Zespoły badawczo-rozwojowe obydwu partnerów wspaniale wywiązały się z postawionego przed nimi zadania, uzyskując, na bazie seryjnego modelu 208, auto o rewelacyjnych osiągach: 8 s od 0 do 100 km/h i 49 g CO2/km w europejskim cyklu NEDC (cykl mieszany). Cechuje je szereg innowacyjnych rozwiązań w kilku dziedzinach:
- Aerodynamika: poprawa współczynnika SCx o 25%,
- Masa: niższa o 20%,
- Zespół napędowy: obniżenie zużycia paliwa o 10%,
- Układ hybrydowy: odzyskiwanie 25% energii w jednym cyklu.
Projekt 208 HYbrid FE pozwolił połączyć w sobie dwa przeciwstawne dotąd pojęcia – Fuel Economy (FE) i Fun&Efficent – rozsądek i przyjemność – stanowiąc zapowiedź pojazdów jutra.

„Projekt 208 HYbrid FE ma kluczowe znaczenie, ponieważ sięga po rozwiązania pozwalające na obniżenie zużycia paliwa do 2 l/100 km. Zwraca też uwagę na prace badawczo-rozwojowe prowadzone z naszym tradycyjnym partnerem, jakim jest Total. Wspólnie opracowujemy bardziej oszczędne modele pojazdów, odnosząc sukcesy na całym świecie. Wspólnie tworzymy postęp.”
Maxime Picat, Dyrektor Generalny Peugeot

„PEUGEOT i Total łączą swoje doświadczenie w pracy nad modelem 208 HYbrid FE, oferując przyszłościowe rozwiązania techniczne. Efektywność energetyczna stanowi strategiczny kierunek działań dla naszego Koncernu, ponieważ jest jednym z kluczowych oczekiwań naszych klientów, pragnących, aby ich auta spalały mniej i w wydajniejszy sposób. Jest również odpowiedzią na współczesne wymagania dotyczące ochrony środowiska oraz sposobem ochrony naszych cennych zasobów, jakimi są kopalne źródła energii.”
Philippe Boisseau, członek Komitetu Wykonawczego Total, Dyrektor Generalny ds. Marketingu i Usług oraz Nowych Źródeł Energii.

Współpracujące od 1995 roku firmy Peugeot i Total opracowują technologie pozwalające na znaczne obniżenie zużycia paliwa, poziomu emisji CO2 oraz całkowitego kosztu użytkowania pojazdu (TCO). Firma PEUGEOT jest od lat zaangażowana w proekologiczną politykę. W związku z powyższym, w 2013 roku Peugeot po raz kolejny obniżył średnią ważoną emisji CO2 w europejskiej gamie swoich modeli: na koniec maja wynosiła ona 116,3 g/km, w porównaniu do 121,5 g/km w roku 2012.
Specjaliści z działu badawczo-rozwojowego Total pracują nad stworzeniem przyszłościowej gamy paliw i środków smarnych do samochodów. Total dostarcza firmie PEUGEOT i jej globalnej sieci serwisowej środki smarne typu FE (Fuel Economy): poprzez zmniejszenie oporów tarcia w silniku, przyczyniły się one w ciągu ostatnich dziesięciu lat do 5-procentowej redukcji emisji CO2 w silnikach PEUGEOT. Wysokiej klasy paliwa Total Excellium przyczyniają się również do znacznego obniżenia zużycia paliwa.

Celem przyświecającym modelowi 208 HYbrid FE jest połączenie prawdziwej przyjemności prowadzenia z niską emisją CO2. Mówiąc konkretniej, chodzi o zmniejszenie emisji CO2 o połowę w uzyskującej najlepsze wyniki wersji 208, napędzanej silnikiem 1.0 VTi 68, zapewniając jej przy tym przyspieszenia godne 208 GTi. To niebywale ambitne wyzwanie!
Jest ono tym ambitniejsze dla zespołów badawczo-rozwojowych odpowiedzialnych za projekt 208 HYbrid FE, że PEUGEOT 208 wyróżnia się bardzo niską masą i jednostkami napędowymi najnowszej generacji, które zapewniają wyjątkowe doznania podczas jazdy.
Aby sprostać temu wyzwaniu, firmy Total i PEUGEOT połączyły swoje potencjały innowacyjne we wszystkich dziedzinach, wykorzystując efekt „spirali sukcesu” zapoczątkowanej przez wersję hatchback.

„Wyznaczony cel 49 g i 8 s jest równie trudny do osiągnięcia co zwycięstwo na drugim końcu świata. Niewielki zespół złożony z najlepszych ekspertów w każdej z dziedzin włożył w projekt całą swoją kreatywność i pasję. I udało nam się!”
Bruno Famin, Dyrektor PEUGEOT Sport

208 HYbrid FE – istotny element składowy strategii napędów hybrydowych Peugeot
Cel pod względem emisji CO2 jest ambitny. Chodzi o uzyskanie średniej ważonej na poziomie 95 g/km dla nowych modeli pojazdów, które będą sprzedawane w Europie w roku 2020. Aby go osiągnąć bez rezygnacji z przyjemności prowadzenia, PEUGEOT inwestuje w szereg nowych technologii już obecnie dostępnych w jego modelach i umożliwiających osiągnięcie znaczącego postępu: ciągłą poprawę sprawności silników spalinowych, strategię downsizingu, upowszechnianie systemu Stop & Start, napęd elektryczny itd.
Technologia HYbrid4, stanowiąca połączenie silnika wysokoprężnego z silnikiem elektrycznym, w pełni wpisuje się w te działania. Zainaugurowana przez PEUGEOT w ramach światowej premiery w crossoverze 3008, została następnie wprowadzona w modelach 508 RXH i 508. Technologia HYbrid4 dostarczyła 28 tysiącom klientów niezrównanej przyjemności jazdy dzięki połączeniu wysokich osiągów, prostoty obsługi, cichej pracy i poszanowania środowiska, z emisją CO2 zaczynającą się na poziomie 88 g/km.
Wraz z modelem 2008 HYbrid Air, PEUGEOT wprowadza kolejne innowacje, korzystne dla środowiska naturalnego i klientów na wszystkich rynkach, na których jest obecny. Ta przełomowa technologia, łącząca napęd benzynowy z napędem na sprężone powietrze, wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów i wyzwaniom motoryzacji.
W obecnej generacji samochodów z segmentu B, technologia HYbrid Air pozwoliła znacząco obniżyć zużycie paliwa i emisję CO2. W homologacyjnym cyklu testowym uzyskano wynik zaledwie 2,9 l/100 km i 69 g CO2/km. Technologia ta jest kluczowym krokiem na drodze do wyznaczonego celu obniżenia zużycia paliwa do 2 l/100 km.

Model 208 HYbrid FE łączy w sobie innowacyjne rozwiązania, które pozwolą osiągnąć tę rekordowo niską wartość.
Styl PEUGEOT – naturalnie efektywny
Opływowe kształty stanowią nieodłączną, zapisaną w „genach” część dziedzictwa stylistycznego marki Peugeot. W przypadku modelu 208 HYbrid FE, specjaliści od aerodynamiki poszli jeszcze dalej. Współczynnik Cx został obniżony o 25% i wynosi obecnie nieco poniżej 0,25. To nie lada wyczyn w samochodzie, którego przestronność i objętość bagażnika pozostały niezmienione!
Strumień powietrza przepływa, przez osłonę chłodnicy o przepuszczalności zmniejszonej o 40%, do zaledwie 5 dm². Było to możliwe dzięki udoskonalonemu silnikowi o niższym zapotrzebowaniu na chłodzenie.
Boki pojazdu zostały pozbawione elementów zakłócających przepływ strumieni powietrza. Firma Michelin opracowała specjalnie dla tego modelu opony typu Tall&Narrow, czyli o dużej średnicy i niewielkiej szerokości. Są one zakładane na aluminiowe, 19-calowe obręcze kół z aerodynamicznymi, karbonowymi wstawkami wypełniającymi przestrzenie między ramionami.
Widoczność do tyłu zapewniają kamery, z których obraz jest odtwarzany na wewnętrznym lusterku wstecznym. Pozostaje zatem jedynie element wsporczy, przywodzący na myśl dyscypliny sportowe, takie jak zawody na wytrzymałość. Do osiągów auta przyczynia się również zwężony o 40 mm rozstaw tylnych kół, umożliwiający zmniejszenie współczynnika Cx. Zarys dachu kończy się niemal poziomą linią, przechodzącą w spojler tylnej klapy.
Skośnie ścięty tył auta jest wyposażony w dolnej części w dyfuzor. Ułatwia on odprowadzanie strumienia powietrza przepływającego bez przeszkód pod autem dzięki całkowicie płaskiemu spodowi. I wreszcie, w celu zredukowania do minimum oddziaływania auta na otoczenie, światła z diodami LED w modelu 208 HYbrid FE wyposażono w pionowe przepropfilownia, przejęte z modelu koncepcyjnego Onyx. Elementy te pozwalają skierować przepływ powietrza jak najdalej od powierzchni nadwozia, minimalizując zjawisko turbulencji.

Znaczne obniżenie masy własnej pojazdu: 20%
Już w momencie swojej inauguracji, PEUGEOT 208 wywołał rewolucję w ofercie tego segmentu, w szczególności z uwagi na swoją masę wynoszącą w wersji Access zaledwie 975 kg. To znakomity wynik, jednak w przyszłości auta będą musiały stać się jeszcze lżejsze przy zachowaniu jednakowego poziomu komfortu i bezpieczeństwa.

„Obniżenie masy było jednym z naszych głównych obszarów badań. Dla uzyskania 20-procentowego obniżenia masy samochodu przestudiowaliśmy każdą jego część i zastosowaliśmy w 208 HYbrid FE najbardziej nowatorskie materiały opracowane przez firmy Hutchinson i CCP Composites oraz nasz Dział Polimerów. Było to podejście tym bardziej rozsądne, że nie skutkowało jakimkolwiek pogorszeniem bezpieczeństwa i komfortu użytkowania samochodu przy równoczesnym wprowadzeniu prawdziwie innowacyjnych rozwiązań.”
Philippe Girard, Przedstawiciel Dyrekcji Naukowej Total

Materiały kompozytowe
W modelu 208 Hybrid FE zastosowano najnowocześniejsze materiały opracowane przez Dział Polimerów z sektora Rafineryjno-Chemicznego koncernu Total oraz przez dwie podległe mu firmy, CCP Composites i Hutchinson.
Peugeot 208 nadal posiada stalową konstrukcję. Zastosowanie elementów z materiałów kompozytowych zastępujących płaty nadwozia i podłogę pozwoliło obniżyć masę karoserii z 295 do 227 kg. Jednoczęściowa powłoka zewnętrzna (ważąca zaledwie 20 kg), płaska podłoga (8 kg), płaty drzwi (2x 3 kg) i przedni zderzak są wykonane z materiałów na bazie włókien węglowych. Maska (5 kg) i błotniki (2*1 kg) są wykonane z materiałów kompozytowych wzmacnianych włóknami szklanymi/węglowymi, zmniejszających o połowę masę elementów przy zachowaniu porównywalnych parametrów mechanicznych. Są one wytwarzane z użyciem nowego rodzaju żywicy nadającej się do zastosowania w stanie surowym bądź też lakierowanej lub barwionej w masie.
Ponadto powierzchnie przeszklone – z wyjątkiem szyb drzwi – wykonane są z poliwęglanu, co zmniejsza masę pojazdu o 5 kg. Peugeot 208 HYbrid FE jest innowacyjny pod tym względem, ponieważ materiał ten był dotąd stosowany wyłącznie do produkcji kloszy reflektorów. Pozwala on zmniejszyć masę szyby o ponad połowę w porównaniu do szkła mineralnego.

Unikalny układ jezdny
208 HYbrid FE wyposażony został w innowacyjne zawieszenie typu pseudo McPherson, w którego skład wchodzi kompozytowa, wykonana na bazie żywicy i włókien szklanych, montowana poprzecznie belka. Zastępuje ona kilka elementów zawieszenia: resory, dolne wahacze i stabilizator poprzeczny. Ponadto belka przednia charakteryzuje się zmienną na swojej długości sprężystością. Te dwie zaprojektowane i wyprodukowane przez firmę Hutchinson belki pozwoliły zmniejszyć masę pojazdu o 20 kg.
Dzięki swoim rozmiarom, opony 145/65 R19 zmniejszają opory toczenia o 20%. Wymagają też mniejszej siły do obracania kierownicy, pozwalając zrezygnować z układu wspomagania. W efekcie mamy więcej miejsca pod maską, niższe zużycie paliwa i mniejszą masę. Koła są zamontowane na łożyskach o niskich oporach toczenia, wypełnionych specjalnym smarem opracowanym przez Total.
Obręcze kół są wyposażone w tarcze hamulcowe o zwiększonych rozmiarach: 380 mm średnicy i 9,6 mm grubości. Obejmujące je zaciski są typu dwutłoczkowego, z tłoczkami o średnicy 44,5 mm z przodu i 31,8 mm z tyłu.
Zmniejszona siła niezbędna do wciśnięcia pedału hamulca w połączeniu z siłą hamującą silnika elektrycznego pozwoliły wyeliminować układ wspomagania hamowania.

Pięcioosobowa kabina
Peugeot 208 HYbrid FE miał w założeniach zachować identyczne parametry użytkowe kabiny co model seryjny. Cel został w pełni osiągnięty – powstało piękne w swej prostocie auto mogące wygodnie pomieścić 5 osób wraz z bagażami. Zrezygnowano jedynie z klimatyzacji ze względu na jej istotny wpływ na zużycie paliwa.
Kompozytowe płaty drzwi zostały opracowane przez Dział Polimerów Total z wykorzystaniem polipropylenu wzmocnionego naturalnymi włóknami. Materiał ten cechują doskonałe właściwości mechaniczne, sztywność i odporność na uderzenia w połączeniu z obniżeniem masy i śladu węglowego wykonanych z niego elementów nawet o 15%.
Środkowa konsola i obramowania nawiewów są wykonane z żywicy wzmacnianej włóknem szklanym (CCP Composites). Pozostawiono je w stanie surowym, uzyskując unikalny efekt dzięki miodowo-bursztynowej barwie tworzywa i prześwitującym z jego wnętrza naturalnym włóknom.
„Odchudzono” również silnik benzynowy i skrzynię biegów.

Skuteczny i wydajny zespół napędowy
Peugeot 208 HYbrid FE jest wyposażony w hybrydowy, benzynowo-elektryczny zespół napędowy. Składa się ze zmodyfikowanego, 3-cylindrowego silnika spalinowego najnowszej generacji, współpracującego z silnikiem elektrycznym, opracowanym przez PEUGEOT Sport w ramach programu Endurance. Nad pracą całego układu przeniesienia napędu czuwa specjalny moduł elektroniczny silnika i jednostka centralna.
Łączna sprawność zespołu napędowego została zwiększona o 10%, co jest godnym uznania wynikiem.

„Wyzwanie w tym projekcie polegało na połączeniu optymalizacji konstrukcji (elementy ruchome, głowica itd.) z optymalizacją strumieni energii między silnikiem spalinowym a jednostką elektryczną. Wszystkie przyjęte rozwiązania mogą być potencjalnie przeniesione do modeli seryjnych.”
Julien Lidsky, Szef Działu ds. Zespołu Napędowego 208 HYbrid FE w PEUGEOT Sport

