Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir Platinum

Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir Platinum

Stylowy Włoch – Lancia Ypsilon 0.9

Lancia to marka wywodząca się z Włoch, z miasta Turyn – wielu kojarzącym się z piłkarskim Juventusem, obecnym mistrzem tamtejszej futbolowej ligi. Jednak my dzisiaj zajmiemy się równie uznaną marką, co wyżej wymieniony klub – marką samochodową, jaką jest Lancia, w tym przypadku skupimy się na jej modelu Ypsilon 0.9, do którego opisu wystarczy użyć trzech słów: nowoczesny, stylowy i desginerski. My nie będziemy jednak tacy małostkowi i spróbujemy wykrzesać o nim nieco więcej. Zapraszam.

Z zewnątrz przyciągający

Przyciągająca, ekskluzywna, idealna dla koneserów. Taka właśnie jest nowoczesna Lancia, – na którą wreszcie, po chudych latach FIAT znalazł czas. Znalazł go sporo. Takie wnioski wysnuwać możemy po zewnętrznych oględzinach samochodu, który rzeczywiście robi fantastyczne wrażenie. Nie ma tutaj miejsca na nudę. To nie Polo ani Fabia, to Ypsilon, który pomimo swoich niewielkich rozmiarów prezentuje się masywnie. To, co rzuca się w oczy to z pewnością stylowo stworzony tył pojazdu – zaokrąglone blachy i designerskie lampy, to tylko kilka elementów, które w mgnieniu oka ucieszą nasz wzrok. Jeśli chcemy zaznać więcej tego typu rozkoszy to musimy się dokładnie przyjrzeć. Powiedzenie: „Im dalej w las, tym więcej drzew” ma swoje odzwierciedlenie również w tym przypadku. Dlaczego? Ano, dlatego, że prawdziwą wisienką na torcie ciała Ypsilona 0.9 są jego detale. Środkowe słupki okraszone zostały symbolem modelu, dwukolorowe nadwozie nadaje samochodowi charakteru, – a to oczywiście nie wszystko. Dość powiedzieć, że klamki ukryte w iście „szerlokowskim” stylu sprawiają wrażenie, jakoby pojazd był trzydrzwiowy. Właśnie dlatego wiele osób daje się nabrać na ten manewr. Pamiętajmy jednak- Ypsilon jest pięciodrzwiowy.

A w środku równie kusząco?

Jeszcze przed wejściem do środka jesteśmy głodni wrażeń i przeżyć, a nie zapominając o powiedzeniu „apetyt rośnie w miarę jedzenia” automatycznie otwieramy drzwi. W końcu zewnętrzna stylistyka bądź, co bądź zrobiła na nas pozytywne wrażenie, ba, zaskoczyła nas, podnosząc sobie równocześnie poprzeczkę bardzo wysoko.
Do sedna sprawy przejdźmy. W środku również spotkamy się z designerskim wykończeniem – czarna jak heben tapicerka, na tle, której znajdziemy centralnie umiejscowione zegary. Warto również zwrócić uwagę na naprawdę przyjemną dla oka, a także świetnie sprawdzającą się w trakcie prowadzenia kierownicę. Poniżej zegarów znajdziemy zaś wielofunkcyjny odtwarzacz oraz klimatyzację automatyczną, a w ich okolicy zauważymy również nienaturalnie wysoko umieszczony lewarek.
Nie możemy zapomniec o nowoczesnej nawigacji będącej na naprawdę wysokim poziomie. Ypsilon wyposażony w system TomTom Live gwarantuje nam ominięcie najbardziej zatłoczonych tras, a także zaplanowanie naszego wypadu w sposób perfekcyjny – tycząc najdogodniejszą dla kierowcy i pasażerów trasę.

Silnik pod lupą

Silnik? Silniki. Przecież mamy do wyboru aż trzy jednostki napędowe i to właśnie od nas zależy, co wybierzemy. Do wyboru mamy turbodiesela o pojemności 1,3 litra, wolnossącyy 1,2 w benzynie, a także dwucylindrowy silnik benzynowy o pojemności 875 ccm. Ten ostatni w kolaboracji z niewielką turbosprężarką daje nam 85 koni mechanicznych. Kulminacyjny moment obrotowy to 145 Nm przy 2000 obrotów na minutę.
Producent zapewnia ultra niewielkie spalanie w Ypsilonie. Jednak jak jest w rzeczywistości? Otóż z obiecanych pięciu litrów benzyny w mieście, pojazd z chęcią wypija blisko siedem i pół litra. Na trasie zaś z obiecanych czterech litrów robi się jednak sześć.

Podróż

Pierwsze chwile z Ypsilonem mogą zszokować. A co dokładnie? Już od samego początku pojazd szokuje. Przekręcając po raz pierwszy kluczyki w stacyjce możemy usłyszeć nieco niemiły i przestarzały dźwięk. Przestarzały, dlatego, że towarzyszył on kierowcą takich klasowych pojazdów jak chociażby Fiat 126p czy ten Cinquecento 700. Dodatkowo możemy mieć do czynienia z wibracjami. W tym miejscu trzeba też wspomnieć o tym, że abyśmy w ogóle wystartowali musimy zadziałać dużą siłą na pedał gazu – na pewno większą niż w przypadku standardowego czterocylindrowego samochodu. Początek współpracy z samochodem bywa niemrawy – przede wszystkim z uwagi na występowanie niemiłego dźwięku i wibracji. Jednakże już kilka minut jazdy zapoznawczej i z samochodem będziemy za pan brat. Musimy wpierw przebrnąć przez katusze, aby ostatecznie cieszyć się z prowadzenia samochodu.

Słowem podsumowania

Nowoczesny Ypsilon idealnie trafia w segment rozrastających się małych samochodów klasy Premium. Wprowadza w niego powiew świeżości, dzięki czemu klienci będą mieli naprawdę, w czym wybierać. Styl i wygląd to argumenty przemawiające za nim – nie sposób przejść koło nich obojętnie. Problem tutaj będą mieć panie, które z pewnością urzeknie wygląd samochodu. Zarówno płeć piękna, jaki mężczyzni powinni pamiętać o tym, aby trzymać się z dala od silnika TwinAir – głośno i nieprzyjemnie pracującego.
Ceny wahają się od 45 do 60 tysięcy złotych.

Dane techniczne samochodu

  • Silnik:
  • Benzyna
  • Pojemność silnika:
  • 875 cm3
  • Moc maksymalna:
  • 85KM @ 5500
  • Skrzynia biegów:
  • Manualna, 5-biegowa
  • Typ napędu:
  • Przedni
  • Pojemność bagażowa:
  • 217 l
  • Zbiornik paliwa:
  • 40 l
  • Typ nadwozia:
  • Hatch-back
  • Ilość miejsc / drzwi:
  • 5/5
  • Wymiary:
  • 3841/1875/1666 mm
  • Rozstaw osi:
  • 2388 mm
  • Masa własna / ładowność:
  • 975 / 535 kg

Osiągi

  • Spalanie:
  • 7,3 / 5,8 / 6,5 l / 100km
  • Emisja CO2:
  • brak danych
  • Prędkość maksymalna:
  • 176 km / h
  • Przyspieszenie:
  • 11,9 s

Gwarancja / Cena

  • Gwarancja mechaniczna:
  • 2 lata
  • Gwarancja perforacyjna:
  • brak danych
  • Cena wersji podstawowej:
  • 44,900 zł
  • Cena wersji testowanej:
  • 63,900 zł

Redaktor: Marcin Kot / Zdjęcia: Michał Woliński
Kopiowanie i rozpowszechnianie bez zgody redakcji zabronione!