Dacia Logan VAN 1.6 Confort

Dacia Logan VAN 1.6 Confort

Wstęp

Rozkręcasz właśnie swój pierwszy interes? Twój budżet jest ograniczony i poszukujesz auta w relacji „dużo za niedużo”, nie przywiązując przy tym zbyt dużej uwagi do wyglądu?

Jeśli tak to najlepszym rozwiązaniem będzie zainwestowanie we francusko – rumuńskiego „dostawczaka”, Dacie Logan Van 1.6 Confort. Mimo, że jego bryła i osiągi nie rzucą nas na kolana, tak przestronność i funkcjonalność momentalnie zwali nas z nóg. Powinniśmy spojrzeć na ten samochód pod kątem małych i średnich przedsiębiorców, dla których to właśnie powstają takie auta.

Stylistyka

Tak jak już wspominałem, na temat design’u, nie ma się co za bardzo rozpisywać. Natomiast warto skupić się na pomysłowości jego projektantów, którzy bardzo dużą uwagę przywiązali do tego, żeby jak najbardziej ułatwić życie jego przyszłym użytkownikom.


Niestandardowo zacznijmy od tyłu Logana. Do paki możemy się dostać poprzez dwuskrzydłowe drzwi tylne. Posiadają one trzystopniową regulację otwarcia – 40, 90 i 180 stopni. Po otwarciu dowiemy się, dlaczego właśnie jest on taki przestronny. Dacia Logan bardzo serdecznie przywita swój przyszły załadunek z otwartymi „ramionami” pojemnością aż 2500 litrów i długością paki – 1940 mm. Imponujący wynik, prawda? Maksymalny ciężar jaki możemy przewieść Dacią Logan, jak informuje nas producent, to 800kg. Podłoga ogromnego kufra, została wyposażona w kanały odpływowe (na wypadek jakiejś awarii z płynnym towarem). Jeśli chcielibyśmy zapewnić naszemu załadunkowi trochę stabilności to znajdziemy także 6 uchwytów do zamocowania towaru. Żeby tego było mało, to nie jest jedyna droga do tej ogromnej przestrzeni. Mniejsze gabaryty możemy zapakować na tył poprzez drzwi boczne, które zostały zamontowane z obydwu stron Dacii. Niestety nie są to drzwi przesuwne, ale nie zachowujmy się jak rozkapryszone dzieci. Przecież nie szukamy drogiego samochodu, nieprawdaż? Więc po co dodatkowo podnosić koszta.


Pomiędzy kabiną pasażerską a przestrzenią ładunkową mamy przegrodę wykonaną z laminatu zbrojonego włóknem szklanym co zapewnia nam w upalne dni, możliwość szybszego schłodzenia kabiny.

Wyposażenie

Należałoby teraz wspomnieć o tym jaki komfort producenci francusko – rumuńskiego koncernu Dacii, zapewniają jego najważniejszym pasażerom. Jak nie trudno się domyśleć, nie możemy się tutaj spodziewać nie wiadomo czego. To auto ma nam przecież służyć przede wszystkim w firmie do ciężkiej „harówy”. Gdy zajmiemy tylko miejsce w fotelu zostaniemy miło zaskoczeni. Na pewno nie jeden z kierowców doceni wygodę, jaką zapewnia nam Dacia za swoimi sterami w długiej, pełnej kolein podróży. Naszym „czasoumilaczem” będzie także seryjnie zamontowane radio Blaupunkt z funkcją odtwarzania plików w formacie MP3. Jeżeli poczujemy, że chodź przez chwilę jest nam za ciepło to możemy skorzystać z bardzo dobrze działającej manualnej klimatyzacji. Niestety, żeby otworzyć szybę musimy posłużyć się poczciwą korbką, a ustawienie lusterek także będzie wymagało od nas trochę gimnastyki. Za to znajdziemy na konsoli środkowej uchwyty na kubki czy też będziemy mogli zamknąć się w swoim Vanie dzięki centralnemu zamkowi.

Zapoznawanie się z obsługą kokpitu przez dłuższy czas? Na szczęście nie grozi nam to w tym samochodzie. Obsługa kokpitu w Dacii Logan Van jest bardzo prosta, a po krótkiej chwili będzie wręcz intuicyjna.
Lecz ten samochód, jak każdy inny, również posiada pewną wadę. Ale nie ma się co martwić, to nic wielkiego, mianowicie brak miejsca, w którym moglibyśmy schować dokumenty w formacie A4. Byłoby to bardzo przydatne zwłaszcza, że jest to samochód przeznaczony dla przedsiębiorców, a wieczne trzymanie dokumentów na fotelu pasażera czy porozrzucanych po podłodze może denerwować. Szkoda, że producent nie pomyślał tutaj nad rozwiązaniem podobnym do tego zastosowanego w Citroenie Berlingo. Tyle, że tutaj zamiast umieszczać półkę nad głową kierowcy można było takie miejsce wygospodarować na przegrodzie za fotelem pasażera lub stworzyć szufladę pod fotelem.
Warto natomiast wspomnieć, że niedawno za swoją przestronność i pakowność, cenę i inne pozostałe dobra, Dacia Logan Van w konkursie Perły Rynku FMCG została ogłoszona najlepszym samochodem dostawczym. A to wszystko dzięki trzyletniej gwarancji i prostocie obsługi, co w porównaniu z „naszpikowanymi” elektroniką konkurentami, dobrze rokuje na przyszłość.

Silnik i właściwości jezdne

Biorąc pod uwagę zakup Dacii Logan Van wyposażoną w silnik prosto z koncernu Renault, 1.6 l. 8V 84KM, należałoby rozważyć wybranie właśnie testowanej przez nas opcji
z wbudowanym seryjnie odtwarzaczem. Powód? Hałas jaki robi we wnętrzu dla niektórych może być uciążliwy. Na zewnątrz również będzie on słyszalny, szczególnie kiedy dodatkowo załączy się wentylator chłodnicy. Swoje przysłowiowe „pięć groszy” ma w tym skrzynia biegów, a dokładniej dostosowane do gabarytów i przeznaczenia Logana Van długość jej przełożeń. Mimo, iż jest ona precyzyjna i pracuje bez zarzutów tak długie przełożenia zmuszają nas do wkręcania silnika na wysokie obroty. Lecz w tego typu autach, zestopniowanie w taki oto sposób skrzyni, jest wręcz nieuniknione żeby można było w pełni wykorzystać możliwości załadunkowe Dacii. Na szczęście, w tej kategorii aut jest to
w zasadzie norma, więc ten aspekt w końcowej ocenie nie odegra znaczącej roli.

Rzućmy teraz okiem na spalanie. Jak się okazuje producent, ani nie zaniżył, ani nie zawyżył wyników spalania Dacii, a rezultat nie jest zachwycający bo średnie spalanie wyniosło
aż 8,2 l/100km.
W czasie jazdy Dacia Logan Van poza wspomnianymi, wyżej efektami dźwiękowymi wydawanymi w czasie jazdy oraz lekkimi wibracjami wyczuwalnymi pod pedałem gazu, nie zaskakuje nas w żaden inny sposób. Potwierdza jedynie dobre opinie kierowane pod adresem swoim i swoich „kompanów”. Praca zawieszenia również stoi na dość dobrym poziomie. Jest ono zestrojone nieco sztywniej w porównaniu z wersją osobową. Układ kierowniczy to
tzw. standard w wykonaniu Dacii. Umiarkowana precyzja prowadzenia połączona z niezbyt silnie działającym wspomaganiem kierownicy oraz lekko działająca skrzynia biegów daje nam całkiem niezły komfort jazdy w samochodzie za taką cenę.

Podsumowanie

Należałoby teraz w paru zdaniach podsumować wszystkie nasze spostrzeżenia dotyczące testowanej Dacii Logan Van. Tak jak wspominałem na początku, mimo że pod względem wyglądu i tego co nam oferuje, w porównaniu do swoich konkurentów, Logan nie zachwyca. Za to śmiało, rumuński producent może szczycić się oferowaną ceną. Kwota, jaką trzeba zapłacić za testowany model to 39.560 zł, ale to nadal ok. 15 tys. mniej niż potencjalny kupiec miałby zapłacić za samochód dostawczy innej marki. Dlatego też Dacia Logan Van 1.6 Confort to jedna z najbardziej korzystnych, jak nie najkorzystniejszych opcji zakupu nowego samochodu dla wschodzących czy też istniejących już przedsiębiorców.

Dane techniczne samochodu

  • Silnik:
  • Turbodiesel
  • Pojemność silnika:
  • 1461 cm3
  • Moc maksymalna:
  • 84KM @ 3750
  • Skrzynia biegów:
  • Manualna, 5-biegowa
  • Typ napędu:
  • Przedni
  • Pojemność bagażowa:
  • 2500 l
  • Zbiornik paliwa:
  • 50 l
  • Typ nadwozia:
  • Mini VAN
  • Ilość miejsc / drzwi:
  • 2/5
  • Wymiary:
  • 4450/1740/1640 mm
  • Rozstaw osi:
  • 2905 mm
  • Masa własna / ładowność:
  • 1206/800 kg

Osiągi

  • Spalanie:
  • 6,0/5,0/5,4 l/100km
  • Emisja CO2:
  • 141 g / km
  • Prędkość maksymalna:
  • 163 km / h
  • Przyspieszenie:
  • 14,3 s

Gwarancja / Cena

  • Gwarancja mechaniczna:
  • 3 lata lub 100000 km
  • Gwarancja perforacyjna:
  • 6 lat
  • Cena wersji podstawowej:
  • 33 300 zł
  • Cena wersji testowanej:
  • 43 500 zł

Redaktor: Michał Woliński / Zdjęcia: Michał Woliński
Kopiowanie i rozpowszechnianie bez zgody redakcji zabronione!