450S
  • Honda CB 600F Hornet
  • Honda CB 900F Hornet
  • Honda CB 750 Seven Fifty
  • Honda CB 750 Nighthawk
  • Honda CB 1300
  • Honda CBF 250
  • Honda CBF 500
  • Honda CBF 600
  • Honda CBF 1000
  • Honda CG 125
  • Honda X 11
  • Honda XBR 500

Turystyczne

  • Honda Deauville ( NT 650V , NT 700V )
  • Honda Pan European ( ST 1100 , ST 1300 )
  • Honda Gold Wing ( GL 1000 , GL 1100 , GL 1200 , GL 1500 , GL 1800 )

Turystyczne enduro (ON/OFF)

  • Honda Transalp ( XL 600V , XL 650V , XL 700V )
  • Honda Varadero ( XL 125V , XL 1000V )

Enduro[edytuj]

  • Honda FMX 650
  • Honda NX 125 Transcity
  • Honda NX 650 Dominator
  • Honda XRV 750 Africa Twin

Off Road (Cross)

  • Honda seria CL: CL 250, CL 350, CL 450,
  • Honda seria CR: CR 80, CR 125, CR 250, CR 500,
  • Honda seria CRM: CRM 75, CRM 125, CRM 250,
  • Honda seria CRF: CRF 150, CRF 250, CRF 450,
  • Honda seria MTX: MTX 50, MTX 80, MTX 125, MTX 200,
  • Honda seria XR: XR 125, XR 400, XR 600, XR 650,

Chopper/Cruiser

  • Honda VF 500C
  • Honda VF 750C Magna
  • Honda VF 750C SuperMagna
  • Honda VF 1000C Magna
  • Honda VT 125
  • Honda VT 250C
  • Honda VT 500
  • Honda VT 600
  • Honda VT 700
  • Honda VT 750
  • Honda VT 800
  • Honda VT 1100
  • Honda VTX 1300
  • Honda VTX 1800

ATV (Quad)

  • sportowe – wyścigowe (sport)
    • Honda TRX 90X, TRX 250X, TRX 400X, TRX 700XX
  • terenowe – przeprawowe (utility)
    • Honda TRX 90, TRX 250TE, TRX 350FM, TRX 420FA, TRX 500FA, TRX 680FA

Skutery[edytuj]

  • Honda NP S50 Zoomer
  • Honda SCV 100 Lead
  • Honda SES 125 Dylan
  • Honda SFX
  • Honda SH 125i
  • Honda SH 50
  • Honda FJS 600 ABS Silverwing
  • Honda Vision
  • Honda Forza 250
  • Honda X8R 50
  • Honda Bali
  • Honda Gyro
  • Honda Helix CN 250
  • Honda FES 125

Motorowery

  • Honda Seria M
    • Honda MT 5
    • Honda MBX 50
    • Honda MB5
  • Honda NSR 50
  • Honda NS 1 50
  • Honda CRM 50
  • Honda Camino 50

Rowery górskie

  • Honda RN-01 G-cross

Traktory

  • Honda F150

Samoloty

  • Honda HA-420 HondaJet
  • Honda MH02

Silniki

B-Series

Silniki serii B Hondy produkowane od 1988 oraz we współczesnych modelach koncernu o mocy od ok. 150 do 200 KM. Występuje w wersji z lub bez zmiennych faz rozrządu. Ta sekcja jest zalążkiem. Jeśli możesz, rozbuduj ją.

C-Series

Pierwszy silnik V6 Hondy. Produkowany od 1984 do 2005 w przedziale silników od 2.0 do 3.5 litrowych.

D-Series

Silnik wprowadzony w 1984 i produkowany do 2005 o pojemności od 1.2 do 1.7 l dostępny w wersjach SOHC, DOHC oraz SOHC VTEC. Zakres mocy pomiędzy 62KM, a 130KM. Montowany głownie w modelu Civic.

E-Series

F-Series

G-Series

H-Series

J-Series

Druga rodzina silnika V6 wprowadzona w 1996 roku. Zaprojektowany do poprzecznego montażu. Posiada krótszy rozstaw otworu, krótsze korobowody i specjalny wał korbowy. Zaprojektowany przez amerykańskich inżynierów. Produkowany w Ohio. Korzysta on z zastosowań silników VTEC.

K-Series

Czterocylindrowy silnik czterosuwowy wyposażony w wałek rozrządu (DOHC).

L-Series

N-Series

Seria pierwszych wysokoprężnych silników Hondy czterocylindrowych common-rail do średnich modeli. Posiada system Common-rail z bezpośrednim wtryskiem. Najbardziej zauważalną cechą jest blok z aluminium. Wyposażony w układ rozrządu DOHC z wałkami rozrządu o napędzie łańcuchowym.

R-Series

Typ H

Typ T

SOHC VTEC

System elektronicznie sterowanych zmiennych faz i skoków zaworów VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control) stał się już typowym dla silników Hondy. Produkuje się obecnie 4 wersje tego systemu, różniące się przeznaczeniem bądź istotnymi cechami konstrukcyjnymi. W silniku o pojemności skokowej 1,5 litra stosuje się wersję ekonomiczną systemu, zwaną wcześniej VTEC-E.

Szczytowym osiągnięciem technologii VTEC jest silnik DOHC VTEC. Pierwszym silnikiem, który korzystał z tej implementacji był legendarny B16A, 16-zaworowa rzędowa 4 o pojemności 1595cc i mocy 160KM. Po raz pierwszy pojawiła się w 1989 w japońskich wersjach Hondy Integry XSi i RSi, w Europie zastosowano ją w 1991 w Hondzie Civic i-VT, gdzie silnik B16A1 osiągał 150 KM przy 7600 obr/min. Wysokoobrotowy silnik cechował sie niskim zużyciem paliwa oraz pozwalał na osiągniecie 100 km/h w czasie niewiele przekraczającym 7 sekund.

Celem stosowania systemu VTEC jest jak najlepsze napełnienie cylindrów mieszanką paliwowo – powietrzną w całym zakresie prędkości obrotowych silnika. Przy wysokich obrotach silnika, zawory powinny pozostawać otwarte przez dłuższą część obrotu wału korbowego, by dać mieszance, a później spalinom dość czasu na pokonanie sił bezwładności. Fazy rozrządu dostosowane do wysokich obrotów silnika powodują problemy przy niskich i średnich obrotach. Mieszanka paliwowo – powietrzna ma wtedy tendencję do uciekania z cylindra, a już wypchnięte spaliny wpływają z powrotem do komory spalania. Dobrym rozwiązaniem byłyby więc inne fazy otwarcia zaworów przy niższych , inne przy wyższych obrotach silnika – i to zapewnia system DOHC VTEC. W implementacji DOHC VTEC Honda włożyła dodatkową parę krzywka/dźwignia pomiędzy pary dolotowe i wylotowe. Wszystkie trzy pary przylegają do siebie. Przy użyciu VTEC można dowolnie sterować załączaniem się zarówno krzywek „łagodnych” jak i krzywki „sportowej”.

Implementacja DOHC VTEC osiąga bardzo wysokie moce. Pierwszy wyprodukowany silnik B16A osiągał moc 160KM a teraz osiąga 170KM. W silniku B16B używanym w japońskiej wersji nowej serii EK Civica Type-R osiągnięto 185KM przy tej samej pojemności 1595cc. W najnowszej serii Civica zastosowany nowy silnik K20A o pojemności 2 litrów który osiąga 200 KM, a wersji JDM 225 KM.

W 1988 roku Honda jako pierwszy producent samochodów na świecie wprowadziła układ elektronicznie sterowanych zmiennych faz rozrządu i skoku zaworów VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic control). Obecnie wszystkie oferowane w Polsce benzynowe jednostki napędowe Honda, posiadają inteligentne układy sterujące pracą rozrządu – i-VTEC, które są rozwinięciem pionierskiego systemu VTEC. Układy te optymalizują pracę zaworów w zależności od obciążenia i prędkości obrotowej silnika. W zależności od rodzaju układu i-VTEC możliwie jest zwiększenie mocy i momentu obrotowego silnika, zredukowanie zużycia paliwa oraz ograniczenie emisji spalin.

System elektronicznie sterowanych zmiennych faz i skoków zaworów VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control) stał się już typowym dla silników Hondy. Produkuje się obecnie 4 wersje tego systemu, różniące się przeznaczeniem bądź istotnymi cechami konstrukcyjnymi. W silniku o pojemności skokowej 1,5 litra stosuje się wersję ekonomiczną systemu, zwaną wcześniej VTEC-E.

Szczytowym osiągnięciem technologii VTEC jest silnik DOHC VTEC. Pierwszym silnikiem, który korzystał z tej implementacji był legendarny B16A, 16-zaworowa rzędowa 4 o pojemności 1595cc i mocy 160KM. Po raz pierwszy pojawiła się w 1989 w japońskich wersjach Hondy Integry XSi i RSi, w Europie zastosowano ją w 1991 w Hondzie Civic i-VT, gdzie silnik B16A1 osiągał 150 KM przy 7600 obr/min. Wysokoobrotowy silnik cechował sie niskim zużyciem paliwa oraz pozwalał na osiągniecie 100 km/h w czasie niewiele przekraczającym 7 sekund.

Celem stosowania systemu VTEC jest jak najlepsze napełnienie cylindrów mieszanką paliwowo – powietrzną w całym zakresie prędkości obrotowych silnika. Przy wysokich obrotach silnika, zawory powinny pozostawać otwarte przez dłuższą część obrotu wału korbowego, by dać mieszance, a później spalinom dość czasu na pokonanie sił bezwładności. Fazy rozrządu dostosowane do wysokich obrotów silnika powodują problemy przy niskich i średnich obrotach. Mieszanka paliwowo – powietrzna ma wtedy tendencję do uciekania z cylindra, a już wypchnięte spaliny wpływają z powrotem do komory spalania. Dobrym rozwiązaniem byłyby więc inne fazy otwarcia zaworów przy niższych , inne przy wyższych obrotach silnika – i to zapewnia system DOHC VTEC. W implementacji DOHC VTEC Honda włożyła dodatkową parę krzywka/dźwignia pomiędzy pary dolotowe i wylotowe. Wszystkie trzy pary przylegają do siebie. Przy użyciu VTEC można dowolnie sterować załączaniem się zarówno krzywek „łagodnych” jak i krzywki „sportowej”.

Implementacja DOHC VTEC osiąga bardzo wysokie moce. Pierwszy wyprodukowany silnik B16A osiągał moc 160KM a teraz osiąga 170KM. W silniku B16B używanym w japońskiej wersji nowej serii EK Civica Type-R osiągnięto 185KM przy tej samej pojemności 1595cc. W najnowszej serii Civica zastosowany nowy silnik K20A o pojemności 2 litrów który osiąga 200 KM, a wersji JDM 225 KM.

W 1988 roku Honda jako pierwszy producent samochodów na świecie wprowadziła układ elektronicznie sterowanych zmiennych faz rozrządu i skoku zaworów VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic control). Obecnie wszystkie oferowane w Polsce benzynowe jednostki napędowe Honda, posiadają inteligentne układy sterujące pracą rozrządu – i-VTEC, które są rozwinięciem pionierskiego systemu VTEC. Układy te optymalizują pracę zaworów w zależności od obciążenia i prędkości obrotowej silnika. W zależności od rodzaju układu i-VTEC możliwie jest zwiększenie mocy i momentu obrotowego silnika, zredukowanie zużycia paliwa oraz ograniczenie emisji spalin.

System elektronicznie sterowanych zmiennych faz i skoków zaworów VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control) stał się już typowym dla silników Hondy. Produkuje się obecnie 4 wersje tego systemu, różniące się przeznaczeniem bądź istotnymi cechami konstrukcyjnymi. W silniku o pojemności skokowej 1,5 litra stosuje się wersję ekonomiczną systemu, zwaną wcześniej VTEC-E.

Szczytowym osiągnięciem technologii VTEC jest silnik DOHC VTEC. Pierwszym silnikiem, który korzystał z tej implementacji był legendarny B16A, 16-zaworowa rzędowa 4 o pojemności 1595cc i mocy 160KM. Po raz pierwszy pojawiła się w 1989 w japońskich wersjach Hondy Integry XSi i RSi, w Europie zastosowano ją w 1991 w Hondzie Civic i-VT, gdzie silnik B16A1 osiągał 150 KM przy 7600 obr/min. Wysokoobrotowy silnik cechował sie niskim zużyciem paliwa oraz pozwalał na osiągniecie 100 km/h w czasie niewiele przekraczającym 7 sekund.

Celem stosowania systemu VTEC jest jak najlepsze napełnienie cylindrów mieszanką paliwowo – powietrzną w całym zakresie prędkości obrotowych silnika. Przy wysokich obrotach silnika, zawory powinny pozostawać otwarte przez dłuższą część obrotu wału korbowego, by dać mieszance, a później spalinom dość czasu na pokonanie sił bezwładności. Fazy rozrządu dostosowane do wysokich obrotów silnika powodują problemy przy niskich i średnich obrotach. Mieszanka paliwowo – powietrzna ma wtedy tendencję do uciekania z cylindra, a już wypchnięte spaliny wpływają z powrotem do komory spalania. Dobrym rozwiązaniem byłyby więc inne fazy otwarcia zaworów przy niższych , inne przy wyższych obrotach silnika – i to zapewnia system DOHC VTEC. W implementacji DOHC VTEC Honda włożyła dodatkową parę krzywka/dźwignia pomiędzy pary dolotowe i wylotowe. Wszystkie trzy pary przylegają do siebie. Przy użyciu VTEC można dowolnie sterować załączaniem się zarówno krzywek „łagodnych” jak i krzywki „sportowej”.

Implementacja DOHC VTEC osiąga bardzo wysokie moce. Pierwszy wyprodukowany silnik B16A osiągał moc 160KM a teraz osiąga 170KM. W silniku B16B używanym w japońskiej wersji nowej serii EK Civica Type-R osiągnięto 185KM przy tej samej pojemności 1595cc. W najnowszej serii Civica zastosowany nowy silnik K20A o pojemności 2 litrów który osiąga 200 KM, a wersji JDM 225 KM.

W 1988 roku Honda jako pierwszy producent samochodów na świecie wprowadziła układ elektronicznie sterowanych zmiennych faz rozrządu i skoku zaworów VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic control). Obecnie wszystkie oferowane w Polsce benzynowe jednostki napędowe Honda, posiadają inteligentne układy sterujące pracą rozrządu – i-VTEC, które są rozwinięciem pionierskiego systemu VTEC. Układy te optymalizują pracę zaworów w zależności od obciążenia i prędkości obrotowej silnika. W zależności od rodzaju układu i-VTEC możliwie jest zwiększenie mocy i momentu obrotowego silnika, zredukowanie zużycia paliwa oraz ograniczenie emisji spalin.

CVCC

CVCC jest to silnik na ładunek uwarstwiony. Dzięki temu silnikowi spaliny nie są katalicznie oczyszczane, ale od razu produkowane są czystsze. Przeznaczony on był do spalania bardziej ubogich mieszanek. Napęd ten odniósł sukces i licencję na jego produkty kupiłFord, Toyota, Isuzu, Chrysler.

i-CTDi

Pierwszy silnik wysokoprężny opracowany samodzielnie przez Hondę. Wprowadzony po raz pierwszy do modelu Accord VII w 2003 roku. Wyróżnia się bardzo dobrą dynamiką przy umiarkowanym apetycie na ON. Reklamowany pod hasłem: „Nie uwierzysz, że to diesel”. W silniku zastosowano łańcuch rozrządu, system sterowania zawirowaniami powietrza wpadającego do cylindra oraz wtrysk Common Rail II generacji.

i-DTEC

Silnik z piezoelektrycznym, wielostopniowym, bezpośrednim wtryskiem paliwa oraz bardziej wydajnym systemem recyrkulacji gazów wydechowych, wyposażony w filtr cząsteczek stałych oraz turbosprężarkę VNT. Zamontowanego go po raz pierwszy w nowej Hondzie Accord. W rezultacie, silnik jest znacznie cichszy, zachowuje wyższą kulturę pracy, jest mocniejszy i bardziej oszczędny od klasycznych silników Diesla.

Silnik zasilany ogniwami paliwowymi

W Hondzie FCX zastosowano nowoczesne ogniwa niskotemperaturowe typu PEM. Dzięki zastosowaniu związków aromatycznych obniżono zakres temperatury pracy i wynosi ona względem objętości i masy ogniwa paliwowego obecnie od -20 do 95 stopni Celsjusza. Taki zakres temperatur umożliwia stosowanie tego typu ogniw w strefie klimatu umiarkowanego. Dzięki zastosowaniu technologii nakładania cienkich warstw metalu zmniejszyły się grubości elektrod. Dzięki tym rozwiązaniu Honda zwiększyła gęstość mocy ogniwa do poziomy 2 kW/L tj. 1,5 kW/kg. Ogniwo to o mocy 86 kW zajmuje objętość 50 . W FCX zastosowano silnik indukcyjny o maksymalnej mocy 80 kW, momencie obrotowym 272 Nm, maksymalnej prędkości 150 km/h, zasięgu 430 km, magazynowaniu 3,75 kg wodoru i jego zużyciu 0,83 kg/100 km.

GE HF120

Mały turbo wentylatorowy silnik lotniczy montowany obecnie w Hondzie Jet. Powstał z HF 118.

Dane Techniczne:
Ogólna Charakterystyka:

  • Typ: silnik turbo wentylatorowy
  • Długość: 1118 mm
  • Szerokość: 538 mm
  • Masa własna: 180 kg

Wydajność:

  • Maksymalny nacisk: 2.050 Ib f
  • Zużycie paliwa: <0,7
  • Stosunek Thrusta: >5,1

Emisja spalin

Filtr cząstek stałych DPF instalowany w pojazdach z silnikami wysokoprężnymi jest częścią układu wydechowego odpowiedzialną za gromadzenie cząstek sadzy obecnych w gazach spalinowych emitowanych do atmosfery. DPF gromadzi cząsteczki sadzy, aż do osiągnięcia określonego ich poziomu. Filtr cząstek stałych oczyszcza się automatycznie w procesie zwanym regeneracją DPF. Proces ten podnosi temperaturę wewnątrz filtra, co powoduje wypalenie cząstek sadzy nagromadzonych w jego wnętrzu. Rezultatem działania układu DPF jest mniejsza ilość zanieczyszczeń emitowanych do atmosfery.

