Zabranie ze sobą rowerów na wycieczkę to żaden problem. Aby wygodnie i bezpiecznie je przewieźć, warto zdecydować się na zakup odpowiedniego bagażnika rowerowego, z którym będzie to możliwe. Dobry bagażnik to taki, który będzie stabilnie trzymał rowery, nie będzie niszczył zarówno jednośladów, jak i karoserii samochodu, a przy tym będzie łatwy w użytku. Przedstawiamy obecnie dostępne w sklepach rodzaje bagażników i podpowiadamy, jakie będą sprawdzały się najlepiej.
Uchwyty rowerowe na dach
Dość drogie, ale bezpieczne i godne zaufania, ale tylko wtedy, gdy kupimy je jako markowe. Najtańsze bagażniki dachowe na rowery mogą nie spełnić w całości swojej roli. Bagażniki można zamontować na relingi – na nie mocuje się belki aluminiowe lub stalowe, a następnie uchwyt przystosowany do przewożenia rowerów, który trzyma je za ramę i blokuje koła.
W sprzedaży oprócz standardowych bagażników na rowery znajdują się także takie, które pozwalają na ich stabilniejsze i szybsze umocowanie. To w szczególności uchwyty rowerowe na widelec roweru – w tym przypadku trzeba wymontować przednie koło, a rower jest zaczepiany przez przedni amortyzator. To łatwiejszy montaż, ale trzeba znaleźć dodatkowe miejsce na koło rowerowe.
Niestety, minusem jest czas zakładania rowerów na bagażnik dachowy – trzeba się napracować, żeby stały stabilnie, a także wysokość samochodu – trzeba uważać, aby nie uszkodzić rowerów podczas jazdy.
Z takim modelami można zapoznać się pod adresem: http://alucar.pl/sklep-17-Uchwyty_rowerowe_na_dach.
Bagażnik na hak
Bagażniki na hak są znacznie łatwiejsze z w obsłudze od tych dachowych. Montuje się je hak pojazdu (warto sprawdzić, czy jest on zainstalowany, ponieważ nie każdy samochód jest wyposażony w hak).
Rowery mogą zasłaniać widoczność, dlatego wymagana jest ostrożna jazda. Także konieczne może być zamontowanie dodatkowych świateł na bagażniku oraz tablicy rejestracyjnej – akcesoria zwykle dodane są już do zestawu. Większość modeli bagażników na hak odchyla się razem z klapą bagażnika, dlatego można z niego swobodnie korzystać. To najwygodniejsza i najbardziej solidna konstrukcja, która wymaga jednak dość dużej inwestycji, zwłaszcza gdy trzeba dodać do niej hak.
Bagażniki montowane z tyłu samochodu
Różnią się od bagażników na hak miejscem montażu. Zaczepia się je na tylną klapę bagażnika. Są wygodne w użyciu podobnie jak bagażniki na hak, nie wymagają umieszczania rowerów na dachu, są także stosunkowo tanie, niemniej mają też swoje wady.
Przede wszystkim powodują ryzyko uszkodzenia karoserii samochodu, ponieważ bagażnik styka się z karoserią i może ją rysować – konieczne jest jego zabezpieczenie. Także bagażniki tego typu nie zachowują optymalnej stabilności. Przy zakupie trzeba dobrać model indywidualnie, co może także powodować problemy, gdy bagażnik dla danego samochodu nie jest dostępny w sprzedaży.
A może rowery wrzucić do środka samochodu?
Rozwiązaniem dla tych, którzy nie chcą lub nie mogą pozwolić sobie na zakup bagażnika rowerowego, jest umieszczanie rowerów wewnątrz pojazdu. Oczywiście, im więcej rowerów, tym mniej pasażerów. Najlepiej takie rozwiązanie sprawdza się dla dwóch osób siedzących z przodu – na tylnych siedzeniach można wtedy ułożyć rowery, wcześniej odpinając z nich koła. W większych samochodach można zmieścić rowery w całości lub z odpiętym przednim kołem, ale trzeba się przy tym nieco nagimnastykować i uważać, żeby nie pobrudzić wnętrza pojazdu.
Warto w sklepach, także tych internetowych, poprzeglądać różne modele i wybrać taki, który będzie dobrany do auta. Najlepszy będzie zatem bagażnik na hak, następnie na dach, natomiast przy tym montowanym na klapę należy zachować ostrożność przy jeździe i wkalkulować w ryzyko porysowany lakier. Życzymy udanych rowerowych wypraw!






































