Citroen C4 1.6 e-HDi 110KM Airdream Exclusive

Citroen C4 1.6 e-HDi 110KM Airdream Exclusive

Wstęp

Klasa kompakt to specyficzna część rynku samochodowego. Auto pozycjonowane w tym segmencie musi spełniać szereg często trudnych do pogodzenia wymagań: musi być na tyle przestronne, by pomieścić przynajmniej cztery dorosłe osoby i przewieźć ich bagaż – ale również na tyle zwinne i krótkie, by bez problemu dopasować się do miejskiej dżungli. Niektórzy dodatkowo od auta oczekują komfortu, niektórzy wręcz przeciwnie – traktują auta kompaktowe jako ideał sportowej zabawki. Przy okazji, auto powinno być tanie w eksploatacji i z niewygórowaną ceną. A wygląd? Tutaj już pełna dowolność. Każdy powinien znaleźć w tym segmencie coś dla siebie.

Poprzedni Citroen C4 aspirował do miana kompaktowego sportowca, powstała nawet jego rajdowa odmiana. Był dość twardo zawieszony, a jego wygląd nie przypadł do gustu wielu klientom. Nie sprzedał się zbyt dobrze, a powodzenie w tym segmencie jest kluczowe dla wielu producentów. Jaki jest jego następca? Zupełnie inny.

Stylistyka

Nowy model cechuje się dużo mniej awangardowym wyglądem. Jest spokojny i neutralny dla oka. Z pewnością nie wyprze się swego rodowodu – harmonijnie wpisuje się w obecny trend stylizacyjny projektantów Citroena. Przód nawiązuje do większego C5, ale nie mogę wyzbyć się wrażenia, że nie tylko on był tu inspiracją – kształt reflektorów bardzo przypomina malucha koncernu z Ingolstadt, Audi A1.

Auto jest proporcjonalne i zgrabne, choć nie potrafię znaleźć w nim elementów jednoznacznie wyróżniających je z tłumu pozostałych kompaktów. W porównaniu do poprzednika, obecna stylistyka ma być ponadczasowa i wolniej się starzeć. Z pewnością zwrócicie uwagę na ciekawe i wyjątkowe wzornictwo aluminiowych felg – to właśnie ten element dodaje nowemu C4 najwięcej charakteru.

Wnętrze

Przyznam, że nie spodziewałem się aż tak atrakcyjnego wnętrza. O ile wygląd zewnętrzny samochodu nie rzuca się raczej w oczy, o tyle środek ma swój niepowtarzalny charakter. Jest tutaj przytulnie i wygodnie, może bardziej z przodu niż z tyłu, gdzie troszeczkę brakuje przestrzeni na nogi i stopy. Bardzo spodobała mi się stylizacja deski rozdzielczej, z charakterystyczną, pofalowaną częścią od strony kierowcy.

Na pochwałę zasługuje również jakość wykończenia wnętrza. Materiały są przyjemne w dotyku, tworzywo z którego wykonano deskę rozdzielczą jest miękkie. Wszystko zostało dobrze spasowane, nic tutaj nie trzeszczy i sprawia wrażenie, że po dłuższej eksploatacji również nie będzie.

Przyzwyczajenia wymaga nauka obsługi wielu funkcji auta, szczególnie, jeśli używamy do tego przeładowanej przyciskami kierownicy. Przy okazji, ma ona trochę zbyt cienki wieniec i jest za duża. W testowanej wersji była pokryta skórą, natomiast dwupłaszczyznowa regulacja to standard w każdej. Co ciekawe, zrezygnowano z pomysłu nieruchomej centralnej części znanej z poprzednika. I dobrze.

Prawdziwym hitem w naszej redakcji okrzyknięte zostało gniazdko 230V ukryte w środkowym podłokietniku. W Citroenie będziemy mogli bez problemu naładować telefon zwykłą, domową ładowarką, jak również podgrzać obiad w mikrofalówce. I nawet jeśli umyślnie przesadzam, jest to wyposażenie bardzo praktyczne, rzadko spotykane w samochodach. Brawa za taki gadżet!

Dobrze prezentuje się zestaw zegarów z możliwością doboru koloru podświetlenia. Wskaźniki są cyfrowe, jedynie prędkościomierz jest również analogowy. Oczywiście, takie rozwiązanie to kwestia gustu, ale raczej nietrudno się przyzwyczaić. Ot, ma być nowocześnie.

Bagażnik ma pojemność 380 litrów, co jest bardzo dobrym wynikiem w tej klasie. Nie będzie problemów w wyjazdem na wakacje. Funkcjonalności wnętrza dopełnia zestaw przydatnych schowków.

Nowy Citroen C4 urzekł mnie wygodą podróżowania. Wnętrze rozpieszcza jakością w tej klasie, w schowkach zmieścimy wszystko, czego na co dzień możemy w samochodzie potrzebować, fotele są wygodne i nie nadwyrężają kręgosłupa w dłuższej trasie. Ba! Wyposażone są w funkcję ogrzewania i masażu! Co prawda nie zapewniają odpowiedniego trzymania bocznego, ale nie jest to wada w samochodzie nastawionym na komfort. Grunt, że w środku jest funkcjonalnie i przyjemnie, to wielki atut Citroena, pozycjonujący go w ścisłej czołówce klasy.

Właściwości jezdne

Silnik uruchamiamy tradycyjnie, obrotem kluczyka w stacyjce. Kultura pracy zachwyca – auto pracuje cicho, nie trzęsie się, w dodatku kabina jest doskonale wyciszona. Aż trudno uwierzyć, że pod maską pracuje diesel.

A jest to diesel niezwykle kulturalny! Jest cichy, spokojny i mało pije. Zachowuje się równie dobrze w mieście jak i w trasie, gdzie przy spokojnej jeździe potrafi spalić sporo poniżej czterech litrów. Przy tym wszystkim jest wystarczająco elastyczny. O jednostce napędowej nie można powiedzieć złego słowa – myślę, że to idealna propozycja dla tego auta.

Jeśli podobnie jak ja spodziewaliście się niskiej precyzji i małego „wyczucia” samochodu ze względu na jego wygodnicki charakter to… cóż, pozytywnie Was zaskoczę. Jest dobrze, oczywiście jak na auto zestrojone komfortowo. Citroena prowadzi się przyjemnie i precyzyjnie. Zastrzeżeń nie mam również do skuteczności hamulców, które łatwo wyczuć i sprawnie zatrzymują samochód. Zaznaczam jednak, że to w żadnym wypadku nie jest auto sportowe i nawet nie próbuje takiego udawać. W zamian oferuje ponadprzeciętnie dobre wybieranie nierówności oraz pracę zawieszenia na dziurawych nawierzchniach. Niezależnie od stanu jezdni, wygoda podróżowania Citroenem jest wyjątkowa.

Testowana przez nas wersja wyposażona była w zautomatyzowaną przekładnię, która umożliwia zarówno automatyczną jak i manualną zmianę biegów, przy pomocy łopatek umieszczonych przy kierownicy. Jest to wyposażenie standardowe tej wersji, co dodatkowo zwiększa komfort podróżowania, a w mieście jest wręcz wybawieniem.

Wyposażenie

Testowana przez nas wersja oferuje bardzo bogate wyposażenie, dodatkowo została uzupełniona o kilka dodatków, które windują jej cenę pod 90 tysięcy złotych, a to niestety sporo. Obecnie ceny nowej C4 zaczynają się już od 52 800 złotych w wersji z silnikiem bezynowym o mocy 95 koni i wyposażeniem podstawowym Attraction, gdzie w standardzie otrzymamy między innymi pełen zestaw poduszek, tempomat, dzieloną i składaną kanapę, manualną klimatyzację, wskaźnik optymalnej zmiany biegów oraz niezapiętych pasów. Niestety, na liście nie znalazło się ani radio, ani ESP, które powinno być już standardem w tej klasie. Co gorsza, wiele opcji dostępnych jest dopiero od wyższej wersji wyposażenia, co czyni zakup wersji podstawowej mało atrakcyjnym. Wersja z testowanym przez nas, świetnym dieslem to wydatek minimum 74 800 złotych, a w najbogatszej wersji o 5000 złotych więcej. Wtedy jednak otrzymamy kompletnie doposażony pojazd o bardzo długiej liście wyposażenia standardowego. W podanych przeze mnie kwotach uwzględniłem rabat.

Podsumowanie

Nie ukrywam, że nowy C4 bardzo przypadł mi do gustu. Obcowanie z nim to kojąca przyjemność, zarówno dzięki wysokiej jakości wykonania, jak i niezliczonych, wpływających na wygodę podróżowania dodatków. Jest o wiele lepszy od swojego poprzednika i stanowi realną alternatywę nawet dla najbardziej popularnych pojazdów w klasie. Citroen C4 jest przykładem na to, jak elastyczna stała się klasa kompaktów. Kiedyś niepodzielnie królował tutaj Golf, który pozostawał wzorem dla reszty stawki. Jednak te czasy minęły i zrobiło się o wiele ciekawiej. Citroen wyciągnął wnioski z niepowodzenia ostatniego modelu i tym razem zaoferował auto, które ma realną szansę na sukces.

Nowego C4 z silnikiem 1.6 e-HDi polecam wszystkim tym, którzy cenią komfortową, spokojną i oszczędną jazdę. To dobra oferta głównie dla osób, które wybierają lepiej wyposażone wersje. Jeśli do nich należysz i szukasz samochodu dla siebie, polecam odwiedzić najbliższy salon Citroena i umówić się na jazdę próbną, a także zaopatrzyć w komplet folderów reklamowych.

Dane techniczne samochodu

  • Silnik:
  • Turbodiesel
  • Pojemność silnika:
  • 1560 cm3
  • Moc maksymalna:
  • 110KM @ 3600
  • Skrzynia biegów:
  • Automatyczna, 6-biegowa
  • Typ napędu:
  • Przedni
  • Pojemność bagażowa:
  • 380 l
  • Zbiornik paliwa:
  • 60 l
  • Typ nadwozia:
  • Hatch-back
  • Ilość miejsc / drzwi:
  • 5/5
  • Wymiary:
  • 4329/1789/1489 mm
  • Rozstaw osi:
  • 2608 mm
  • Masa własna / ładowność:
  • 1365/445 kg

Osiągi

  • Spalanie:
  • 4,8/4,2/3,9 l / 100km
  • Emisja CO2:
  • 110 g / km
  • Prędkość maksymalna:
  • 190 km / h
  • Przyspieszenie:
  • 11,2 s

Gwarancja / Cena

  • Gwarancja mechaniczna:
  • 2 lata
  • Gwarancja perforacyjna:
  • 12 lat
  • Cena wersji podstawowej:
  • 52 800 zł
  • Cena wersji testowanej:
  • 89 900 zł

Redaktor: Łukasz Lampka / Zdjęcia: Michał Woliński
Kopiowanie i rozpowszechnianie bez zgody redakcji zabronione!