Mitsubishi ASX 1.8 DI-D MIVEC 2WD Invite

Mitsubishi ASX 1.8 DI-D MIVEC 2WD Invite

Wstęp

Koncern Mitsubishi długo kazał nam czekać na ten model. Koncepcyjna wersja małego crossovera zaprezentowana została 10 lat temu. Auto na swój debiut czekało aż do 2010 roku, kiedy to zostało zaprezentowane na genewskim salonie. Był to jeden z ciekawszych debiutów wystawy. Nazwa seryjnie produkowanego crossovera nie zmieniła się od czasu prezentacji koncepcyjnego modelu, ASX – Active Smart (X)Crossover. Na rynku japońskim model znany jest także pod nazwą RVR. Projektanci do budowy małego crossovera skorzystali z rozwiązań znanych i funkcjonujących już w modelu Mitsubishi Outlander, który jest starszym i większym bratem testowanego dziś modelu ASX. Przyjrzyjmy się bliżej atutom tego auta.

Stylistyka

Zewnętrzna stylistyka tego auta idealnie wpasowuje się w nową linię Mitsubishi. Przód auta prezentuję się bardzo groźnie i agresywnie, a to za sprawą dużego grilla w stylu Jet-Fighter wraz z odważnie nakreśloną linią świateł. Japoński styl tego auta przedstawia zadziorna linia oraz wiele wymownych detali. Wygląd zewnętrzny idealnie wyraża osobowość auta. Dopełnieniem samej linii jest kolor lakieru, intensywny błękit perfekcyjnie podkreśla charakter auta. Przednie, wrogo zerkające reflektory oraz unikalny kształt atrapy chłodnicy przedstawiają to auto jako agresora. Jak i w większości samochodów typu SUV tak i w tym samochodzie zamontowane zostały plastikowe osłony podkreślające terenowy wizerunek auta oraz chroniące lakier przed porysowaniami o leśne gałązki. W przednim zderzaku wygospodarowane zostało miejsce na reflektory halogenowe otoczone chromowaną obwódką. Teraz przyjrzyjmy się tyłowi auta. Klapa bagażnika posiada ciekawe przetłoczenia, zakończona jest w górnej części delikatną lotką. Przymrużone klosze lamp tylnych oraz smukłe przetłoczenia zapamiętane zostaną przez nie jednego uczestnika ruchu, którego ASX wyprzedzi. Zgrabna linia boczna, efektowne przetłoczenia na drzwiach oraz stylowe dziesięcioramienne felgi ze stopów metali lekkich uwydatniają wyjątkowo udany wygląd stylistyczny tego modelu.

Wyposażenie

W przeciwieństwie do wyglądu zewnętrznego, wnętrze testowanego przez naszą redakcję Mitsubishi jest nudne oraz ponure. Producent proponuje nam estetyczny i ergonomiczny wygląd. Deska rozdzielcza o klasycznym układzie oraz dobrym dobraniu materiałów sprzyjają prostej obsłudze poszczególnych elementów auta. W jej centralnej części znajdziemy skromny wyświetlacz RDS, przyciski sterowania radiem oraz pokrętła klimatyzacji. Multimedialna kierownica została obszyta miękką, wysokiej jakości skórą, dzięki czemu dobrze wpasowuje się w dłoń pozwalając pewnie prowadzić auto jak również sterować zestawem audio. Budowa kierownicy pozwala na jej wszechstronna regulację, co przekłada się na komfort podróży nawet w dalekich trasach. Powiększone lusterka oraz inteligentne czujniki parkowania zapewniają bezpieczeństwo manewrowania, które nie należy do prostych samochodem o większych gabarytach w stosunku do kompaktowego auta. Naszą uwagę przykuły zegary, które są bardzo czytelne. Między nimi znajdziemy ekran komputera pokładowego, prezentującego informacje o aktualnym stanie auta. Mitsubishi ASX posiada wiele skrytek oraz schowków, dodatkowe uchwyty na kubki. Dzięki nim wszystkie przedmioty znajdują się w bezpiecznych miejscach. Optymalnie wyprofilowane fotele gwarantują wygodną podróż. Zapewniają także dobre trzymanie boczne. Jedynym mankamentem jest ich miękkość, przy dłuższych trasach możemy liczyć na delikatne bóle kręgosłupa. Ilość miejsca w drugim rzędzie siedzeń zaspokoi w zupełności pasażerów. Pojemność bagażnika nie jest zachwycająca, to tylko 442 litry. Jednak na weekendowy wyjazd czy tygodniowe zakupy na pewno ilość miejsca na bagaże będzie wystarczająca. Wersja Invite, którą testowaliśmy w standardzie wyposażona jest w czujnik deszczu, elektrycznie sterowane oraz podgrzewane lusterka boczne, elektryczny immobiliser, funkcję Welcome Home, szyby boczne sterowane elektrycznie z systemem zapobiegającym przycięciu, funkcję tempomatu wraz ze sterowaniem w kole kierownicy oraz popularne ostatnimi czasy mocowanie fotelików dziecięcych Isofix. Lista wyposażenia dodatkowego jest ogromna. Oznacza to, że producent bardzo dobrze dba o potrzeby klientów.