Układy napędowe

  • Integrated Motor Assisted (IMA) jest hybrydowym układem napędowym, składającym się z głównej jednostki napędowej (silnika benzynowego) oraz jednostki wspomagającej (silnika elektrycznego IMA). Spalinowa jednostka napędowa to rzędowy 4-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności skokowej 1,339 litra. Aby obniżyć zużycie paliwa, silnik spalinowy posiada po dwie świece zapłonowe w każdym cylindrze, a także inteligentny system sterowania pracą rozrządu i-VTEC. Silnik IMA, zamontowany bezpośrednio na wale korbowym silnika, działa jak generator podczas zwalniania, jako rozrusznik oraz silnik wspomagający główną jednostkę napędową. Układ IMA składa się z akumulatora, systemu sterowania oraz związanych z nimi podzespołów. Układ IMA umożliwia ograniczenie zużycia paliwa dzięki odzyskiwaniu i ponownemu wykorzystywaniu energii wytwarzanej podczas hamowania.
  • Układ Real-time 4WD (DPS) łączy sprzęgło hydrauliczne i mechanizm różnicowy w jeden zespół tylnego mechanizmu różnicowego. W normalnych warunkach, samochód napędzany jest przez koła przednie, jednak układ DPS może błyskawicznie włączyć napęd kół tylnych zgodnie z bieżącymi warunkami drogowymi i siłą napędową kół przednich. Układ ten przenosi odpowiednią siłę napędową na koła tylne i przełącza się z napędu przedniej osi (2WD) na napęd obu osi (4WD) bez udziału kierowcy. Mechanizm przełączający napęd między 2WD i 4WD mieści się w zespole tylnego mechanizmu różnicowego, co jest zwartym i lekkim rozwiązaniem.
  • SH-AWD Układ napędu 4×4 – System SH-AWD umożliwia bezpieczne i komfortowe prowadzenie pojazdu we wszystkich warunkach jazdy. Na śliskich nawierzchniach system SH-AWD kieruje moc do koła o największej przyczepności. Podczas jazdy na wprost lub pokonywania szerokich łuków system skieruje do 70% momentu napędowego do przednich kół, w celu zoptymalizowania trakcji. Podczas pokonywania ciasnych zakrętów, możliwe jest przekazanie do 100% momentu napędowego dostępnego na tylnej osi do tylnego zewnętrznego koła. Koło to jest automatycznie przyspieszane, aby wytworzyć dodatkowy pęd. Przekłada się to na większą stabilność podczas pokonywania zakrętów, większą precyzję oraz naturalną charakterystykę kierowania.

Systemy bezpieczeństwa stosowane przez Hondę

  • ABS – zapobiega blokowaniu się kół podczas hamowania. Redukuje ryzyko poślizgu na mokrych, oblodzonych i luźnych nawierzchniach, pozwala utrzymać kontrolę nad pojazdem.
  • ACE – struktura ramowa wykorzystywana w konstrukcjach aut Hondy. Zaprojektowana w celu zredukowania intensywnej siły działającej na osoby znajdujące się w samochodzie w trakcie zderzenia czołowego. Struktura typu ACE to nowoczesna konstrukcja, która rozprasza i pochłania energię zderzenia na większej powierzchni, zwiększając bezpieczeństwo osób znajdujących się w samochodzie. Ponadto, konstrukcja typu ACE umożliwia zmniejszenie niewspółosiowego ustawienia się pojazdów o różnej wielkości. ACE ogranicza siły zderzeniowe działające na inne pojazdy uczestniczące w kolizji.
  • Advanced Driving Assist System (ADAS) – System wspomagający jazdę. W jego skład wchodzą 3 układy poprawiające bezpieczeństwo:
    • Adaptive Cruise Control (ACC) – Tempomat adaptacyjny wykorzystuje radar, który pozwala utrzymać stały odstęp czasowy od poprzedzającego Hondę auta, zapewniając kierowcy komfort i bezpieczeństwo. ACC wykorzystuje informacje przesyłane z czujnika radarowego zamontowanego za osłoną chłodnicy, aby określić odległość od poprzedzającego pojazdu. Oprócz utrzymywania stałej, wyznaczonej prędkości jazdy, układ ACC może także automatycznie regulować zarówno prędkość pojazdu, jak i odległość dzielącą go od poprzedzającego samochodu jadącego tym samym pasem ruchu. Dzięki temu ułatwia pokonywanie długich odcinków autostrad (lub innych dróg o ograniczonym występowaniu ruchu poprzecznego), zwiększając komfort i bezpieczeństwo podróżujących. ACC działa w przedziale prędkości 30 – 180 km/h. W przypadku nagłego hamowania pojazdu jadącego z przodu, układ ACC nie ma możliwości całkowitego zatrzymania samochodu.
    • Collision Mitigation Brake System (CMBS) – stale monitoruje dystans pomiędzy Hondą, a autem poprzedzającym, ostrzega kierowcę o prawdopodobnej kolizji i pomaga zredukować siłę uderzenia, kiedy kolizja będzie już nieunikniona. Sercem systemu jest czujnik radarowy zamontowany za kratą wlotu powietrza. Gdy system wykryje na drodze inny pojazd lub przeszkodę, określa odległość oraz prędkość zbliżania. Jeżeli prędkość zbliżania przekracza wartość graniczną, system natychmiast ostrzega kierowcę wizualnie i dźwiękowo. Jeżeli kierowca nie podejmie działań zmierzających do zmniejszenia prędkości, układ rozpocznie wibrowanie pasów bezpieczeństwa kierowcy i pasażera przedniego siedzenia oraz uruchamia lekkie hamowanie. W momencie, gdy system stwierdzi, że zderzenie jest nieuniknione, a kierowca nadal nie podejmuje żadnego działania, pasy bezpieczeństwa przy obydwu przednich fotelach zostaną wstępnie napięte i automatycznie rozpoczyna się silne hamowanie. Takie działanie ma spowodować zmniejszenie prędkości zderzenia oraz zmniejszenie uszkodzeń pojazdu i ewentualnych obrażeń u osób nim jadących. Należy pamiętać, że zadaniem systemu nie jest całkowite zatrzymanie pojazdu, a jedynie ograniczenie skutków potencjalnej kolizji. Kierowca posiada oczywiście możliwość wyłączenia systemu.
    • Lane Keeping Assist System (LKAS) – dzięki kamerze utrzymuje pozycję samochodu na obranym pasie ruchu, wspomaga w razie konieczności kierowanie i zmniejsza wysiłek kierowcy podczas jazdy autostradą. System utrzymywania na pasie ruchu LKAS identyfikuje linie poziome ograniczające pas ruchu pojazdu, przetwarzając informacje dostarczane przez kamerę zamontowaną za przednią szybą. Następnie system aktywnie wspomaga obrót koła kierownicy, aby utrzymać pojazd na pasie, po którym się porusza. Gdy samochód będzie bliski przekroczenia linii pasa ruchu, zostanie wyemitowany jednostajny sygnał dźwiękowy.

