Słownik pojęć motoryzacyjnych

Słownik pojęć motoryzacyjnych Nie wiesz co oznacza ABS, ESP bądź inne pojęcie z dziedziny motoryzacji?
Poszerz swoją wiedzę dzięki naszemu słownikowi!
Liczba pojęć zawartych w słowniku: 771.

PÓŁAUTOMATYCZNA SKRZYNIA BIEGÓW

Ogólne określenie skrzyni biegów, w której część czynności związanych ze l zmianą biegów jest zautomatyzowana. Istnieją dwa podstawowe rodzaje półautomatów: z automatycznym sprzęgłem i ręcznym j wyborem przełożenia oraz z automatycznym załączeniem przełożenia uruchamianym przez naciśnięcie i puszczenie sprzęgła. i W pierwszym, najpowszechniejszym przypadku praca sprzęgła jest zautomatyzowana i i zmiana biegów odbywa się tylko poprzez i odpuszczenie gazu i przesuwanie lewarka i w odpowiednie położenie. W podstawowym j rozumieniu więc półautomat to skrzynka j całkowicie mechaniczna, konstrukcyjnie i identyczna z tzw. manualną skrzynią biegów, tylko sposób wybierania lub załączania i przełożeń jest inny. Pierwsze półautomatyczne skrzynie biegów i pojawiły się już w roku 1917 w amerykańskiej konstrukcji nieistniejącej dziś marki i Premier. Wybór biegu odbywał się na drodze elektromagnetycznej. W roku 1936 Wili hełm Maybach w swym sławnym modelu i Zeppelin zastosował 6-stopniową skrzynię biegów, tzw. preselekcyjną, w której przesunięcie łopatki przy kierownicy pomiędzy położeniami N-1-2-3-4-5-6 oznaczało wybór kolejnego biegu. Włączał się on z chwilą, gdy kierowca puścił na chwilę gaz. Wówczas powstające w kanale dolotowym silnika ciśnienie zwrotne powietrza kierowane było na siłownik dokonujący załączenia biegu. W najnowszych konstrukcjach (np. typu Selespeed w Alfie Romeo czy SMG w BMW) stosowane są systemy blisko spokrewnione z technikami rodem z samochodów wyścigowych i rajdowych. Tu zmiana biegu odbywa się dzięki elektronicznemu sterownikowi, ale wyłącznie sekwencyjnie -każde poruszenie lewarkiem lub przyciskiem włącza bieg wyższy lub niższy, tylko po kolei - nie można np. zredukować bezpośrednio z biegu piątego na drugi. Nowoczesne półautomatyczne skrzynie biegów najczęściej są wyposażone również w funkcję całkowicie automatycznego wybierania i zmieniania przełożeń oraz różne tryby jazdy (sportowa, ekonomiczna, zimowa itp.).