Silnik i właściwości jezdne

Jednostką napędową testowanego przez naszą redakcję Mitsubishi ASX jest silnik wysokoprężny o pojemności 1.8 litra oraz mocy 150 KM. Jest to nowoczesna konstrukcja wyposażona w układ zmiennych faz rozrządu oraz zawory o zmiennym skoku. Dzięki temu silnik jest lżejszy oraz charakteryzuje się zmniejszoną emisją dwutlenku węgla. Silnik jest bardzo dynamiczny, czuć dokładnie wszystkie z tych 150 KM. Auto do osiągnięcia prędkości 100 km/h potrzebuję 10,5 sekundy. Elementem sterującym pracą silnika jest sześciobiegowa manualna skrzynia biegów. Przełożenia są precyzyjne. Minusem jest kiepskie wygłuszenie komory silnika, przy większych prędkościach jego dźwięk staje się może nie tyle denerwujący co na pewno przeszkadzający. Mimo swoich gabarytów, Mitsubishi ASX nie jest autem paliwożernym. W cyklu pozamiejskim, jadąc stałą prędkością, możemy osiągnąć wynik spalania na poziomie poniżej 5 litrów na przejechane 100km. Średnie spalanie w cyklu miejskim jest o 2 litry większe, jednak nie przekracza granicy 7 litrów na 100km. Zawieszenie auta jest sztywne. Dobrze wpływa to na stabilną jazdę, auto idealnie trzyma się swojego toru.

Podsumowanie

Reasumując jeżeli chcemy zostać właścicielem samochodu typu Crossover to Mitsubishi ASX będzie idealnym kandydatem. Auto od pojawienia się na rynku sporo namieszało w swoim segmencie. Wersja testowana przez naszą redakcję to koszt prawie 95 tysięcy zł. Nie jest to wygórowana cena za auto z tego segmentu z takim wyposażeniem. Szczerze polecamy.

Dane techniczne samochodu

  • Silnik:
  • Turbodiesel
  • Pojemność silnika:
  • 1798 cm3
  • Moc maksymalna:
  • 150KM @ 4000
  • Skrzynia biegów:
  • Manualna, 6-biegowa
  • Typ napędu:
  • Przedni
  • Pojemność bagażowa:
  • 419 l
  • Zbiornik paliwa:
  • 63 l
  • Typ nadwozia:
  • Crossover
  • Ilość miejsc / drzwi:
  • 5/5
  • Wymiary:
  • 4295/1770/1615 mm
  • Rozstaw osi:
  • 2670 mm
  • Masa własna / ładowność:
  • 1460/600 kg

Osiągi

  • Spalanie:
  • 6,9/4,9/6,0 l / 100km
  • Emisja CO2:
  • 145 g / km
  • Prędkość maksymalna:
  • 200 km / h
  • Przyspieszenie:
  • 10,5 s

Gwarancja / Cena

  • Gwarancja mechaniczna:
  • 3 lata lub 100000 km
  • Gwarancja perforacyjna:
  • 12 lat
  • Cena wersji podstawowej:
  • 89 340 zł
  • Cena wersji testowanej:
  • 94 640 zł

Redaktor: Michał Woliński / Zdjęcia: Michał Woliński
Kopiowanie i rozpowszechnianie bez zgody redakcji zabronione!