Czy dojdzie do rozstrzygnięcia przed zakończeniem sezonu? Czy może zobaczymy superfinał? Podczas Rajdu Hiszpanii (23-26 października) rywalizacja o tytuł mistrza świata w kategorii kierowców i pilotów w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC) wejdzie w decydującą fazę. W dwunastym z łącznie trzynastu rajdów w sezonie oczy wszystkich będą skierowane na duety Volkswagena – zajmujących pierwszą pozycję w tabeli Sébastiena Ogiera/Juliena Ingrassię (F/F) oraz drugich w tabeli Jari-Matti Latvalę/Miikka Anttilę (FIN/FIN). Recepta na sukces jest jedna: kto pokona bezpośredniego rywala, osiągnie swój cel.

Jeżeli obrońca tytułu Ogier zdobędzie jeden punkt więcej, niż Latvala, będzie miał mistrzostwo świata w kieszeni. Jeżeli będzie odwrotnie, trzy tygodnie później w Wielkiej Brytanii będziemy świadkami niezwykle emocjonującego finału. Latvala/Anttila skrycie trzymają kciuki za Andreasa Mikkelsena/Ola Fløene (N/N), bo jeżeli zajmującym trzecie miejsce w tabeli Norwegom uda się dojechać do mety tak, jak w Szwecji i ostatnio we Francji, przed Ogierem/Ingrassią, ale za Finami, szanse tych ostatnich na tytuł mistrzowski znacznie wzrosną. Z pewnością Mikkelsen/ Fløene po pięciu ukończonych rajdach na podium zrobią wszystko, aby w końcu stanąć na jego najwyższym stopniu.

„Od czasu, gdy zaczęliśmy startować z Polo R WRC w Rajdowych MŚ, nigdy jeszcze nie widziałem takiej woli zwycięstwa u naszych kierowców i pilotów” – stwierdził Dyrektor Volkswagen Motorsport Jost Capito. „Każdy z nich ma swój wielki cel. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia mogliby zapewnić sobie drugi tytuł mistrzów świata, najchętniej wygrywając rajd. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila mogą sprawić, również zwycięstwem w rajdzie, że kwestia tytułu pozostanie jeszcze nierozstrzygnięta. Andreas Mikkelsen i Ola Fløene plasując się pięć razy w pierwszej trójce, już zrealizowali swoje tegoroczne założenia, aby przywieźć do Wolfsburga trzy miejsca na podium. Niemniej oni także marzą o perfekcyjnym zakończeniu swojego doskonałego sezonu, najchętniej w postaci zwycięstwa. Trudno sobie wyobrazić większą motywację zespołu przed Rajdem Hiszpanii. Cieszymy się na emocjonującą ostateczną rozgrywkę.”

Jeszcze tylko jeden punkt i zeszłoroczny zwycięzca Sébastien sięgnie po tytuł mistrza świata

Co się odwlecze to nie uciecze – twierdzą Sébastien Ogier i Julien Ingrassia przed Rajdem Hiszpanii. Obaj zawodnicy postawili sobie za cel, aby w Hiszpanii zapewnić sobie obronę tytułu mistrzów świata w kategorii kierowców i pilotów. Wystarczy im do tego jeden punkt. Jeżeli zdobędą jeden punkt więcej, niż ich rywale z zespołu Latvala/Anttila, będą po raz kolejny mistrzami świata.

Nie będzie to jednak łatwe zadanie: zarówno Ogier/Ingrassia, jak i Latvala/Anttila dowiedli ostatnio swojej klasy na szutrze i na asfalcie. Rajd Hiszpanii jest jedynym rajdem w sezonie, którego trasa wytyczona jest po równej części na każdym z tych podłoży. Warunki dla obu duetów z pierwszych miejsc tabeli są prawie identyczne. Ogier/Ingrassia będą otwierali stawkę kierowców pierwszego dnia, którego odcinki prowadzą po szutrze, Latvala/Anttila pojadą bezpośrednio za nimi. Już w 2013 roku ich pojedynek wzbudził entuzjazm kibiców w Hiszpanii, gdy w pierwsze dni Latvala był na pierwszym miejscu, jednak ostatniego dnia na szutrze stracił swoją przewagę z powodu gorszej pozycji startowej. W zeszłym roku w Hiszpanii, dzięki temu zaciętemu pojedynkowi, Volkswagen świętował pierwsze podwójne zwycięstwo w historii Polo R WRC. Do dzisiaj ma na swoim koncie już dziewięć takich zwycięstw.

Jeszcze tylko jedno zwycięstwo i JML może opóźnić rozstrzygnięcie MŚ

Po tym, jak Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila historycznym pierwszym triumfem fińskiego duetu na asfalcie od prawie piętnastu lat zmniejszyli po Rajdzie Francji dystans do swoich konkurentów Ogiera/Ingrassii, postawili sobie kolejny ambitny cel na Hiszpanię. Latvala musi dojechać do mety przed Ogierem, im bardziej zostawi go w tyle, tym większe są jego szanse na tytuł mistrza świata. Zasadniczo pretendentowi do tytułu potrzebne jest zwycięstwo. Przewaga Ogiera wynosi 27 punktów, w jednym rajdzie kierowca/pilot mogą zdobyć maksymalnie 28 punktów. Jeżeli Latvala osiągnie swój cel, w Rajdzie Wielkiej Brytanii czeka nas wprost wymarzony finał.

Jeszcze tylko jedno zwycięstwo i Volkswagen sięgnie po kolejny rekord MŚ

Najdłuższa seria zwycięstw w historii Rajdowych Mistrzostw Świata (2013 i 2014). Najwięcej zwycięstw w serii w sezonie (2014). Największa przewaga marki w kategorii producentów (2013). Od pierwszego rajdu Polo R WRC w Monte Carlo w 2013 roku i po doskonałym sezonie 2013 i 2014, Volkswagen wyrównał i pobił kilka rekordów. Teraz zespół z Wolfsburga ma dużą szansę zapisać na swoim koncie kolejny sukces. Jeżeli Volkswagen wygra w Hiszpanii lub Wielkiej Brytanii, zrówna się pod względem liczby zwycięstw w sezonie ze swoim rywalem w MŚ Citroënem. Jedenaście zwycięstw w sezonie rajdowych Mistrzostw Świata Citroën zapisał na swoim koncie w 2005 roku, gdy rajdy rozgrywane były w 16 krajach, i w 2008 roku, gdy w kalendarzu było 15 biegów.

Andreas Mikkelsen w trybie „dam z siebie wszystko”

Zadanie na sezon 2014 już zostało zrealizowane. Teraz czas na spektakularne zwieńczenie. Andreas Mikkelsen z pięcioma miejscami na podium, w tym z drugim miejscem na lodzie i śniegu (Szwecja), na szutrze (Polska) i asfalcie (Francja), już z nawiązką spełnił pokładane w nim nadzieje. W dwóch rajdach jakie pozostały do końca sezonu, w Hiszpanii i Wielkiej Brytanii, ma teraz szanse, aby zgodnie z hasłem „dam z siebie wszystko” sięgnąć po pierwsze zwycięstwo w Rajdowych MŚ. W klasyfikacji generalnej norweski duet zajmuje doskonałe trzecie miejsce za swoimi kolegami z zespołu w Polo R WRC.

Precyzyjne wyczucie samochodu, dobry wybór linii – oto, co jest potrzebne w Rajdzie Hiszpanii

Trzy dni tego, co najlepsze w sporcie rajdowym: Rajd Hiszpanii niesie ze sobą szerokie spektrum wyzwań dla kierowców i pilotów. W czwartek wieczorem na Montjuïc w katalońskiej metropolii rozegrany zostanie 3,2-kilometrowy odcinek specjalny „Barcelona”, który ze względu na tło – obiekty zbudowane na igrzyska olimpijskie w 1992 roku – będzie jedną z większych atrakcji. Natomiast piątek pokaże, co znaczy prawdziwa rajdowa rywalizacja. Tego dnia w programie są odcinki specjalne na drobnym szutrze, „zmiatanym” na boki przez każdy kolejny World Rally Car. Typowy dla Rajdu Hiszpanii jest OS Terra Alta z pięciokrotną zmianą nawierzchni i głównym odcinkiem na asfalcie.

Po całkowitej zmianie dostrojenia samochodów na asfalt, w sobotę w programie jest najdłuższy odcinek specjalny Rajdu – pięćdziesięciokilometrowy „Escaladei”. W niedzielę na zawodników czeka OS Riudecanyes, który przy drugim przejeździe będzie Power Stage. Dzięki rajdowi, oba ronda tego odcinka stały się znane w całej Hiszpanii. Na jednym z nich trzeba wykonać pełne okrążenie. Wąskie, kręte zjazdy w dół to również jedna z cech charakterystycznych tego odcinka specjalnego. W Rajdzie Hiszpanii kierowcom potrzebne jest przede wszystkim dobre wyczucie ruchów samochodu na szutrze oraz znalezienie perfekcyjnej linii na wąskich, pełnych zakrętów odcinkach asfaltowych.

Pierwszy jubileusz: rajd numer 25 dla Polo R WRC

Dla Polo R WRC Rajd Hiszpanii jest pierwszym jubileuszem: 315-konny World Rally Car z Wolfsburga będzie tutaj startował po raz 25 w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC). Bilans sukcesów brzmi jak bajka: 20 zwycięstw i łącznie 38 miejsc na podium. Dokładnie 70 procent odcinków specjalnych Polo R WRC ukończył z najlepszym czasem – 313 z 446 możliwych. 717 razy Polo R WRC znalazł się w pierwszej trójce najszybszych samochodów. Także Power Stage, na którym trzy pierwsze załogi otrzymują dodatkowe punkty dla kierowców i pilotów, jest domeną Polo R WRC. Na 23 rozegrane Power Stage, 17 razy Volkswagen był najlepszy. Łącznie duety fabryczne z Wolfsburga zebrały 41 razy dodatkowe punkty.

Wypowiedzi przed Rajdem Hiszpanii

Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1
„Rajd w naszej ojczyźnie wypadł dla nas bardzo nieszczęśliwie. Mamy dużo do naprawienia i dlatego moja motywacja przed Rajdem Hiszpanii jest bardzo silna. Julien i ja mogliśmy we Francji obronić tytuł, ale niestety nam się nie powiodło. Jestem jednak przekonany, że w Hiszpanii nam się to uda. W ubiegłym roku też wygraliśmy w Hiszpanii i czuję się fantastycznie. Dużo trenuję i jestem w doskonałej formie. Poza tym testujemy w Hiszpanii nasze nowe opony. Wprawdzie jechaliśmy na nich już we Francji i na niektórych odcinkach specjalnych pozwoliły nam jechać szybciej, ale warunki w Hiszpanii są zupełnie inne. Test w Hiszpanii pozwoli nam nabrać dodatkowej pewności siebie.”

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2
„Cieszę się na Rajd Hiszpanii, bo bardzo go lubię. Nadal mamy jeszcze szansę, aby walczyć o mistrzostwo świata. Jeszcze nigdy nie byłem w takiej sytuacji na dwa rajdy przed końcem sezonu. Pierwszy dzień będzie rozegrany na szutrze, kolejne na asfalcie. Myślę, że pojedynek między Sébastienem Ogierem a mną będzie emocjonujący. A tak długo, jak mam szansę, będę walczył. Nawierzchnia odcinków na szutrze jest relatywnie twarda, ale leży na niej drobna, luźna warstwa. Efekt „zamiatarki ulic” jest tutaj szczególnie widoczny. I będę tutaj w nieco lepszej sytuacji. Z drugiej jednak strony pył unoszący się w powietrzu może ograniczać widoczność, ale charakterystyka odcinków bardzo mi pasuje, lubię ten rajd i mamy dobre ustawienie na szuter i na asfalt, z którym czuję się bardzo pewnie.”

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9
„Jadę do Hiszpanii stosunkowo spokojnie, bo drugie miejsce we Francji umocniło moją trzecią pozycję w klasyfikacji generalnej. Rezultat z Francji był dla mnie ważny, bo nie czuję już na swoich plecach oddechu rywali. Z pewnością ten spokój pomoże mi w walce o moje pierwsze zwycięstwo w Rajdowych Mistrzostwach Świata. W Rajdzie Hiszpanii prawdopodobnie będę jechał trochę bardziej ryzykownie, aby osiągnąć mój kolejny cel. Zdobyłem w tym sezonie trzy drugie miejsca i jestem coraz bliżej pierwszego zwycięstwa. Jeżeli nie uda się to w Hiszpanii, wtedy, mam nadzieję, wygram w Walii.”

Nowości z zespołu Volkswagena

220 metrów w dół: Julien Ingrassia dokonał przed Rajdem Hiszpanii prawdziwego wyczynu. Koledzy z portalu rallytheworld.com postawili przed całą trójką pilotów Volkswagena ekstremalne zadania. Miikka Anttila musiał przeczytać notatki z trasy na rollercoasterze, a Ola Fløene – siedząc w kabinie obok pilota Red Bull Air Race Matthiasa Dolderera podczas akrobatycznego lotu. Julien Ingrassia miał wyjątkowo twardy orzech do zgryzienia: czytał notatki z trasy dla Sébastiena Ogiera podczas skoku na bungee z wysokości 220 metrów. Z fasonem: w kombinezonie rajdowym i naturalnie w kasku.

Wielki występ Polo R WRC i Jari-Matti Latvali: World Rally Car, którym Volkswagen w 2013 i 2014* roku wygrał Rajdowe Mistrzostwa Świata w kategorii producentów, zaprezentował się jako „samochód otwierający” w Rallylegend. W historycznym rajdzie w San Marino Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila zajęli miejsca w kabinie napędzanego na wszystkie koła Polo z Wolfsburga jako duet kierowca/pilot, którzy po swoim pierwszym zwycięstwie na asfalcie zostali przyjęci do ekskluzywnego klubu kierowców rajdowych, którzy wygrali na wszystkich podłożach. Na starcie Rallylegend pojawił się także Luis Moya jako pilot redaktora naczelnego „auto motor und sport” Bernda Ostmana w Volkswagenie Golfie GTI Mk. II.

Liczba na Rajd Hiszpanii: 60

Rajd Hiszpanii jest jedynym rajdem w kalendarzu WRC rozgrywanym na dwóch różnych nawierzchniach – na szutrze i na asfalcie. Związana jest z tym znaczo przebudowa Polo R WRC. Harmonogram czasowy przewiduje na zmianę specyfikacji World Rally Car z szutrowej na asfaltową maksymalnie 75 minut. Volkswagenowi Motorsport ta transformacja zajmuje jednak tylko około 60 minut. Pozostałe 15 minut spokojnie wystarczyłoby, aby jeszcze wymienić skrzynię biegów. A nawet, gdyby zaszła taka potrzeba, dodatkowo na wymianę całego modułu amortyzator/sprężyna. W normalnym przypadku na wymianę skrzyni biegów mechanicy potrzebują dwanaście minut, na wymianę kolumny trzy minuty.

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC) – punktacja

Kategoria kierowców
01. Sébastien Ogier, 217 punktów
02. Jari-Matti Latvala, 190
03. Andreas Mikkelsen, 143
04. Mikko Hirvonen, 93
05. Thierry Neuville, 83
06. Kris Meeke, 82
07. Mads Østberg, 80
08. Elfyn Evans, 71
09. Martin Prokop, 38
10. Dani Sordo, 30
11. Henning Solberg, 26
12. Bryan Bouffier, 20
13. Juho Hänninen, 20
14. Hayden Paddon, 16
15. Robert Kubica, 14
16. Ott Tanäk, 11
17. Benito Guerra, 8
18. Chris Atkinson, 7
19. Pontus Tidemand, 6
20. Dennis Kuipers, 4
21. Jaroslav Melicharek, 4
22. Nasser Al-Attiyah, 3
23. Lorenzo Bertelli, 2
24. Matteo Gamba, 2
25. Craig Breen, 2
26. Yuriy Protasov, 2
27. Jari Ketomaa, 1
28. Karl Kruuda, 1
29. Khalid Al Qassimi, 1.

Kategoria producentów
1. Volkswagen Motorsport, 373 punkty
2. Citroën Total Abu Dhabi WRT, 175
3. M-Sport WRT, 164
4. Hyundai Motorsport, 157
5. Volkswagen Motorsport II, 127
6. Jipocar Czech National Team, 41
7. RK M-Sport WRT, 25
8. Hyundai Motorsport N, 24.

* wymaga zatwierdzenia przez FIA

Data publikacji: