Skoda Fabia II Style 1.2 HTP

Skoda Fabia II Style 1.2 HTP

Wstęp

Kolejnym modelem, który wzbogaca nasz nowo utworzony dział testów redakcyjnych jest mała przedstawicielka czeskiego koncernu. Skoda Fabia, będąca autem niezwykle popularnym na polskich drogach po bliższym kontakcie w rzeczywistości wydaje się być perfekcyjna, zwłaszcza dla klientów pożądających reprezentanta segmentu B. Pojazd zyskał uznanie dzięki ogromnemu zaangażowaniu inżynierów marki. Fabia pierwszy raz została zaprezentowana w 1999 roku na salonie samochodowym we Frankfurcie. Premiera drugiej generacji miała miejsce osiem lat później. Model powstał pod patronatem lidera motoryzacyjnego z dolnej Saksonii. Z Volkswagena pochodzą między innymi silniki i płyta podłogowa, którą Fabia dzieli także z Ibizą i Polo. Testowany egzemplarz nie został jeszcze objęty Faceliftingiem. W ofercie producenta znajduje się już odświeżona wersja, którą mieliśmy okazję poznać na tegorocznych targach w Genewie. Drobne korekty wprowadzono w wyglądzie zewnętrznym, jednak najważniejsze zmiany objęły elementy znajdujące się pod maską. Dzięki modernizacji auto cieszy się wyższym komfortem, oszczędnością i podniesionym poziomem bezpieczeństwa. W dzisiejszym artykule przedstawimy w sposób obiektywny wszystkie cechy, za pomocą których Skoda Fabia wzbiła się na szczyt.

Stylistyka

Czeski produkt w kwestii wyglądu zewnętrznego jest wyjątkowo urokliwy. Pięciodrzwiowy hatchback posiada magnetyczne wzornictwo, za sprawą którego szczególnie wyróżnia się na tle rywali. Auto jest proporcjonalne. Za jego zgrabność i kultowe kształty nadwozia odpowiadają nietuzinkowe formy komponentów składowych. Geometryczne, odważne linie karoserii w połączeniu z awangardowymi detalami, takimi jak zawadiackie reflektory, ekscentryczny, niemal płaski dach i niekonwencjonalne szyby boczne kreują charakterny image. Auto bez wątpienia wpada w oko i na długo pozostaje w pamięci. Zaokrąglona maska i zderzak dodają odrobiny subtelności, odpowiedzialnej za przyjazny wydźwięk stylistyczny. W przednim zderzaku zintegrowano reflektory przeciwmgielne z niezastąpioną funkcją doświetlania zakrętów. Przód auta zdobi klasyczna, stonowana atrapa ozdobiona chromem. Harmonijna linia boczna, geometryczne szyby oraz wyróżniające się na tle lakieru słupki podkreślają smukłą i za razem płynną konstrukcję nadwozia. Starannie dopieszczono również tył auta. Za sprawą ciekawie wyprofilowanej klapy bagażnika, reflektorów tylnych o śmiałej formie i drobnego spojlera Fabia staje się produktem intrygującym i wartym uwagi. Pojazd wyposażono w piętnastocalowe felgi ze stopu metali lekkich, co zdecydowanie sprzyja estetyce.

Wnętrze

Fabia reprezentuje segment B, tak więc można było spodziewać się przeciętności w kwestii jakości materiałów. Nic bardziej mylnego! Nasze bystre oczy nie dostrzegły żadnych mankamentów w kokpicie auta. Poprawne wykonanie elementów kabiny pasażerskiej, dokładne dopasowanie i niemiecka precyzja sprawiły, że ostateczny rezultat robi pozytywne wrażenie. Funkcjonalna i ergonomiczna deska rozdzielcza Skody wykonana została z bardzo przyzwoitej jakości plastiku. W jej centrum umieszczono bardzo dobry i intuicyjnie prosty w obsłudze odtwarzacz audio CD/MP3 . Z zestawu głośników współdziałającego z radiem wydobywa się czysty i przyjazny dla ucha dźwięk. Systemem grającym możemy sterować za pomocą przycisków w konsoli środkowej lub też dzięki manetkom umieszczonym za kierownicą. Tuż pod nawiewami znalazły się pokrętła jednostrefowej klimatyzacji półautomatycznej ‘Climatic’. Przed dźwignią zmiany biegów wygospodarowano miejsce na dwie butelki z napojami oraz przydatną półkę na drobiazgi. Większe przedmioty pomieszczą dwa schowki przed fotelem pasażera oraz kieszenie drzwi. W dyskretny sposób wkomponowano zmieniarkę na sześć płyt CD/MP3. Multifunkcyjna, pokryta skórą kierownica dzięki doskonałemu profilowi poprawnie leży w dłoni co znacznie ułatwia manewrowanie pojazdem. Za kolumną kierownicy znalazły się czytelne, proste pod względem stylistycznym wskaźniki prędkości i obrotów. Pomiędzy nimi ulokowano klarowny komputer pokładowy pełniący wiele użytecznych funkcji. Urządzenie odpowiedzialne jest między innymi za monitowanie poziomu paliwa, średniego spalania i przejechanego dystansu. W standardowym wyposażeniu auta znalazły się elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, elektrycznie sterowane szyby przednie, regulacja ustawienia świateł przednich z miejsca kierowcy, regulowana w dwóch płaszczyznach kolumna kierownicy, sygnalizacja niezapiętych pasów kierowcy, trzypunktowe przednie pasy bezpieczeństwa z regulacją wysokości mocowania oraz pirotechnicznymi napinaczami pasów przednich, uchwyty Isofix do mocowania fotelika dziecięcego na dwóch tylnych fotelach, wewnętrzny obieg powietrza z filtrem przeciwpyłowym oraz zestaw naprawczy kół. Fabia posiada również wbudowany system wspomagania kierowcy w trakcie jazdy. Za kontrolę auta w dziedzinie stabilności i bezpieczeństwa odpowiada MSR (urządzenie wspomagające ASR), który odpowiada za redukcję momentu obrotowego silnika podczas redukcji biegów i zapobiega utracie przyczepności kół. Dodatkowo jest ono wspierane przez ABS i dual rate. Ważnym elementem wyposażenia jest system pokolizyjny ACS. Testowany egzemplarz posiadał również kilka opcji z listy wyposażenia dodatkowego. W aucie znalazły się czujniki parkowania z tyłu, dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera, dodatkowe cztery głośniki z tyłu, skrętne przednie reflektory projekcyjne, z modułem DE, koło zapasowe, pakiet schowków i pakiet sportowy Dynamic. Obejmuje on sportowe fotele, sportową kierownicę i mały pakiet skórzany. W kwestii komfortu przyznać muszę, że kompaktowa Skoda jest autem bardzo przestronnym. Zarówno z przodu jak i z tyłu nie można narzekać na ilość miejsca na nogi czy ograniczoną swobodę ruchów. Fotele przednie o doskonale dopasowanym profilu zapewniają świetne trzymanie boczne oraz optymalną wygodę, za sprawą której nawet daleka podróż nie staje się uciążliwa. Poprawie jakości podróżowania sprzyja ponadto możliwość wszechstronnej regulacji odległości i wysokości siedziska. Tylna, dzielona i składana kanapa bezproblemowo pomieści trzy osoby. Bagażnik o pojemności 300 litrów i niemal prostej formie bez mniejszych oporów przechowa we wnętrzu torby podróżne i zakupy. Większe przedmioty również nie stają się problemem dzięki możliwości składania tylnej kanapy, która przyczynia się do powiększenia przestrzeni bagażowej do 1163 l.

Silnik i właściwości jezdne

Jednostką napędową testowanej Skody Fabii jest najmniejszy w ofercie producenta, 1.2 litrowy silnik benzynowy o mocy 70 KM. Auto nie należy do szczególnie żwawych. Specyfikacja serca Skody w zupełności wystarcza podczas codziennego użytkowania. Testowany egzemplarz jest pojazdem lubiącym warunki miejskie. Mały silnik posiada ogromne walory użytkowe. Między innymi jest ekonomiczny. I chociaż przyspieszenie do pierwszej setki zajmuje aż 14.9 sek, to rzadkie wizyty na stacji benzynowej w stu procentach rekompensują brak dynamizmu. Auto w cyklu miejskim zadowala się 8.1 l benzyny. Na trasie spalanie spada do 6,2 l/100 km a w cyklu mieszanym oscyluje na poziomie 7.1 l. Wskazówka prędkościomierza zatrzymuje się na granicy 163 km/h. Auto podczas poruszania się w trasie nie wykazuje tendencji do braku współpracy. W żadnym wypadku nie jest tzw. zawalidrogą. Mało tego! Całkiem dobrze radzi sobie przy wyprzedzaniu. Jeżeli chodzi o właściwości jezdne Fabii, to dzięki swojej specyfikacji i konstrukcji staje się bardzo przyjemna. Auto za sprawą elektrohydraulicznego wspomagania układu kierowniczego prowadzi się lepiej niż poprawnie. Optymalnie zestrojone zawieszenie przyczynia się do wysokiej stabilności pojazdu na drodze w każdych warunkach, nie ujmując tym samym komfortowi. Z silnikiem współpracuje pięciobiegowa skrzynia manualna, również nienaganna pod względem technicznym. Ostatecznie Fabię w prezentowanej wersji uznać można jako pojazd utylitarny.

Podsumowanie

Skoda Fabia II w wersji Style z 1.2 litrowym silnikiem benzynowym jest pojazdem skierowanym do młodszej klienteli, która nie oczekuje od samochodu więcej niż sprawności, komfortu, zasobnego wyposażenia i oszczędności. W zasadzie synonimem tego małego autka jest posiadanie wszystkich niezbędników. Atutem modelu jest przede wszystkim wygląd zewnętrzny oraz funkcjonalność. Fabia doskonale spełnia się w większości powierzonych jej ról. Dodatkowym plusem jest obecność nowoczesnych komponentów i technologii. Podstawowa wersja modelu wyceniona została na 41 200. Testowany egzemplarz w wersji Style wraz z wieloma opcjami wart jest 54 190, co pod względem ceny stawia go na czele listy wielu potencjalnych klientów.

Dane techniczne samochodu

  • Silnik:
  • Benzyna
  • Pojemność silnika:
  • 1198 cm3
  • Moc maksymalna:
  • 70 KM @ 5400
  • Skrzynia biegów:
  • Manualna, 5-biegowa
  • Typ napędu:
  • Przedni
  • Pojemność bagażowa:
  • 300 / 1163 l
  • Zbiornik paliwa:
  • 45 l
  • Typ nadwozia:
  • Hatch-back
  • Ilość miejsc / drzwi:
  • 5/4
  • Wymiary:
  • 3992/1642/1498 mm
  • Rozstaw osi:
  • 2462 mm
  • Masa własna / ładowność:
  • 1050 / 515 kg

Osiągi

  • Spalanie:
  • 8,1/6,2/7,1 l/100km
  • Emisja CO2:
  • 130 g/km
  • Prędkość maksymalna:
  • 163 km/h
  • Przyspieszenie:
  • 14,9 s

Gwarancja / Cena

  • Gwarancja mechaniczna:
  • 2 lata
  • Gwarancja perforacyjna:
  • 10 lat
  • Cena wersji podstawowej:
  • 41 200 zł
  • Cena wersji testowanej:
  • 54 190 zł

Redaktor: Olga Sawska / Zdjęcia: Olga Sawska / Michał Woliński
Kopiowanie i rozpowszechnianie bez zgody redakcji zabronione!