Wstęp
Kolejnym modelem, który wzbogaca nasz nowo utworzony dział testów redakcyjnych jest mała przedstawicielka czeskiego koncernu. Skoda Fabia, będąca autem niezwykle popularnym na polskich drogach po bliższym kontakcie w rzeczywistości wydaje się być perfekcyjna, zwłaszcza dla klientów pożądających reprezentanta segmentu B. Pojazd zyskał uznanie dzięki ogromnemu zaangażowaniu inżynierów marki. Fabia pierwszy raz została zaprezentowana w 1999 roku na salonie samochodowym we Frankfurcie. Premiera drugiej generacji miała miejsce osiem lat później. Model powstał pod patronatem lidera motoryzacyjnego z dolnej Saksonii. Z Volkswagena pochodzą między innymi silniki i płyta podłogowa, którą Fabia dzieli także z Ibizą i Polo. Testowany egzemplarz nie został jeszcze objęty Faceliftingiem. W ofercie producenta znajduje się już odświeżona wersja, którą mieliśmy okazję poznać na tegorocznych targach w Genewie. Drobne korekty wprowadzono w wyglądzie zewnętrznym, jednak najważniejsze zmiany objęły elementy znajdujące się pod maską. Dzięki modernizacji auto cieszy się wyższym komfortem, oszczędnością i podniesionym poziomem bezpieczeństwa. W dzisiejszym artykule przedstawimy w sposób obiektywny wszystkie cechy, za pomocą których Skoda Fabia wzbiła się na szczyt.
Stylistyka
Czeski produkt w kwestii wyglądu zewnętrznego jest wyjątkowo urokliwy. Pięciodrzwiowy hatchback posiada magnetyczne wzornictwo, za sprawą którego szczególnie wyróżnia się na tle rywali. Auto jest proporcjonalne. Za jego zgrabność i kultowe kształty nadwozia odpowiadają nietuzinkowe formy komponentów składowych. Geometryczne, odważne linie karoserii w połączeniu z awangardowymi detalami, takimi jak zawadiackie reflektory, ekscentryczny, niemal płaski dach i niekonwencjonalne szyby boczne kreują charakterny image. Auto bez wątpienia wpada w oko i na długo pozostaje w pamięci. Zaokrąglona maska i zderzak dodają odrobiny subtelności, odpowiedzialnej za przyjazny wydźwięk stylistyczny. W przednim zderzaku zintegrowano reflektory przeciwmgielne z niezastąpioną funkcją doświetlania zakrętów. Przód auta zdobi klasyczna, stonowana atrapa ozdobiona chromem. Harmonijna linia boczna, geometryczne szyby oraz wyróżniające się na tle lakieru słupki podkreślają smukłą i za razem płynną konstrukcję nadwozia. Starannie dopieszczono również tył auta. Za sprawą ciekawie wyprofilowanej klapy bagażnika, reflektorów tylnych o śmiałej formie i drobnego spojlera Fabia staje się produktem intrygującym i wartym uwagi. Pojazd wyposażono w piętnastocalowe felgi ze stopu metali lekkich, co zdecydowanie sprzyja estetyce.
Wnętrze
Fabia reprezentuje segment B, tak więc można było spodziewać się przeciętności w kwestii jakości materiałów. Nic bardziej mylnego! Nasze bystre oczy nie dostrzegły żadnych mankamentów w kokpicie auta. Poprawne wykonanie elementów kabiny pasażerskiej, dokładne dopasowanie i niemiecka precyzja sprawiły, że ostateczny rezultat robi pozytywne wrażenie. Funkcjonalna i ergonomiczna deska rozdzielcza Skody wykonana została z bardzo przyzwoitej jakości plastiku. W jej centrum umieszczono bardzo dobry i intuicyjnie prosty w obsłudze odtwarzacz audio CD/MP3 . Z zestawu głośników współdziałającego z radiem wydobywa się czysty i przyjazny dla ucha dźwięk. Systemem grającym możemy sterować za pomocą przycisków w konsoli środkowej lub też dzięki manetkom umieszczonym za kierownicą. Tuż pod nawiewami znalazły się pokrętła jednostrefowej klimatyzacji półautomatycznej ‘Climatic’. Przed dźwignią zmiany biegów wygospodarowano miejsce na dwie butelki z napojami oraz przydatną półkę na drobiazgi. Większe przedmioty pomieszczą dwa schowki przed fotelem pasażera oraz kieszenie drzwi. W dyskretny sposób wkomponowano zmieniarkę na sześć płyt CD/MP3. Multifunkcyjna, pokryta skórą kierownica dzięki doskonałemu profilowi poprawnie leży w dłoni co znacznie ułatwia manewrowanie pojazdem. Za kolumną kierownicy znalazły się czytelne, proste pod względem stylistycznym wskaźniki prędkości i obrotów. Pomiędzy nimi ulokowano klarowny komputer pokładowy pełniący wiele użytecznych funkcji. Urządzenie odpowiedzialne jest między innymi za monitowanie poziomu paliwa, średniego spalania i przejechanego dystansu. W standardowym wyposażeniu auta znalazły się elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, elektrycznie sterowane szyby przednie, regulacja ustawienia świateł przednich z miejsca kierowcy, regulowana w dwóch płaszczyznach kolumna kierownicy, sygnalizacja niezapiętych pasów kierowcy, trzypunktowe przednie pasy bezpieczeństwa z regulacją wysokości mocowania oraz pirotechnicznymi napinaczami pasów przednich, uchwyty Isofix do mocowania fotelika dziecięcego na dwóch tylnych fotelach, wewnętrzny obieg powietrza z filtrem przeciwpyłowym oraz zestaw naprawczy kół. Fabia posiada również wbudowany system wspomagania kierowcy w trakcie jazdy. Za kontrolę auta w dziedzinie stabilności i bezpieczeństwa odpowiada MSR (urządzenie wspomagające ASR), który odpowiada za redukcję momentu obrotowego silnika podczas redukcji biegów i zapobiega utracie przyczepności kół. Dodatkowo jest ono wspierane przez ABS i dual rate. Ważnym elementem wyposażenia jest system pokolizyjny ACS. Testowany egzemplarz posiadał również kilka opcji z listy wyposażenia dodatkowego. W aucie znalazły się czujniki parkowania z tyłu, dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera, dodatkowe cztery głośniki z tyłu, skrętne przednie reflektory projekcyjne, z modułem DE, koło zapasowe, pakiet schowków i pakiet sportowy Dynamic. Obejmuje on sportowe fotele, sportową kierownicę i mały pakiet skórzany. W kwestii komfortu przyznać muszę, że kompaktowa Skoda jest autem bardzo przestronnym. Zarówno z przodu jak i z tyłu nie można narzekać na ilość miejsca na nogi czy ograniczoną swobodę ruchów. Fotele przednie o doskonale dopasowanym profilu zapewniają świetne trzymanie boczne oraz optymalną wygodę, za sprawą której nawet daleka podróż nie staje się uciążliwa. Poprawie jakości podróżowania sprzyja ponadto możliwość wszechstronnej regulacji odległości i wysokości siedziska. Tylna, dzielona i składana kanapa bezproblemowo pomieści trzy osoby. Bagażnik o pojemności 300 litrów i niemal prostej formie bez mniejszych oporów przechowa we wnętrzu torby podróżne i zakupy. Większe przedmioty również nie stają się problemem dzięki możliwości składania tylnej kanapy, która przyczynia się do powiększenia przestrzeni bagażowej do 1163 l.
Silnik i właściwości jezdne
Jednostką napędową testowanej Skody Fabii jest najmniejszy w ofercie producenta, 1.2 litrowy silnik benzynowy o mocy 70 KM. Auto nie należy do szczególnie żwawych. Specyfikacja serca Skody w zupełności wystarcza podczas codziennego użytkowania. Testowany egzemplarz jest pojazdem lubiącym warunki miejskie. Mały silnik posiada ogromne walory użytkowe. Między innymi jest ekonomiczny. I chociaż przyspieszenie do pierwszej setki zajmuje aż 14.9 sek, to rzadkie wizyty na stacji benzynowej w stu procentach rekompensują brak dynamizmu. Auto w cyklu miejskim zadowala się 8.1 l benzyny. Na trasie spalanie spada do 6,2 l/100 km a w cyklu mieszanym oscyluje na poziomie 7.1 l. Wskazówka prędkościomierza zatrzymuje się na granicy 163 km/h. Auto podczas poruszania się w trasie nie wykazuje tendencji do braku współpracy. W żadnym wypadku nie jest tzw. zawalidrogą. Mało tego! Całkiem dobrze radzi sobie przy wyprzedzaniu. Jeżeli chodzi o właściwości jezdne Fabii, to dzięki swojej specyfikacji i konstrukcji staje się bardzo przyjemna. Auto za sprawą elektrohydraulicznego wspomagania układu kierowniczego prowadzi się lepiej niż poprawnie. Optymalnie zestrojone zawieszenie przyczynia się do wysokiej stabilności pojazdu na drodze w każdych warunkach, nie ujmując tym samym komfortowi. Z silnikiem współpracuje pięciobiegowa skrzynia manualna, również nienaganna pod względem technicznym. Ostatecznie Fabię w prezentowanej wersji uznać można jako pojazd utylitarny.
Podsumowanie
Skoda Fabia II w wersji Style z 1.2 litrowym silnikiem benzynowym jest pojazdem skierowanym do młodszej klienteli, która nie oczekuje od samochodu więcej niż sprawności, komfortu, zasobnego wyposażenia i oszczędności. W zasadzie synonimem tego małego autka jest posiadanie wszystkich niezbędników. Atutem modelu jest przede wszystkim wygląd zewnętrzny oraz funkcjonalność. Fabia doskonale spełnia się w większości powierzonych jej ról. Dodatkowym plusem jest obecność nowoczesnych komponentów i technologii. Podstawowa wersja modelu wyceniona została na 41 200. Testowany egzemplarz w wersji Style wraz z wieloma opcjami wart jest 54 190, co pod względem ceny stawia go na czele listy wielu potencjalnych klientów.
Dane techniczne samochodu
- Silnik:
- Benzyna
- Pojemność silnika:
- 1198 cm3
- Moc maksymalna:
- 70 KM @ 5400
- Skrzynia biegów:
- Manualna, 5-biegowa
- Typ napędu:
- Przedni
- Pojemność bagażowa:
- 300 / 1163 l
- Zbiornik paliwa:
- 45 l
- Typ nadwozia:
- Hatch-back
- Ilość miejsc / drzwi:
- 5/4
- Wymiary:
- 3992/1642/1498 mm
- Rozstaw osi:
- 2462 mm
- Masa własna / ładowność:
- 1050 / 515 kg
Osiągi
- Spalanie:
- 8,1/6,2/7,1 l/100km
- Emisja CO2:
- 130 g/km
- Prędkość maksymalna:
- 163 km/h
- Przyspieszenie:
- 14,9 s
Gwarancja / Cena
- Gwarancja mechaniczna:
- 2 lata
- Gwarancja perforacyjna:
- 10 lat
- Cena wersji podstawowej:
- 41 200 zł
- Cena wersji testowanej:
- 54 190 zł
Redaktor: Olga Sawska / Zdjęcia: Olga Sawska / Michał Woliński
Kopiowanie i rozpowszechnianie bez zgody redakcji zabronione!