Silnik benzynowy o wysokiej sprawności 1.2 VTi-FE
W tym 3-cylindrowym silniku wprowadzono szereg udoskonaleń: optymalizacja cyklu spalania, zmniejszenie strat związanych z oporami tarcia, sterowanie temperaturą itp. Modyfikacje te pozwoliły obniżyć zużycie paliwa o 10% przy zachowaniu mocy silnika na niezmienionym poziomie 68 KM (50 kW)
W celu zwiększenia sprawności termodynamicznej, cykl Millera został wydłużony, a stopień sprężania podwyższony z 11:1 do 16:1. Może to skutkować potencjalnie niszczącym dla silnika zjawiskiem samozapłonu mieszanki („stuki”). Aby tego uniknąć, podjęto szereg wielokierunkowych działań.
I tak na przykład zmniejszono procent węglowodorów niespalonych w komorze spalania poprzez zwiększenie średnicy zaworów, przeprojektowanie kanałów wydechowych i kolektora oraz zmianę algorytmu przebiegu wznosu zaworów. Zoptymalizowano też wymianę ciepła w korpusie silnika poprzez dodanie kanałów płynu chłodzącego między cylindrami. Płyn chłodzący krąży obecnie na całej długości głowicy, odbierając kalorie z każdego źródła ciepła: z komór spalania, spomiędzy wtryskiwaczy i świec.
Silnik posiada układ bezpośredniego wtrysku paliwa, który dzięki bardzo precyzyjnemu podziałowi na fazy z chwilą zamknięcia cylindra umożliwia maksymalne wykorzystanie każdej cząsteczki paliwa. Układ zmiennych faz rozrządu dla zaworów ssących i wydechowych pozwala rozszerzyć optymalną sprawność silnika na cały zakres obrotów, zarówno przy pełnym jak i częściowym obciążeniu.
Jednak nie wszystkie spośród powyższych udoskonaleń korzystnie wpłynęły na moc silnika przy wysokich obrotach. Dlatego w celu zachowania mocy 68 KM (50 kW), zwiększono pojemność skokową do 1233 cm3poprzez zwiększenie średnicy cylindra i skoku tłoka (75 mm * 93 mm). Wprowadzone zmiany miały natomiast korzystny wpływ na maksymalny moment obrotowy, który wzrósł o 25%.
Wszystkie ruchome części zostały specjalnie zaprojektowane do silnika 208 HYbrid FE. Wał korbowy ze stali azotowanej, tytanowe korbowody oraz tłoki ze stopu aluminium i miedzi są wytwarzane metodą obróbki skrawaniem. Pomimo zwiększonej pojemności skokowej, ich masa została zmniejszona, w przypadku korbowodów i sworzni tłoków nawet o połowę.
Istotne wyzwanie stanowią straty spowodowane oporami tarcia, ponieważ odpowiadają około 1/5 zużywanej mocy wytwarzanej przez silnik. W Peugeocie 208 HYbrid FE opory te zostały zmniejszone o około 40%, w szczególności w obrębie wału korbowego, tłoków i sworzni, pierścieni i krzywek. Zoptymalizowano kształt tych elementów, a ich powierzchnie robocze pokryto powłokami typu Diamond-Like Carbon (DLC).
Masa głowicy silnika, wykonanej przez obróbkę skrawaniem, została zmniejszona o połowę dzięki dozwolonym ze względu na jej kształt niewielkim grubościom oraz parametrom użytego stopu aluminium. Obieg cieczy chłodzącej i układ dolotowy wykonano techniką szybkiego prototypowania z żywic wypełnionych włóknami szklanymi lub węglowymi. W tym celu wiązka laserowa 3D stapia kolejne warstwy sproszkowanego tworzywa. Uzyskuje się tym sposobem w krótkim czasie gotową część po niższych kosztach przy produkcji jednostkowej.
Wykonane tą samą metodą dysze natrysku oleju na spody tłoków służą tutaj w równym stopniu do ich chłodzenia przy dużych obciążeniach co do jak najszybszego podgrzania oleju po uruchomieniu silnika.
Całość rozwiązań przyjętych w tym modelu – wizytówce możliwości technologicznych Marki – miała wpływ na wszystkie dziedziny objęte pracami i pozwoliła uzyskać efekt swoistej „spirali sukcesu”. Dzięki temu możliwe było zmniejszenie rozmiarów chłodnicy, korzystne dla aerodynamiki pojazdu Wyeliminowano alternator, rozrusznik i koło zębate wstecznego biegu, uzyskując dalsze obniżenie masy oraz zmniejszenie strat mechanicznych i gabarytów.

