Wstęp
Gdy w 2005 roku debiutował jego poprzednik, Lexus RX 400h, w historii motoryzacji został otwarty nowy rozdział. Pierwszy średniej wielkości SUV o napędzie hybrydowym, a na dodatek takiej prestiżowej marki, jaką jest Lexus. Hybrydowy RX zaoferował swoim klientom rozwiązania znane z innych samochodów marki, jakimi są cicha jazda oraz pierwszorzędne wykonanie. Testowany przez naszą redakcję RX 450h reprezentuje następną generację japońskiego producenta.
Wśród zmian wprowadzonych w stosunku do poprzednika, RX 450h dysponuje większą ilością mocy, spadło natomiast zużycie paliwa. Testowany model dysponuje 295KM, czyli o 27 więcej niż auto poprzedniej generacji. Nasza hybryda jest szersza, bardziej muskularna, posiada większe koła oraz większą liczba poduszek powietrznych (w sumie jest ich teraz aż 10). Samochód wyposażony został w centralny zamek sterujący zapłonem oraz nowy komputer pokładowy, którym sterujemy myszkopodobnym kontrolerem.
Testowany egzemplarz jest cięższy od swojego poprzednika o około 180kg. Jednak ma to niewielki wpływ na dynamikę jazdy. Pracuje on w dalszym ciągu perfekcyjnie. W nowym modelu zmieniony został także układ kierowniczy oraz zawieszenie, które jest teraz nieco twardsze. Tak jak w poprzedniej generacji, hybrydowy silnik może pracować w trzech trybach: Na paliwie, na ogniwach elektrycznych lub na kombinacji obu tych trybów w zależności od warunków. Wtedy ogniwa w naszym samochodzie ładują się podczas przyśpieszania. Gdy zdejmiemy nogę z gazu, nasz samochód oszczędza paliwo, pracując jedynie na zasilaniu bateryjnym. RX 450h oferuję przyśpieszenie na podobnym poziomie do aut z silnikami V8 jednocześnie zapewniając najniższe zużycie paliwa w klasie luksusowych samochodów typu SUV.
Wyposażenie
Testowany samochód wyposażony został w 19 calowe felgi ze stopu metali lekkich, fotochromatyczne lusterka zewnętrzne, fotele przednie z elektryczną możliwością ustawienia na 10 sposobów, elektryczne ustawienie kierownicy. Deskę rozdzielczą zdobi dystyngowane drewno. W samochodzie zamontowano dziewięć głośników, system audio Mark Levinson Premium ze zmieniarką płyt CD a także sześć dodatkowych gniazd typu jack do podłączenia słuchawek. Lexus RX 450h, który testowaliśmy wyposażony był w pakiet Prestige w skład którego wchodzą skórzane siedzenia, szyberdach, elektrycznie podnoszoną tylną kanapę, interfejs iPod oraz pamięć fotela kierowcy. Pozostałymi elementami wyposażenia są ogrzewane/klimatyzowane siedzenia przednie, skórzana kierownica, przedłużenia siedzisk oraz ksenonowe reflektory. Auto posiada system nawigacji, który informuje o natężeniu ruchu w czasie rzeczywistym, kamery cofania oraz port Bluetooth. Testowana model zawierał ponadto światła typu LED, system Park Assist, system rozrywki, dwa ekrany w zagłówkach foteli przednich, aktywny tempomat a także system Pre-Collision, który redukuję następstwa wypadku drogowego.
Bezpieczeństwo
Lexus RX 450h jest wyposażony w przednie poduszki powietrza, pełnej długości boczne kurtyny powietrza oraz poduszki na kolana kierowcy i pasażera. Samochód posiada system utrzymania stabilności oraz kontroli trakcji, jak również ABS z asystentem hamowania, który pomaga uniknąć wypadku.
Wnętrze
Wnętrze Lexusa RX 450h wygląda perfekcyjnie. Prawdziwe drewno oraz skórzane wykończenia składają się na bogatą atmosferę. Nagłośnienie Mark Levinson wygrywa w porównaniu z konkurencyjnymi produktami innych producentów. System nawigacji posiada jeden z najbardziej przejrzystych interfejsów użytkownika. Jest bardzo intuicyjny. Oprócz poleceń głosowych, komputer pokładowy wykorzystuje nową technologię „Remote Touch”. Ekran dotykowy znany z poprzedniej generacji RX`a zastąpił myszkopodobny kontroler, który znajduje się na środkowej konsoli. Remote Touch jest bardzo intuicyjny i na ogół łatwiejszy w użyciu niż interfejsy oferowane przez konkurentów RX`a. Odchylane i przesuwane tylne siedzenia zapewniają pełny komfort siedzącym tam pasażerom. Tylna kanapa podzielona jest w stosunku 40/20/40, aby zoptymalizować zarówno komfort jak i elastyczność ładunkową.
Silnik i właściwości jezdne
RX 450h łączy w sobie 3,5 litrową benzynową jednostkę V6 z dwoma silnikami elektrycznymi. Testowany Lexus posiadający 295KM oraz bezstopniową skrzynie biegów osiąga prędkość 100km/h już po 7.9 sekundach. Czas zbliżony do benzynowej wersji RX 350. Średnie zużycie paliwa kształtuje się na poziomie 7 litrów na każde przejechane 100km. Auto pewnie pokonuje zakręty nawet przy większej prędkości. Podczas wyprzedzania auto wyciąga maksymalną moc ze wszystkich silników. Skutkuje to efektywnym i szybkim wykonaniem manewru. RX 450h jest zbyt miękki dla tych, którzy cenią sobie bardziej uduchowioną jazdę. Samochód potrafi osiągnąć prędkość 50km/h pracując jedynie w trybie elektrycznym. Dodatkowo dla zwiększenia oszczędności paliwa zastosowany został system Stop-and-go.
Podsumowanie
Testowany samochód wywarł na nas ogromne wrażenie. Oczywiście pozytywne. To, co marka Lexus potrafi zbudować na bazie obecnej wiedzy i doświadczeniach napawa oczy zachwytem. Jednak czy polski konsument jest gotowy na zakup hybrydowego auta za 370 tysięcy zł? Świadomy konsument na pewno tak, tych jeszcze nieświadomych możliwości tego samochodu zapraszam do salonów Lexusa na jazdę testową tym modelem.
Dane techniczne samochodu
- Silnik:
- Hybryda
- Pojemność silnika:
- 2456 cm3
- Moc maksymalna:
- benz. 249 KM @ 6000 obr./min, przedni el. 167 KM, tylny el. 68 KM
- Skrzynia biegów:
- Automatyczna, bezstopniowa
- Typ napędu:
- 4x4
- Pojemność bagażowa:
- 495/1570 l
- Zbiornik paliwa:
- 72 l
- Typ nadwozia:
- SUV
- Ilość miejsc / drzwi:
- 5/5
- Wymiary:
- 4755/1845/1670 mm
- Rozstaw osi:
- 2740 mm
- Masa własna / ładowność:
- 2200/500 kg
Osiągi
- Spalanie:
- 8,2/5,8/6,9 l/100km
- Emisja CO2:
- 148 g / km
- Prędkość maksymalna:
- 200 km / h
- Przyspieszenie:
- 7,6 s
Gwarancja / Cena
- Gwarancja mechaniczna:
- 3 lata
- Gwarancja perforacyjna:
- 12 lat
- Cena wersji podstawowej:
- 354 700 zł
- Cena wersji testowanej:
- 371 300 zł
Redaktor: Michał Woliński / Zdjęcia: Michał Woliński
Kopiowanie i rozpowszechnianie bez zgody redakcji zabronione!