System LKAS działa tylko wtedy, gdy spełnione są następujące warunki:

    • na drodze znajdują się czytelne linie oddzielające pasy ruchu,
    • droga jest autostradą, trasą szybkiego ruchu lub podobną, bez ostrych zakrętów,
    • kierowca musi trzymać kierownicę – jeśli system przestanie „ wyczuwać” kierowcę, system sam się wyłączy,
    • nie są włączone kierunkowskazy,
    • siła i szybkość, z jaką kierowca obraca kierownicą, nie wskazują na próbę zmiany pasa ruchu.
  • Adaptive Front Lighting System (AFS) – układ aktywnego oświetlania. Reguluję wiązkę światła w kierunku poziomym i pionowym stosownie do sytuacji na drodze, a tym samym aktywnie zwiększa bezpieczeństwo. Pomaga to kierowcy uniknąć niespodziewanych sytuacji, zapewniając wcześniejsze ostrzeżenie przed zbliżającymi się pieszymi lub innymi obiektami.
  • Aktywne zagłówki – Przednie fotele mogą być wyposażone w aktywne zagłówki, pozwalające zminimalizować ryzyko odniesienia ciężkich obrażeń kręgosłupa szyjnego przy najechaniu na nasz samochód od tyłu. Przy takim zderzeniu ciało osoby siedzącej w fotelu będzie wciskane w jego oparcie. Nacisk na oparcie zostanie mechanicznie przeniesiony na mechaniczny układ dźwigniowy, wypychający połączony z nim zagłówek do przodu. Zmniejsza to odległość pomiędzy głową a zagłówkiem i łagodzi powstające przy uderzeniu obciążenie szyi i kręgosłupa. Ryzyko urazu zostaje zminimalizowane.
  • BA – system wspomagania hamowania w sytuacjach awaryjnych. W przypadku awaryjnego hamowania, system wykrywa gwałtowne naciśnięcie pedału hamulca i automatycznie zwiększa siłę hamowania, co skraca dystans potrzebny do zatrzymania.
  • DWS – System ostrzegania o niskim ciśnieniu w oponach (DWS), podczas jazdy monitoruje ciśnienie w oponach. System ten nie mierzy ciśnienia bezpośrednio oponie, a jedynie wykrywa zmniejszenie się ciśnienia poprzez analizowanie prędkości obrotowej każdego z kół. Jeżeli zmiana prędkości obrotowej koła spowodowana została zmniejszeniem się ciśnienia w oponie, kierowca zostanie o tym fakcie poinformowany odpowiednim komunikatem.
  • EBD – Elektroniczny Układ rozdziału siły hamowania. Układ EBD działa w połączeniu z układem zapobiegającym blokowaniu kół podczas hamowania ABS. Jego zadaniem jest automatyczne regulowanie siły hamowania przednich i tylnych kół, co pozwala na stabilizację kierunku jazdy samochodu podczas hamowania.
  • EPS – Samo adaptacyjne, elektryczne wspomaganie kierownicy to połączenie układu VSA w elektrycznym wspomaganiem kierownicy. Wykrywa ono niestabilne zachowanie auta na śliskiej nawierzchni podczas wchodzenie w zakręt oraz hamowania, a następnie automatycznie wysyła sygnały do układu kierowniczego, które pomagają kierowcy wykonać ruch kierownicą we właściwym kierunku.
  • HID – reflektory ksenonowe. Reflektory HID zamiast zwykłych żarówek, wyposażone są w żarówki wypełnione gazem ksenonowym. Iskra elektryczna (łuk elektryczny), która przechodzi przez gaz, wytwarza jednostajne, białe światło o wyższej intensywności niż w konwencjonalnych reflektorach halogenowych, co zapewnia dużo lepszą widoczność.
  • Intelligent Night Vision System (INVS)
  • OPDS – system wykrywania pozycji pasażera zapobiega otwarciu bocznej poduszki powietrznej, jeśli w momencie zderzenia pasażer znajdzie się bezpośrednio na drodze rozwijania poduszki powietrznej. Zapobiega to dodatkowym obrażeniom, jakie potencjalnie mógłby odnieść pasażer w wyniku otwarcia bocznej poduszki powietrznej. System dodatkowo informuje kierowcę, że z powodu niewłaściwej pozycji pasażera przedniego fotela, jego boczna poduszka powietrzna pozostaje chwilowo nieaktywna.
  • SRS – Uzupełniający system bezpieczeństwa biernego SRS składa się z szeregu elementów – poduszek powietrznych oraz napinaczy pasów bezpieczeństwa.
  • TSA – System stabilizacji toru jazdy przyczepy TSA poprzez analizę sygnałów z odpowiednich czujników identyfikuje moment, w którym holowana przyczepa staje się niestabilna. Sterując układem hamulcowym pojazdu oraz mocą silnika, system TSA przywraca kierowcy kontrolę nad samochodem i przyczepą. Układ znacząco podnosi bezpieczeństwo jazdy z przyczepą.
  • Unoszona pokrywa silnika – W celu zwiększenia bezpieczeństwa pieszych Honda opracowała innowacyjny układ unoszonej pokrywy silnika. W przypadku najechania na pieszego, pokrywa silnika zostaje automatycznie uniesiona na wysokość około 10 cm. Zabezpiecza to pieszego przed obrażeniami ze strony elementów umieszczonych w komorze silnika.
  • Vehicle Stability Assist (VSA) – system kontroli stabilności jazdy. Zapewnia on kontrolę nad pojazdem podczas wchodzenia w zakręt, przyspieszania lub gwałtownych manewrów, przyhamowując praw bądź lewe koła i odpowiedni dostosowując moment obrotowy. W zależności od warunków układ ten może ograniczyć moc silnika i przyhamować pojedyncze koło w celu przywrócenia zamierzonego toru ruchu. System ten, działając płynnie i w sposób niemalże niezauważalny, znacząco podnosi bezpieczeństwo jazdy

Roboty

  • ASIMO
  • Honda E0
  • Honda E1
  • Honda E2
  • Honda E3
  • Honda E4
  • Honda E5
  • Honda E6
  • Honda P1
  • Honda P2
  • Honda P3
  • Honda P4


Źródło: Wikipedia