Zautomatyzowana skrzynia biegów
Baza tej zautomatyzowanej, produkowanej seryjnie skrzyni biegów została zachowana z uwagi na jej wysoką sprawność i wbudowane siłowniki. Wytwarzana metodą obróbki skrawaniem obudowa kryje kaskadę kół zębatych, łączących silnik elektryczny z kołem koronowym mechanizmu różnicowego. W celu zmniejszenia strat spowodowanych oporami tarcia, powierzchnie zębów kół zębatych zostały pokryte węglikiem wolframu i chromem.
Zmodyfikowano układ smarowania w celu zmniejszenia objętości oleju i uniknięcia strat energii na skutek rozbryzgiwania oleju przez koła zębate. Obecnie olej jest doprowadzany w górne położenie przez koło koronowe mostu, a następnie spływa grawitacyjnie na cały mechanizm. Prototypowy olej skrzyni biegów, klasy 75W, o bardzo wysokim wskaźniku lepkości (powyżej 250), został opracowany przez Total Lubrifiants na bazie olejów ze źródeł „bio”. Olej ten, zapewniający obniżenie zużycia paliwa o 3%, stanowi zapowiedź olejów jutra.
Wywodzący się bezpośrednio ze świata wyścigów samochodowych płynny smar o niewielkiej gęstości pozwala zmniejszyć jego wymaganą ilość. Niższa, dzięki zmniejszonym oporom tarcia, temperatura pracy zapewnia mu dużą żywotność W łożyskach piast zastosowano specjalny, płynny smar o dobrej przyczepności, ale zmniejszający opory tarcia.

Paliwo i środki smarne
Badanie cyklu emisji CO2 w silniku Peugeota 208 HYbrid FE odbywa się w oparciu o wzorcowe paliwo Super 95. Zwiększające osiągi dodatki do paliw, typu Excellium, opracowane przez firmę Total Additifs et Carburants Spéciaux, przyczyniły się do obniżenia emisji CO2 w tym silniku o jeden dodatkowy gram na kilometr.

„Peugeot 208 HYbrid FE prezentuje kwintesencję innowacyjnych rozwiązań opracowanych w laboratoriach Total. Aktualnie zespoły badawcze koncernu Total pracują nad nowymi biopaliwami, środkami smarnymi obniżającymi zużycie energii (środki smarne typu „Fuel-Eco”) oraz specjalnymi dodatkami przyczyniającymi się do obniżania zużycia paliwa. W samej Francji nad opracowywaniem paliw i środków smarnych przyszłości pracuje blisko 250 badaczy.”
Philippe Montantême, Dyrektor ds. Strategii Marketingu i Badań Naukowych w dziale Marketingu i Usług koncernu Total

Firma Total Lubrifiants opracowała w oparciu o ultra płynne oleje specjalny olej silnikowy odznaczający się wyjątkowo niską lepkością dzięki zmniejszającym tarcie dodatkom na bazie molibdenu. Ten olej klasy 0W12 bardzo szybko osiąga znamionowe parametry dzięki skróconemu czasowi dochodzenia do temperatury roboczej. Został zoptymalizowany pod względem oporów tarcia i zachowuje przewagę nad najlepszymi olejami na rynku zarówno na zimno jak i po rozgrzaniu. Obniżając zużycie paliwa, pozwala zaoszczędzić kolejnych kilka gramów!

Układy hybrydowe wywodzące się ze świata wyścigów wytrzymałościowych
PEUGEOT Sport wniósł do tego projektu swój wkład w postaci doświadczenia zdobytego w wyścigach wytrzymałościowych. Silnik elektryczny i akumulator są identyczne jak w modelu 908 HYbrid4.

„Układ hybrydowy opracowany dla modelu 908 HYbrid4 jest odzwierciedleniem najwyższych osiągnięć technicznych w tym zakresie. Sztuka polegała na wbudowaniu go w układ przeniesienia napędu modelu 208 w celu odzyskiwania maksimum energii podczas hamowania oraz pełnego wykorzystania jego potencjału przy przyspieszaniu.”
Julien Lidsky, Szef Działu ds. Zespołu Napędowego 208 HYbrid FE w PEUGEOT Sport

