Hyundai Veloster 1.6 GDI 140KM Premium

Hyundai Veloster 1.6 GDI 140KM Premium

Słowem wstępu

W ciągu ostatnich lat obserwujemy rosnącą modę producentów na zacieranie granic między klasami aut. Południowokoreański koncern Hyundai pragnie zatrzeć tę granicę jeszcze bardziej oferując subkompaktowy samochód klasy coupe o nadwoziu typu hatchback. Następca modelu Hyundai Coupe, który dzisiaj Państwu prezentujemy to zaprezentowany w 2011 roku Veloster. Model wyróżnia się tym, że tylne drzwi ma tylko z jednej, prawej strony auta.

Pierwszy kontakt

Z pozoru auto wygląda na typowego coupe`ka, brak jednych tylnych drzwi nie jest zauważalny przez postronne osoby i to chyba główny minus. Auto, które dzięki rozwiązaniu 2+1 miało stać się wyjątkowe, nie eksponuje tej cechy w sposób ponadprzeciętny. Sylwetka samochodu jest agresywna. Liczne przetłoczenia karoserii, ciekawy design felg oraz niestandardowy wygląd reflektorów przednich przyćmiewa braku jednych drzwi w tylnej części auta. Veloster wpisuje się w lifting całej gamy modeli ze stajni Hyundaia. Większość elementów znamy z pozostałych modeli koncernu. Najwięcej cech wspólnych ma z poliftingową i20`ką.

Wnętrze

Usiądźmy za kierownicą naszego krążownika. Pierwsze skojarzenia? Deska rozdzielcza została praktycznie w całości „zapożyczona” z nowego Focusa, niestety widzimy wiele podobieństw. Zaczynając od wszystkich kratek nawiewów kończąc na przetłoczeniach plastikowych elementów ów deski. Mimo tego, umiejscowienie każdego elementu jest na tyle intuicyjne, że bez zbędnego błądzenia trafimy do każdej funkcji oferowanej przez ten model. Na wyposażeniu znajdziemy między innymi podajnik pasa bezpieczeństwa kierowcy (drzwi kierowcy są większe ze względu na brak tych za nim), podparcie odcinka lędźwiowego w fotelu kierowcy. Dla naszej wygody auto zostało wyposażone w bezkluczykowy system uruchamiania start/stop. Automatyczna klimatyzacja jest elementem standardowego wyposażenia, brakuje natomiast systemu nawigacji satelitarnej (jednak możemy doposażyć nasz wymarzony samochód o nią przy zakupie).  Ilość miejsca na przednich fotelach jest wystarczająca, gorzej jest z tyłu. Jest tam po prostu ciasno i nisko, no ale to w końcu coupe (czy hatchback?).

Pod maską

Testowany egzemplarz napędzany jest czterozaworowym silnikiem benzynowym o pojemności 1,6 litra i mocy 140 koni mechanicznych. Puki co to jedyna dostępna na rynku jednostka napędowa, niedługo do salonów trafi wersja o mocy 210 KM i tej samej pojemności. Moim zdaniem obecna moc auta jest wystarczająca jak na jego właściwości jezdne. Autem nie prowadzi się zbyt pewnie przy prędkościach autostradowych. Nasze auto wyposażone zostało w manualną, 6 biegową przekładnie. Biegi wchodzą płynnie i precyzyjnie. Istnieje możliwość konfiguracji auta wraz z 6 biegową automatyczną skrzynią biegów DCT. Hyundai Veloster posiada napęd na przednią oś i to jedyna możliwość w tym zakresie. Średnie spalanie testowanego modelu to niecałe 8 litrów na 100km w trybie miejskim oraz lekko ponad 5 w trasie.

Podsumowanie

Samochód południowokoreańskiego producenta wyposażony w 3 drzwi. Czapki z głów przed osobą, która wpadła na tak niekonwencjonalny pomysł. Projektant, który to wymyślił z pewnością zostałby wyśmiany w większości europejskich koncernów. Mam wrażenie, że daleki wschód ma wiele pomysłów, które niejednokrotnie jeszcze nas zaskoczą. Ale czy dzięki nim, auta te znajdą swoich nabywców na naszym konwencjonalnym kontynencie? Myślę, że będzie ich coraz więcej. Rynek nie lubi próżni. Veloster przetarł szlak asymetrycznych kompaktów, kto następny pójdzie tą drogą?

Dane techniczne samochodu

  • Silnik:
  • Benzyna
  • Pojemność silnika:
  • 1591 cm3
  • Moc maksymalna:
  • 140KM @ 6300
  • Skrzynia biegów:
  • Manualna, 6-biegowa
  • Typ napędu:
  • Przedni
  • Pojemność bagażowa:
  • 320 l
  • Zbiornik paliwa:
  • 50 l
  • Typ nadwozia:
  • Hatch-back
  • Ilość miejsc / drzwi:
  • 4/3
  • Wymiary:
  • 4220/1790/1399 mm
  • Rozstaw osi:
  • 2650 mm
  • Masa własna / ładowność:
  • 1185/515 kg

Osiągi

  • Spalanie:
  • 7,8/5,1/6,1 l / 100km
  • Emisja CO2:
  • 142 g / km
  • Prędkość maksymalna:
  • 201 km / h
  • Przyspieszenie:
  • 9,7 s

Gwarancja / Cena

  • Gwarancja mechaniczna:
  • 5 lat
  • Gwarancja perforacyjna:
  • 5 lat
  • Cena wersji podstawowej:
  • 83 500 zł
  • Cena wersji testowanej:
  • 96 500 zł

Redaktor: Michał Woliński / Zdjęcia: Jan Pisula
Kopiowanie i rozpowszechnianie bez zgody redakcji zabronione!