Skoda Rapid 1,4 TSI DSG Elegance

Skoda Rapid 1,4 TSI DSG Elegance

Marka Skoda przeżywa obecnie najlepszy okres w swojej historii. Wszystkie nowości wyjeżdzające z fabryk tego czeskiego koncernu stają się sprzedażowym sukcesem. Po sukcesie modelu Yeti, który pojawił się w 2009 roku, a także Citigo (2011 rok), producent zapełnia kolejną lukę. Skodę Rapid, która jest określana większą Fabią albo mniejszą Octavią. Właściwie oba określenia będą poprawne. Konstrukcja auta oparta jest o platformie A05, występującą w mniejszych modelach (Volkswagen Polo, Seat Ibiza czy Audi A1). Filozofia tego auta natomiast sugeruje nam starszego bliźniaka, Octavię. Samochód został poraz pierwszy zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2011 roku pod roboczą nazwą MissionL.

 
Wygląd zewnętrzny

Skoda wraz ze starym logo rozstaje się również ze spokojnymi, opływowymi kształtami na rzecz bardziej agresywnych przetłoczeń, widocznych przede wszystkim na linii bocznej auta oraz tylnej klapie. Rapid jest bardzo pewny siebie, zadziorny. Wygląd zewnętrzny auta wpasowuje się idealnie w najnowsze trendy i założenia grupy VAG. Samochód wywiera pozytywne emocje u szerokiego grona odbiorców – tak młodszych jak i starszych. Wyciągnięte do granic możliwości przednie reflektory dodają naszemu Rapidowi elegancji. Testowany model wyposażony był także w przyciemnione tylne szyby. Jedyną rzeczą, która nie pasuje do linii bocznej, są kierunkowskazy. Bardziej oczekiwalibyśmy ich w osłonach lusterek.

Wnętrze

O ile z zewnątrz auto prezentuje się świetnie, o tyle wnętrze nie przypada już tak do gustu. Pierwsze wrażenie jest pozytywne, na zewnątrz Octavia, w środku Octavia. Ale zaraz, zaraz… wszystko jest plastikowe jak w Fabii. I rzeczywiście, elementom wykończenia bliżej do auta niższej klasy. Jednak spasowanie i funkcjonalność wszystkich części jest na najwyższym poziomie. I z tego powinniśmy się cieszyć. Skoda Rapid posiada bardzo bogatą ofertę jeżeli chodzi o funkcje pokładowe. Testowane auto zostało wyposażone między innymi w automatyczną klimatyzację, tempomat, podgrzewane fotele przednie, system nawigacyjny Amundsen+ oraz multimedialną kierownicę. Nasz Rapid posiada także 4 szyby sterowane mechanicznie i tutaj ciekawostka, panel drzwi kierowcy pozwala sterować tylko przednimi. We wnętrzu znajduje się także duża ilość schowków i przegródek.
Silnik i właściwości jezdne

W testowanej Skodzie Rapid znajduje się popularna jednostka napędowa TSI o pojemności 1,4 litra połączona z 7-stopniową przekładnią automatyczną DSG. Połączenie idealne dwóch stabilnych elementów z magazynu VAG. Silniki TSI idealnie współpracują ze skrzyniami DSG i na odwrót. Zostało na ten temat napisane już wiele publikacji, skupmy się więc na komforcie jazdy naszego kompaktu. Rapid z silnikiem 1.4 do „setki” rozpędza się w niecałe 10 sekund. Jego maksymalna prędkość wynosi nieco ponad 200 km/h. Według producenta auto w mieście skonsumuje około 7,5 litra na każde sto kilometrów. Za miastem ta wartość spada do nieco ponad 5 litrów. Naszym Rapidem na jednym baku w cyklu mieszanym przejechaliśmy około 750 kilometrów. Wynik bardzo dobry, oznacza że producent nie mijał się z prawdą. Skoda Rapid posiada dość sztywne zawieszenie jak na auto tego segmentu. Jednak szybko to docenimy dzięki pewności prowadzenia samochodu przy większych prędkościach.

 

Podsumowanie

Skoda Rapid z silnikiem 1.4 TSI oraz automatyczną przekładnią DSG to bardzo ciekawa propozycja czeskiego producenta. Po trzeciej generacji Octavii, która staje się większa, jej miejsce idealnie zapełnia Rapid. Auto oszczędne w ekspoatacji, o nowoczesnym wyglądzie i niewygórowanej cenie (w Polsce ceny zaczynają się już od 42 000zł) na pewno będzie kolejnym sukcesem sprzedażowym!

Dane techniczne samochodu

  • Silnik:
  • Benzyna
  • Pojemność silnika:
  • 1390 cm3
  • Moc maksymalna:
  • 122KM @ 5000
  • Skrzynia biegów:
  • Automatyczna DSG, 7-stopniowa
  • Typ napędu:
  • Przedni
  • Pojemność bagażowa:
  • 550 l
  • Zbiornik paliwa:
  • 55 l
  • Typ nadwozia:
  • Lift-back
  • Ilość miejsc / drzwi:
  • 5/5
  • Wymiary:
  • 4483/1706/1461 mm
  • Rozstaw osi:
  • 2589 mm
  • Masa własna / ładowność:
  • 1080/535 kg

Osiągi

  • Spalanie:
  • 6,9/4,6/5,4 l / 100km
  • Emisja CO2:
  • 119 g / km
  • Prędkość maksymalna:
  • 206 km / h
  • Przyspieszenie:
  • 9,8 s

Gwarancja / Cena

  • Gwarancja mechaniczna:
  • 2 lata
  • Gwarancja perforacyjna:
  • 12 lat
  • Cena wersji podstawowej:
  • 42 000 zł
  • Cena wersji testowanej:
  • 72 950 zł

Redaktor: Michał Woliński / Zdjęcia: Michał Woliński
Kopiowanie i rozpowszechnianie bez zgody redakcji zabronione!