Specjalna konstrukcja
Silnik elektryczny stanowi połączenie dużej mocy i lekkości, ponieważ przy wadze zaledwie 7 kg generuje 30 kW w trybie napędzania i 100 kW w trybie hamowania. W obydwu trybach jego maksymalny moment obrotowy wynosi 30 Nm. Jego maksymalna prędkość obrotowa, proporcjonalna do prędkości pojazdu, wynosi 40 000 obr/min.
Silnik ten pełni również funkcję biegu wstecznego, poprzez odwrócenie kierunku obrotów, oraz rozrusznika. Umożliwia on także jazdę w trybie bezemisyjnym (ZEV), czyli wyłącznie z napędem elektrycznym.
Akumulator litowo-jonowy o użytecznej pojemności 2 MJ, czyli 0,56 kWh, składa się z 90 ogniw o napięciu 3,5 V każde. Ogniwa tworzą szereg oddzielnych modułów, co w razie wystąpienia usterki pozwala odłączyć wadliwe moduły w celu zachowania mobilności pojazdu. Dla zapewnienia skutecznego chłodzenia tego kluczowego podzespołu, firma Total opracowała specjalny olej krążący w dedykowanej do tego celu chłodnicy.
Chłodnica ta, ważąca 25 kg, jest zamontowana wraz z 20-litrowym zbiornikiem benzyny na ramie przytwierdzonej do spodu pojazdu na wysokości tylnej kanapy. Przydało się tutaj doświadczenie sportowe, umożliwiające lepsze rozłożenie masy.
Falownik i moduł elektroniczny zostały umieszczone pod maską w miejscu uzyskanym po rezygnacji ze wspomagania hamowania. Dzięki temu napęd hybrydowy w żadnej mierze nie pomniejszył wnętrza pojazdu.

Zasada działania
W fazie zwalniania, czy to po zdjęciu nogi z pedału gazu czy po wciśnięciu pedału hamulca, auto jest hamowane w pierwszej kolejności silnikiem elektrycznym. Układ hydrauliczny włącza się dopiero pod koniec hamowania, przed zatrzymaniem auta.
Podczas pierwszej fazy, silnik elektryczny działa jak odbiornik energii, która służy następnie do ładowania akumulatora. W cyklu homologacyjnym zarejestrowano odzyskiwanie energii na poziomie 25%.
Następnie, podczas przyspieszania, energia ta jest oddawana i wspomaga pracę silnika spalinowego zależnie od takich parametrów, jak stopień wciśnięcia pedału gazu czy aktualnie włączony bieg.

Peugeot 208 HYbrid FE – połączenie dwóch cech, Fun&Efficient i Fuel Efficiency
Zespoły badawczo-rozwojowe PEUGEOT i Total, od wielu miesięcy pracujące nad stworzeniem tej wizytówki technologicznej, mogą być z siebie dumne. Oficjalne testy przeprowadzone przez UTAC potwierdziły obniżenie poziomu emisji CO2.
Dotychczas istniał podział na samochody o niskim zużyciu paliwa i samochody o wysokich osiągach. I oto po raz pierwszy cechy te zostały połączone w jednym aucie.

Emituje ono zaledwie 49 g CO2/km. Procentowy wpływ na uzyskane obniżenie emisji o 50 g/km przedstawia się następująco:
- zmniejszenie masy, poprawa aerodynamiki i opony: 40% (20 g),
- układ hybrydowy: 40% (20 g),
- silnik i skrzynia biegów: 20% (10 g).
Jeśli chodzi o osiągi, wpływ na poprawę przyspieszenia od 0 do 100 km/h z 14 do 8 sekund wygląda jak następuje:
- zmniejszenie masy, poprawa aerodynamiki i opony: 4 sekundy,
- układ hybrydowy: 2 sekundy.

Jednak o zaletach Peugeot 208 HYbrid FE można się przekonać nie tylko na papierze. Dzięki skumulowanemu efektowi działań podjętych przez obydwu partnerów, kierowcę zasiadającego za kierownicą tej cuda techniki czeka całkiem nowe doświadczenie: przyspieszenia godne modelu GTi i zużycie paliwa w trybie mieszanym na poziomie 2,1 l/100 km.
Nie tracąc nic z komfortu i prostoty użytkowania, będzie miał zappewnione znacznie lepsze wyczucie drogi dzięki likwidacji układów wspomagania.

„Na początku projektu wyznaczony cel wydawał się bardzo ambitny, a poprzeczka wysoko ustawiona. I tak faktycznie było! Jednak obydwu partnerom, PEUGEOT i Total, udało się go osiągnąć dzięki połączeniu swoich kompetencji w zakresie nowych technologii. PEUGEOT Sport wniósł do projektu swoje know-how i zdefiniował nowe kierunki rozwoju. Auta seryjne i wyczynowe podążają wspólną ścieżką rozwoju.”
Christophe Mary, Kierownik Techniczny Projektu 208 HYbrid FE w PEUGEOT Sport

Tagi:

Data publikacji:

Ostatnie wiadomości dla marki Peugeot

Zespoły badawczo-rozwojowe obydwu partnerów wspaniale wywiązały się z postawionego przed nimi zadania, uzyskując, na bazie seryjnego modelu 208, auto o rewelacyjnych osiągach: 8 s od 0 do 100 km/h i 49 g CO2/km w europejskim cyklu NEDC (cykl mieszany). Cechuje je szereg innowacyjnych rozwiązań w kilku dziedzinach: - Aerodynamika: poprawa współczynnika SCx o 25%, - Masa: niższa o 20%, - Zespół napędowy: obniżenie zużycia paliwa o 10%, - Układ hybrydowy: odzyskiwanie 25%...

» Czytaj więcej
Data publikacji:

Zespoły badawczo-rozwojowe obydwu partnerów wspaniale wywiązały się z postawionego przed nimi zadania, uzyskując, na bazie seryjnego modelu 208, auto o rewelacyjnych osiągach: 8 s od 0 do 100 km/h i 49 g CO2/km w europejskim cyklu NEDC (cykl mieszany). Cechuje je szereg innowacyjnych rozwiązań w kilku dziedzinach: - Aerodynamika: poprawa współczynnika SCx o 25%, - Masa: niższa o 20%, - Zespół napędowy: obniżenie zużycia paliwa o 10%, - Układ hybrydowy: odzyskiwanie 25%...

» Czytaj więcej
Data publikacji:

Zespoły badawczo-rozwojowe obydwu partnerów wspaniale wywiązały się z postawionego przed nimi zadania, uzyskując, na bazie seryjnego modelu 208, auto o rewelacyjnych osiągach: 8 s od 0 do 100 km/h i 49 g CO2/km w europejskim cyklu NEDC (cykl mieszany). Cechuje je szereg innowacyjnych rozwiązań w kilku dziedzinach: - Aerodynamika: poprawa współczynnika SCx o 25%, - Masa: niższa o 20%, - Zespół napędowy: obniżenie zużycia paliwa o 10%, - Układ hybrydowy: odzyskiwanie 25%...

» Czytaj więcej
Data publikacji:

Zespoły badawczo-rozwojowe obydwu partnerów wspaniale wywiązały się z postawionego przed nimi zadania, uzyskując, na bazie seryjnego modelu 208, auto o rewelacyjnych osiągach: 8 s od 0 do 100 km/h i 49 g CO2/km w europejskim cyklu NEDC (cykl mieszany). Cechuje je szereg innowacyjnych rozwiązań w kilku dziedzinach: - Aerodynamika: poprawa współczynnika SCx o 25%, - Masa: niższa o 20%, - Zespół napędowy: obniżenie zużycia paliwa o 10%, - Układ hybrydowy: odzyskiwanie 25%...

» Czytaj więcej
Data publikacji:

Zespoły badawczo-rozwojowe obydwu partnerów wspaniale wywiązały się z postawionego przed nimi zadania, uzyskując, na bazie seryjnego modelu 208, auto o rewelacyjnych osiągach: 8 s od 0 do 100 km/h i 49 g CO2/km w europejskim cyklu NEDC (cykl mieszany). Cechuje je szereg innowacyjnych rozwiązań w kilku dziedzinach: - Aerodynamika: poprawa współczynnika SCx o 25%, - Masa: niższa o 20%, - Zespół napędowy: obniżenie zużycia paliwa o 10%, - Układ hybrydowy: odzyskiwanie 25%...

» Czytaj więcej
Data publikacji: