O tym, że układ hamulcowy to jeden z najważniejszych systemów mechanicznych w aucie, wie chyba każdy kierowca. To dzięki niemu możliwe jest zatrzymanie pojazdu w miejscu. Niestety, wielu kierowców zapomina o właściwym eksploatowaniu oraz serwisowaniu hamulców w swoich samochodach, co niejednokrotnie pociąga za sobą tragiczne konsekwencje. Podpowiadamy, jak odpowiednio dbać o układ hamulcowy.

Alternatywny sposób hamowania

Ogromny wpływ na stan układu hamulcowego ma styl jazdy samochodem oraz sam sposób hamowania. Dobrym sposobem na przedłużenie żywotności elementów układu hamulcowego jest praktykowane przez wielu kierowców hamowanie silnikiem. Sprawdza się ono znakomicie przede wszystkim w czasie planowanego długiego hamowania, a także podczas długich zjazdów np. na górskich serpentynach.

Podczas hamowania silnikiem następuje odcięcie dopływu paliwa, przez co zmniejszają się koszty eksploatacyjne, a w najnowszych samochodach taki sposób hamowania pozwala dodatkowo naładować akumulator. Może się wydawać, że hamowanie silnikiem generuje ogromne ilości ciepła w jednostce napędowej, co wpływa destrukcyjnie na układ napędowy. Nic bardziej mylnego. Wydajny system chłodzenia jest w stanie bez najmniejszego problemu odprowadzić wygenerowane w ten sposób ciepło z silnika na zewnątrz, co nie zawsze się udaje w przypadku nawet wentylowanych tarcz hamulcowych.

Dobrej jakości elementy hamulcowe

Układ hamulcowy musi być systematycznie kontrolowany i serwisowany pod kątem zużycia tarcz i klocków hamulcowych, a także szczelności całego układu. Na układzie hamulcowym nie ma co oszczędzać, w końcu chodzi o nasze bezpieczeństwo. Warto więc kupować dobrej klasy elementy układu hamulcowego od sprawdzonych dostawców, jak np. tarcze i klocki hamulcowe w sklepie Ucando.pl, które posiadają wszystkie niezbędne certyfikaty jakości i homologacje. Pamiętajmy, że zużyte elementy hamulcowe zdecydowanie wydłużają drogę hamowania, stwarzając przez to zagrożenie w ruchu drogowym. Najszybciej zużywają się klocki hamulcowe w autach parkujących pod tzw. chmurką i, paradoksalnie, w tych, które rzadko się użytkuje. Wszelkie opady atmosferyczne oraz zmienna temperatura sprawiają, że elementy układu hamulcowego zaczynają bardzo silnie korodować, co przekłada się następnie na szybkie ich zużycie oraz pogorszenie parametrów hamowania.

Pamiętaj o płynie hamulcowym

Wielu mechaników i pseudo ekspertów motoryzacyjnych wmawia kierowcom, że płynu hamulcowego nie należy wymieniać. Moim zdaniem to nie do końca prawda, a płyn powinien być wymieniany w całym układzie hamulcowym, zgodnie z zaleceniami producenta samochodu. Płyn hamulcowy ma to do siebie, że wraz z upływem czasu absorbuje on wilgoć, co może prowadzić do powstawania tzw. korków parowych oraz wpadania pedału hamulca w podłogę. Każdy doświadczony kierowca zapewne wie, z czym to się wiąże.

Tagi:

Data publikacji: